در انتخاب موقعیت مکانی زیگورات چغازنبیل، عامل بلندی و تراز ارتفاعی بالاتر نسبت به عواملی مانند امنیت و دسترسی به آب، از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.
یکی از شاخصه های مهم مقبره دانیال نبی، گنبد پلکانی آن است که از هر گوشه شهر دیده می شود و بلندای آن علاوه بر نقش مذهبی می تواند المانی برای شهر هم باشد.
در تفکرات بودایی در مورد رابطه انسان و طبیعت، نه او را بر طبیعت غالب و نه در طبیعت یا همراه با آن می‌ شمارند، بلکه این دو را در تلفیق با هم تلقی می‌ کنند.
اینکه تخت جمشید مجموعه ای از کاخها است که برای نمایش قدرت بنا شده یا زیارتگاهی ملی و مقدس برای جشنهای نوروزی و مراسم مذهبی بوده، دو نگرش را شکل داده است.
ساختن قلعه در پهنه وسیعی از دشتهای هموار، ذهن را در پی کارکردهای قلعه دختر مانند آیینی یا نظامی و نحوه زندگی در زمان ساخت آن به کنکاش وا می دارد.
در معبد آناهیتا تقارن و تعادل وجود دارد که با تصور وجود آب در فضای خالص معبد کامل می شود و مخاطب را به خوبی با نیت و تفکر ساسانیان درباره آب آشنا می سازد.
مسجد نصیرالملک رنگین‌کمانی از رنگهاست و طراحی داخلی چشمگیر آن با شیشه های رنگی، آنرا به یک اثر هنری تحسین­ برانگیز تبدیل و به آن لقب مسجد صورتی داده است.
بقعه خالد نبی در پیوند با طبیعت پیرامون در یک منطقه کوهستانی، یکی از مکانهای آیینی در شهرستان کلاله در استان گلستان است.
درختان همیشه غذا، سرپناه، چوب، سایه و بسیاری از نیازهای اساسی انسانها را فراهم می ‌کنند. جای تعجب نیست که در تمدنهای مختلف درختان مقدس ستایش و پرستش شوند.
مقبره پیر شالیار مکانی است که هر ساله در آن مراسم خاصی برگزار می شود. ارتباط بین طبیعت، فرهنگ، مردم و زمان منجر به پدید آمدن منظر آیینی این مقبره شده است.
مراسم نخل گردانی ریشه ای کهن تر از واقعه عاشورا دارد و پس از آن واقعه، شکلی جدید گرفته و سبمل های ایرانی در خدمت عقاید اسلامی به کار گرفته شده اند.
در ایام محرم تکیه شاه ولی تفت، محل اصلی تجمع عزاداران شده و به دگرگونی منظر در این فضا و خاطره انگیزشدن مراسم آیینی آن در ذهن مردم منجر می شود.