دو سفر این پرونده به منظور بازدید و پژوهش میدانی از بناها و سایتهای تاریخی برای شناخت منظر سرزمین فارس توسط دانشجویان معماری و معماری منظر صورت گرفت.
بقایای موجود در پاسارگاد به عنوان باغشهر هخامنشی، علاوه بر درگیر کردن دید مخاطب، باعث درک هندسه آن ، محورها و سلسله مراتب موجود و تجسم فضایی می شود.
اینکه تخت جمشید مجموعه ای از کاخها است که برای نمایش قدرت بنا شده یا زیارتگاهی ملی و مقدس برای جشنهای نوروزی و مراسم مذهبی بوده، دو نگرش را شکل داده است.
درک محور هدایت کننده از ورودی به سمت مقبره، اختلاف ارتفاع، پوشش گیاهی و تنوع رنگ گلها و ارتفاع درختان و نورپردازی شبانه در حافظیه حس بینایی را درگیر می کند.
ساختن قلعه در پهنه وسیعی از دشتهای هموار، ذهن را در پی کارکردهای قلعه دختر مانند آیینی یا نظامی و نحوه زندگی در زمان ساخت آن به کنکاش وا می دارد.
منار خشتی واقع در شهر گور یا اردشیر خوره با هر کاربری که پیش از این داشته، امروز حکم راهنمایی را دارد که مخاطب را مستقیم به میانه شهر گور می کشاند.
عظمت و مقیاس فرا انسانی کاخ اردشیر و وجود آبگیر رو به ایوان کاخ، صدای پرندگان، ایجاد حس خلوتگاه در کنار آب و ... نمونه هایی از درگیر شدن حواس مخاطب است.
ارتفاع شاخص بنای آرامگاه و درختان سرو، کیفیتهای فضایی در آرامگاه سعدی هستند که در مسیر ورودی به خوبی خودنمایی کرده و توجه بیننده را به خود جلب می کنند.
دروازه قرآن شیراز یک اثر تاریخی صرفاً مکانی برای بازدید گردشگران نیست و با وجود گسترش شهر شیراز همچنان در انتهای شهر به عنوان ورودی شهر عمل می کند.
قدمت تاریخی، قرارگرفتن در کنار کوه و تنگه، داشتن چشم اندازهای مختلف، نوع نظام توسعه شهر بیشاپور و سلسله مراتب فضایی در شکل گیری هویت آن موثر بوده است.
در معبد آناهیتا تقارن و تعادل وجود دارد که با تصور وجود آب در فضای خالص معبد کامل می شود و مخاطب را به خوبی با نیت و تفکر ساسانیان درباره آب آشنا می سازد.
تنگ چوگان تنگه ای در جوار شهری نظام مند است که رودی در میان داشته و بر کوههای اطراف خود، نقش برجسته هایی از پیروزی شاه ساسانی بر پادشاه رومی را نشان می دهد.