• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
  • راهنما
    • اصول و قواعد ترجمه
    • اصول نقد اثر
  • همکاری با ما
  • درباره ما
  • تماس با ما
دوشنبه 13 تیر 1401
  • ورود
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی سینما و منظر

نگاهی فانتزی به دنیای «ذهنیت» در انیمیشن درون و برون (Inside out)

زهرا ایلیاتینویسنده: زهرا ایلیاتی
یکشنبه 12 اردیبهشت 1395
در سینما و منظر
زمان مطالعه: 1 min read
A A
0
413
بازدیدها
فیسبوکتوئیترتلگرامواتساپ

«درون و برون» نام انیمیشنی مهیج است که با ورود به جهان ذهن، درکی از شناخت انسان را ارائه می کند. این انیمیشن سفری را به جهان ذهن رایلی (قهرمان داستان) و سایرین آغاز می کند. سفر دوربین از جهان بیرون و آبجکتیو به جهان درون و سوبژکتیو، دنیایی منظرین را به وجود می آورد و نشان می دهد که اعمال ارادی (عینی) انسان تابع حالات، هیجانات و احساسات درون (ذهن) او است. با توجه به جایگاه دانش منظر که مفهومی گسترده از عینیت خارجی تا ذهن انسان را در برمی گیرد، مشاهده این انیمیشن به مانند نمونه ای از یک داستان منظرین به دانش آموختگان این رشته توصیه می شود.

انسان موجودی منظرین است که رفتارهای عینی از احساسات ذهنی او نشات می گیرند.
انسان موجودی منظرین است که رفتارهای عینی از احساسات ذهنی او نشات می گیرند.

سفر اینساید آوت (درون و برون) بر خلاف بسیاری از فیلمها و انیمیشن ها سفری سوبژکتیو (درونی، ذهنی) است که هدف آن موشکافی و بررسی جهان درون ذهن و بررسی روابط میان ساکنان آنجاست. در فیلم، دو دنیای متفاوت با ترکیبی شگفت از رویکرد دکارت عقل گرا و رویکرد هیوم تجربه گرا دیده می شود. عواطف در درون ما موجب رفتاری می شوند که در بیرون قابل مشاهده اند و این یعنی تصور ما از آنچه «خود» می پنداریم. پس با توجه به این مفاهیم «خود» انسان مفهومی عینی – ذهنی پیدا می کند که پيوند غريبي ميان عواطف هيومي و اراده دكارتي او برقرار شده است.

احساسات رایلی که نمود عینی از عواطف او را در فیلم به نمایش می کشند.
احساسات رایلی که نمود عینی از عواطف او را در فیلم به نمایش می کشند.

محیط و بستر شکل‌گیری وقایع اصلی داستان و توصیف حالات و احساسات بشری، ذهن دختری با نام رایلی است به طوری که اتفاقات در درون ذهن رایلی رقم خورده و کنش های حاصل از آن در عکس‌العمل‌ های جسمی او در جهان آبجکتیو (بیرونی – عینی) نمود پیدا می کند. درون مغز رایلی 5 حس اصلی زندگی می کنند. نام این احساسات، جوی (خوشحالی)، سدنس (اندوه)، فییر (ترس)، دیسگاست (نفرت) و انگر (خشم) است. اینها همان بازیگرانی هستند که شخصیت رایلی را شکل می‌ دهند. کسانی که وظیفه مدیریت احساسات و عواطف او را بر عهده‌ دارند. هر کدام از این احساسات بسته به نوع احساس رایلی در مواجهه با عوامل مختلف، بر رفتارهای بیرونی زندگی رایلی و میمیک صورت او تاثیر می گذارند. تصاویر رویدادهای زندگی رایلی که شامل احساسات او در شرایط و زمانهای مختلف هستند، در کره‌ هایی به رنگ احساسات او ضبط و برای مدت‌ زمانی کوتاه در اتاق کنترل مرکزی محافظت و پس از آغاز زمان استراحت به بخش طولانی‌ مدت (حافظه طولانی‌ مدت) منتقل می‌شوند. در اتاق فرماندهی، محفظه‌ ای موجود است که در آن کورمموری ها که مهمترین رویدادهای دوران زندگی رایلی هستند، جایگذاری می‌شوند. در آنسوی اتاق کنترل مرکزی، جزایر شخصیتی رایلی قرار دارند که توسط کورمموری ها ایجاد و تامین انرژی می شوند و بقای آنها به حضور کورمموری ها وابسته است.

