• پریچهر اصل فلاح
پرونده حاضر، حاصل بازدید ها و دریافت های دانشجویان از سفر پژوهشی به قلعه رودخان، ماسوله، تالاب انزلی و سواحل جنگلی گیلان است که در قالب مقاله و گزارش منتشر می شود.
  • مجتبی خلیلی
در این نوشتار ضمن بررسی چند نمونه از مناطق توریستی گیلان بر جایگاه مشارکت مردم بومی در طراحی منظر و ادامه حیات منطقه تاکید شده است.
  • پروانه رسولی
پیوند بین جنگل و دریا در گیسوم پتانسیلی قوی برای گردشگری است. اما این منظر طبیعی منحصر به فرد، با مداخلاتی برای جذب گردشگر، در معرض تهدید قرار گرفته است.
  • سیدمحمد صادق سیدعلیپور
در مسیر طولانی قلعه رودخان، با وجود ویژگی‌های بستر راه و مناظر بدیع طول مسیر، راه علاوه بر جنبه عملکردی، نقش‌های دیگری را پذیرفته و اهمیت آن دو چندان می شود.
  • الهام پدرامی
زنگ خطر برای نابودی تالاب انزلی به صدا درآمده است و نقش انسان و مداخله های او که باعث بر هم زدن چرخه تعادلی تالاب شده، بسیار پررنگ است.
  • مهدی امیری خراسانی
مسیر طراحی شده منتهی به قلعه رودخان، مجموعه ای از پله و رامپ در جنگلی انبوه است. در طراحی این مسیر به مولفه های محیطی بستر و شرایط اقلیمی منطقه کمتر توجه شده است.
  • کیوان کیانی
تالاب انزلی یک منظر طبیعی-شهری بسیار با ارزش است که هویت منطقه را شکل داده و مکانی برای امرار معاش اهالی است. اما روند فعلی،‌ آن را به سوی نابودی سوق می دهد.
  • امین مقصودی
توسعه صنعت توریسم نیازمند فرهنگ سازی نظام مند برای گردشگران و ساکنان بومی منطقه است تا هر گروه نقش خود را در حفظ منظر این مناطق به درستی ایفا کنند.
  • مینا لطف اللهی یقین
از عوامل هویت ساز در روستای ماسوله می توان معماری هم سو با طبیعت در رنگ، طرح و روح فضا را برشمرد. همه چیز در این روستا متعلق به طبیعت یا برگرفته از آن است.
  • سپیده مرادی
عناصر انسان ساخت مسبب مداخلات ناهمگون با بستر در منظر قلعه رودخان هستند. این مطلب با شناسایی عناصر، دلیل نابسامانی را شرح و راهکارهایی نیز ارائه می کند.
  • مرضیه مولایی
ادراک جزیی در ساحل گیسوم به واسطه انتخاب درست عناصر خرد منظر حاصل می شود. با بومی کردن عناصر می توان به تقویت حس مکان و خاطره انگیزی فضا برای مخاطب کمک کرد.
  • یاسمن حسینی
دو مشکل گونه گیاهی و نظام کاشت در بخش مصنوع جنگل گیسوم بر ادراک منظر آن تاثیر نامطلوبی گذاشته است. اتنخاب توسکای قشقایی و کاشت ارگانیک آن راه حل مناسبی است.