جستجو
Close this search box.

برخی از مزایای بامهای سبز

بامهای سبز را می توان ابزاری برای بازآفرینی شهرها دانست. همچنین اصطلاح "بامهای زندگی بخش" نیز در مورد آنها به کار می رود. آنها در واقع در پاسخ به شهرسازی سریع ایجاد شده اند. در این مطلب به بررسی مزایای بام سبز پرداخته شده و دلایلی برای توجیه داشتن بام سبز ذکر می شود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

اگر بخواهید تعریفی برای بامهای سبز داشته باشید، می توان آنها را ابزاری برای بازآفرینی شهرها دانست. همچنین اصطلاح “بامهای زندگی بخش” نیز در این مورد به کار می رود. آنها در واقع در پاسخ به شهرسازی سریع ایجاد شده اند.
در نتیجه زندگی شهرنشینی و تکنولوژی، اغلب در شهرهایی ساکن هستیم که فضا و جو لذت بخش و مفرحی ندارند. گاهی اوقات فقط می توان به این شهر به چشم ستونهای بتنی نگاه کرد (انبوه ساختمان های بتنی)، در اینجا وظیفه ماست که بار دیگر رنگ و روی تازه ای به شهرمان بخشیده و آن را زیبا سازیم. اما چرا بامهای سبز؟ آنها چه مزیت هایی دارند؟ در این مطلب به بررسی مزایای بام سبز پرداخته شده و دلایلی برای توجیه داشتن بام سبز ذکر می شود.

برخی از مزایای بامهای سبز

مزایای بامهای سبز

فضاهای جدید مطبوع و دلپذیر
حتی اگر ما مزایای زیست محیطی را در نظر نگیریم، سقفهای سبز قطعا ارتباط از دست رفته ما را با فضای عمومی احیاء می کنند. باغهای محلی، فضاهای تفریحی و مکانهایی برای ملاقات یکدیگر و استراحت دادن به روح و روان، موجب اتقاء سطح زندگی اجتماعی افراد می شود.

برخی از مزایای بامهای سبز

بهسازی در راستای زیبایی شناختی
اکثر ما به این واقعیت واقف هستیم که ستونهای عظیم بتنی چهره شهرهای ما را زشت و خاکستری جلوه می دهند. با کمی مداخله و دست کاری در چهره شهرها و بکارگیری بامهای سبز می توان صورت ظاهری آنها را به نحو دلپذیری آراسته و زیبا ساخت.
مدیریت طوفان
بامهای سبز به کاهش میزان روان آب طوفان کمک می کنند. این امر موجب کاهش فشار در سیستمهای فاضلاب در مدت زمان اوج جریان می شود. در بامهای سبز، آب در لایه های زیرین جمع شده و سپس توسط گیاهان گرفته می شود و مجددا از طریق تبخیر و تعرق وارد جو می شود.
در تابستان، بامهای سبز ۷۰ تا ۹۰ درصد و در زمستان بین ۲۵ تا ۴۰ درصد بارش باران را به خود می گیرند. بام سبزی با لایه ای از محیط کشت به وسعت ۴ تا ۲۰ سانتیمتر می تواند ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر آب در خود نگه دارد.
بهبود کیفیت هوا
واضح است که هر کجا سبز و پوشیده از گیاه باشد، به طبع کیفیت هوای بهتری دارد. گیاهان موجود در بامهای سبز می توانند مانند فیلتر عمل کرده و آلاینده های هوایی را جذب کنند. اثرات تعدیل کننده دمای بامهای سبز می تواند تقاضای نیروگاهها را کاهش داده و همچنین به طور بالقوه میزان انتشار گاز دی اکسید کربن را در هوا کاهش دهد.
بهره وری انرژی
بامهای سبز با ایجاد عایق بندی میزان انرژی مورد نیاز برای تعدیل دمای یک ساختمان را کاهش می دهد، زیرا بامها عامل کاهش گرما در زمستان و افزایش دما در تابستان هستند.
کاهش تابش الکترومغناطیسی
با پیشرفت تکنولوژی، با چالشهای جدیدی مواجه می شویم. خطر تشعشعات الکترومغناطیسی (دستگاه های بی سیم و ارتباطات تلفن همراه) که سلامت انسان را تهدید می کند، هنوز موضوعی است که پیرامون آن بحث می شود. بامهای سبز می توانند نفوذ تشعشعات الکترومغناطیس را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند.
ارتقاء و بهبود سلامت و تندرستی
این مزیت بامهای سبز از لحاظ سلامت جسمی و روحی مورد بررسی قرار می گیرد. گیاهان و مناطق سبز از آلودگی آب و هوا می کاهند، در حالی که از جنبه های روانشناختی، می توانند به عنوان مراکز اجتماعی عمل کنند که وظیفه شان تقویت انسجام اجتماعی و همینطور امنیت عمومی است.
افزایش ارزش ساختمانها
یک بام سبز می تواند قابلیت فروش ساختمان را افزایش دهد. ساختمانهای مجهز به بام سبز نماد جنبش سبزی هستند که به راحتی قابل تشخیص هستند و می توانند عامل دلگرمی برای افرادی باشند که علاقه مند به مزایای بامهای سبز هستند. داشتن بام سبز، قیمت املاک را در بازار املاک و مستغلات افزایش می دهد.
کاهش آلودگیهای صوتی
خواص بامهای سبز این است که به بهترین شکل آلودگیهای صوتی را کاهش می دهند. یک بام سبز وسیع و گسترده می تواند صدای خارج را تا 40 دسی بل کاهش دهد، در حالی که نوع فشرده و متراکم آن صدا را بین 46 تا 50 دسی بل کاهش می دهد.