دید به جزایر شخصیتی رایلی از اتاق کنترل مرکزی
دید به جزایر شخصیتی رایلی از اتاق کنترل مرکزی

بر حسب سن رایلی در 11 سالگی، ذهن او از 5 جزیره شخصیتی تشکیل شده است. جزایر خانواده، دوستی، صداقت، گوفیبال و هاکی شخصیت رایلی را شکل می‌دهند و وجود رایلی از وجود این جزایر شخصیتی در ذهن او نشات می گیرد. امنیت ذهن رایلی در سن 11 سالگی با فرار او از خانه و نقل مکان به سانفرانسیسکو به هم می ریزد و احساسات او دیگر قادر نیستند روند همیشگی خود را طی کنند. در این زمان احساسات خام درون ذهن رایلی با یکدیگر دچار تقابل شده و خوشی (جوی) دیگر نمی تواند بهترین و کارآمدترین احساس او باشد. در شرایط جدید احساسات دیگر شامل ترس (فییر)، ناراحتی (سدنس)، انگر (عصبانیت) و انزجار (دیسگاست) مدیریت ذهن را در دست گرفته، گوی های ثبت خاطرات رایلی بیشتر به رنگهایی غیر از خوشی در ذهن او در می آیند و رفته رفته جزایر شخصیتی رایلی یکی پس از دیگری به دره فراموشی سقوط می کنند. در این زمان جوی و سدنس با همراهی بینگ بنگ – شخصیت ذهنی و همبازی دوران کودکی رایلی که نقش کلیدی در ساخت جزیره های شخصیتی او دارد – خود را به آب‌ و آتش می‌زنند تا مانع فرار از خانه‌ رایلی شده و در صدد برگرداندن رایلی به احساسات خوش گذشته و ساخت جزایر شخصیتی او بر می آیند.

جوی، سدنس و بینگ بنگ در صدد بازگرداندن رایلی به خاطرات خوش گذشته
جوی (خوشحالی)، سدنس (اندوه) و بینگ بنگ در صدد بازگرداندن رایلی به خاطرات خوش گذشته

اگر چه این انیمیشن می تواند از زاویه‌ ای دیگر یعنی همان احساسات و حالات درونی او به شناخت انسان بپردازد، اما نقدهایی نیز بدان وارد است. رایلی در این داستان رباتي است پيچيده كه رفتار و نياتش را «اشخاصـي» ديگـر در درون او، عواطفش در درجه اول و كارگران بخش خاطراتش در درجه دوم، كنترل مي كنند. جهان ذهنی رایلی در الگوی امانیسم گره خورده است. در این داستان دیدگاه امانیسم غربی موجب می شود ذهن از ساحت متافیزیکال (مابعدالطبیعه) خود خارج شده و به ساحتی فیزیکال (روگرفتی از طبیعت) به نام مغز تنزل پیدا کند. در واقع شخصیت رایلی توسط محتویات مغز او شکل می گیرد و نه مفاهیمی چون متافیزیک یا عالم روح و معنا. جهان‌بینی غربی با توجه به الگوی دو قطبی دکارتی، در طول تاریخ، همواره با ذره بین متریالیسم به دنبال شناخت حالات درونی انسان بوده است. در این تفکر ذهن نه تنها متافیزیکی (و شاید معنایی) نیست، بلکه خود را در پس لایه‌های سخت و مادی جمجمه پنهان ساخته است و بشر غربی بر این موضوع پای می‌فشرد که ذهن بشر با تمام متعلقاتش در مغز او استقرار دارند.

برچسب ها: انیمیشنجهان بینی غربیداستان منظریندرون و برونرویکرد دکارتیرویکرد هیومیفیلممتریالیسممغزمفاهیم عینی-ذهنیمنظر
نوشته قبلی

احیای جزیره گاورنر

نوشته‌ی بعدی

ساخت پارک – بام در دیوار ساحلی

زهرا ایلیاتی

زهرا ایلیاتی

مطالب مرتبط

نقد و بررسی فیلم آواتار در دومین برنامه عصرانه سینما و منظر

نقد و بررسی فیلم آواتار در دومین برنامه عصرانه سینما و منظر

چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400
234
نخستین برنامه عصرانه سینما و منظر؛ فیلم “بهار، تابستان، پاییز، زمستان … و بهار”

نخستین برنامه عصرانه سینما و منظر؛ فیلم “بهار، تابستان، پاییز، زمستان … و بهار”

یکشنبه 24 آذر 1398
5

بی فاصله با طبیعت؛ تحلیلی بر فیلم سینمایی رنگ خدا از دیدگاه منظر

بازخوانی منظر طبیعی فیلم سینمایی گلادیاتور

بازخوانی منظر سورئالیستی فیلم سینمایی هتل بزرگ بوداپست

معماری چگونه از طریق سینما سخن می‌گوید؟

نوشته‌ی بعدی
ساخت پارک - بام در دیوار ساحلی

ساخت پارک - بام در دیوار ساحلی

جنگ و منظر؛ موضوع هفتمین کارگاه مطالعات عالی پدیدارشناسی منظر شهری

جنگ و منظر؛ موضوع هفتمین کارگاه مطالعات عالی پدیدارشناسی منظر شهری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
خواص و کاربردهای اکوبورد؛ محصولی از پوست نارگیل

خواص و کاربردهای اکوبورد؛ محصولی از پوست نارگیل

یکشنبه 20 مهر 1399
بازیافت ته سیگار در آجرهای خشتی

بازیافت ته سیگار در آجرهای خشتی

پنج‌شنبه 21 فروردین 1399
تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

یکشنبه 12 آذر 1396
سنت تاج گذاری در میان زنان ترکمن

سنت تاج گذاری در میان زنان ترکمن

یکشنبه 28 خرداد 1396
نگاهی به مراسم نخل ­گردانی و نقش آن در منظر آیینی

نگاهی به مراسم نخل ­گردانی و نقش آن در منظر آیینی

5
پروژه های برتر شهری در جهان

پروژه های برتر شهری در جهان

4
تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

4
شناخت آیین و اساطیر در منطقه سیستان و بلوچستان

شناخت آیین و اساطیر در منطقه سیستان و بلوچستان

4
نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس، منظرموقت انسان ساخت در مناطق خشک با مصالح خشک

نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس

شنبه 20 آذر 1400
تفکیک ناپذیری منظر آسمان و زمین از یکدیگر

تفکیک ناپذیری منظر آسمان و زمین از یکدیگر

پنج‌شنبه 20 آبان 1400
کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

دوشنبه 17 آبان 1400
والتر هوود

والتر هوود

جمعه 14 آبان 1400

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما نزد معمارمنظر محفوظ بوده و در اختیار شخص دیگری قرار نخواهد گرفت. ممکن است ایمیل های خبرنامه در پوشه اسپم ایمیل شما قرار بگیرند.

درباره ما

معمارمنظر

جستاری بر منظر، شهرسازی و معماری

استفاده از مطالب وب سایت معمارمنظر در فعالیتهای پژوهشی با ذکر منبع بلامانع است.

ما در شبکه های اجتماعی

  • 2.3k دنبال کننده

هیئت تحریریه

  • آمنه دانشمند
  • عاطفه کریمی
  • فائزه کاویانی
  • فاطمه طورچی مقدم
  • فاطمه زرینه زاد
  • لیلا جهانگیری
  • مهدی فاطمی

مجوزها

logo-samandehi

پشتیبانی

پشتیبانی دامنه: طلاهاست

پشتیبانی هاست: سون هاست

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم