

تفاوت ایده و نگرش در طراحی آرامگاه شعرای شیراز
در طراحی حافظیه به رویکرد یادمانی بودن فضا و حفظ ارتباط بصری، در سعدیه بر جنبه یادمانی بودن و در آرامگاه خواجوی کرمانی بیشتر به کتیبه گرایی پرداخته شده است.
در طراحی حافظیه به رویکرد یادمانی بودن فضا و حفظ ارتباط بصری، در سعدیه بر جنبه یادمانی بودن و در آرامگاه خواجوی کرمانی بیشتر به کتیبه گرایی پرداخته شده است.
در دوره زندیه در شیراز مجموعه ای شکل می گیرد که شامل ارگ حکومتی، مسجد و بازار، تفرجگاه و میادین شهری (توپخانه) است که مجاور مجموعه قبلی شکل می گیرد.
مهرداد ایروانیان تحصیلات خود را در آمریکا به پایان رسانید و پس از بازگشت به ایران از سال ۱۳۷۰ تاکنون طراح و مجری پروژه های مختلف شهری در شیراز بوده است.
باغهای شیراز به دلیل سرسبز و خوش آب و هوا بودن شیراز، دارای قدمتی طولانی بوده و باغسازی از دوره هخامنشیان تا سالهای اخیر همواره در شیراز رواج داشته است.
مسجد نصیرالملک رنگینکمانی از رنگهاست و طراحی داخلی چشمگیر آن با شیشه های رنگی، آنرا به یک اثر هنری تحسین برانگیز تبدیل و به آن لقب مسجد صورتی داده است.
در بلوار چمران شیراز ادراکات فرد از سایت وابسته به حواس پنجگانه است. موقعیت جغرافیایی، مقیاس انسانی و دسترسی مطلوب باعث حضور پذیری مخاطبین در آن شده است.
مهمترین نکته در مورد فضای سرای مشیر این است که وجود فضای باز و نیمه باز در کنار فضای بسته بازار، محیطی منعطف و پویا به وجود آورده است.
در بازار وکیل شیراز حداکثر حضور و تعامل مردم به دلیل پیوند محکمی که بین تمامی عوامل اقتصادی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی در این فضا برقرار است، اتفاق می افتد.
تنگ چوگان تنگه ای در جوار شهری نظام مند است که رودی در میان داشته و بر کوههای اطراف خود، نقش برجسته هایی از پیروزی شاه ساسانی بر پادشاه رومی را نشان می دهد.
در معبد آناهیتا تقارن و تعادل وجود دارد که با تصور وجود آب در فضای خالص معبد کامل می شود و مخاطب را به خوبی با نیت و تفکر ساسانیان درباره آب آشنا می سازد.
قدمت تاریخی، قرارگرفتن در کنار کوه و تنگه، داشتن چشم اندازهای مختلف، نوع نظام توسعه شهر بیشاپور و سلسله مراتب فضایی در شکل گیری هویت آن موثر بوده است.
دروازه قرآن شیراز یک اثر تاریخی صرفاً مکانی برای بازدید گردشگران نیست و با وجود گسترش شهر شیراز همچنان در انتهای شهر به عنوان ورودی شهر عمل می کند.
ارتفاع شاخص بنای آرامگاه و درختان سرو، کیفیتهای فضایی در آرامگاه سعدی هستند که در مسیر ورودی به خوبی خودنمایی کرده و توجه بیننده را به خود جلب می کنند.
عظمت و مقیاس فرا انسانی کاخ اردشیر و وجود آبگیر رو به ایوان کاخ، صدای پرندگان، ایجاد حس خلوتگاه در کنار آب و … نمونه هایی از درگیر شدن حواس مخاطب است.
منار خشتی واقع در شهر گور یا اردشیر خوره با هر کاربری که پیش از این داشته، امروز حکم راهنمایی را دارد که مخاطب را مستقیم به میانه شهر گور می کشاند.
در قلعه دختر فیروزآباد، تناسبات و مقیاس بنا که تا حدودی فراتر از مقیاس انسانی است ادراک فضا را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
درک محور هدایت کننده از ورودی به سمت مقبره، اختلاف ارتفاع، پوشش گیاهی و تنوع رنگ گلها و ارتفاع درختان و نورپردازی شبانه در حافظیه حس بینایی را درگیر می کند.
اینکه تخت جمشید مجموعه ای از کاخها است که برای نمایش قدرت بنا شده یا زیارتگاهی ملی و مقدس برای جشنهای نوروزی و مراسم مذهبی بوده، دو نگرش را شکل داده است.
بقایای موجود در پاسارگاد به عنوان باغشهر هخامنشی، علاوه بر درگیر کردن دید مخاطب، باعث درک هندسه آن ، محورها و سلسله مراتب موجود و تجسم فضایی می شود.
دو سفر این پرونده به منظور بازدید و پژوهش میدانی از بناها و سایتهای تاریخی برای شناخت منظر سرزمین فارس توسط دانشجویان معماری و معماری منظر صورت گرفت.
انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانههای دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.