برخی از مزایای بامهای سبز

تنوع زیستی و حیات وحش
این کار نه تنها با حفظ انواع گیاهان و بی مهرگان صورت می گیرد، بلکه باعث ایجاد زیستگاه برای پرندگان می شود. آنها همچنین می توانند زیستگاه گونه های مهاجرت کرده باشند.
تعدیل جزیره حرارتی شهری
با توجه به چرخه تبخیر، گیاهان می توانند در ماههای گرم تابستان به خنک کردن شهرها کمک کرده و موجب کاهش اثر بخشی گرمای شهری شوند. در غیر این صورت، نور جذب شده توسط پوشش گیاهی به انرژی گرمایی تبدیل می شود.
کاهش ضایعات
بامهای سبز می توانند عمر غشاهای ضد آب را طولانی کرده و حتی عمر مفید گرمایش و سیستمهای تهویه مطبوع را افزایش دهند.
محصولات کشاورزی
بامهای سبز به عنوان منطقه ای برای اجرای پروژه کشاورزی شهری، می توانند با ایجاد یک سیستم غذایی محلی، تاثیرات کربن را کاهش می دهند. افراد می توانند در این بامها به کاشت سبزیجات و سایر فرآورده های کشاورزی پرداخته و از این راه به توانمندسازی جامعه کمک کنند.

برخی از مزایای بامهای سبز

جنبه آموزشی
فرقی نمی کند که بامهای سبز بر روی اماکن آموزشی یا ساختمانهای عادی باشد؛ آنها می توانند آزمایشگاهی را عرضه کنند که مطالب مفیدی پیرامون زیست شناسی، فناوری بام سبز و مزایای کلی بامهای سبز را به دانش آموزان و بازدیدکنندگان آموزش دهند.
کارآفرینی
پیشرفت و ترقی بازار بامهای سبز، فرصتهای شغلی جدیدی را در رابطه با تولید، رشد، طراحی و نصب و نگهداری گیاه ایجاد می کند.

برخی از مزایای بامهای سبز

مواد بازیافت شده
برخی از مواد مورد استفاده در بامهای سبز از منابع بازیافتی هستند؛ موادی مانند غشاء ها، محیط های کشت در حال رشد و آجرهای فشرده متخلخل که توسط برخی از عرضه کنندگان مورد استفاده قرار می گیرند.
کاهش هزینه تعمیر و نگهداری ساختمان
جذب گرما از هوا و حفظ دمای ساختمان در ماههای سرد زمستان، در حالی که محیط رشد جلوی گرما را در طول ماههای گرم تابستان می گیرد، سبب کاهش هزینه های انرژی ساختمان می شود.
افزایش طول عمر بام
بامهای سبز طول عمر یک بام مسطح عادی را افزایش می دهند زیرا آنها تا 50 سال عمر می کنند. (طول عمر بامهای مسطح عادی معمولاً 10 تا 15 سال است.)

برخی از مزایای بامهای سبز

بامهای سبز می توانند به طور طبیعی سایه ایجاد کنند.
البته این مسئله بستگی به نوع بام سبز دارد. اگر پوشش گیاهی انبوهی داشته باشیم متشکل از گیاهان و درختان، سقفهای سبز در تابستان به طور طبیعی سایه ایجاد می کنند و محیط زیبا و دلپذیری را برای اقامت ایجاد می کنند.
بامهای سبز محدود به خانه ها نیستند
بامهای سبز می توانند در همه جا ساخته شوند؛ در بیمارستانها، دفاتر، مدارس، مراکز خرید و غیره. در واقع یکی از دلایل ایجاد بامهای سبز در پاسخ به اعتراض به استفاده مستمر از فضاهای بی جان و مصنوعی است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *