جستجو
Close this search box.

رعایت اصول پایداری مناطق گرمسیری در باغ – خانه مخفی در سنگاپور

در باغ-خانه مخفی سنگاپور، جهت یابی، ذخیره حرارتی، آفتابگیری و تهویه طبیعی متناسب با اقلیم استوایی رعایت و از مصالح مدرن و زیبایی شناسی معاصراستفاده شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

باغ – خانه مخفی توسط تیم طراحی و معماری سنگاپوری Wallflower طراحی شده است. درخواست مالکین، خانه ای خانوادگی، لوکس و امروزی بود. این سازه نشان دهنده قابلیتهای مالکین به عنوان  یک شرکت ساختمانی و سازندگان این بنا می باشد. خانه بر روی یک سایت L شکل با نمای باریک و بی تکلف ساخته شده و اطراف آن توسط خانه های همسایه احاطه شده است. علاوه بر این، بخش عمده ای از زمین از ورودی قابل مشاهده نیست. اکثر خریداران خانه محلی زمین ناهموار، نمای باریک و عدم امتیازات خاص را به عنوان یک نقطه ضعف می دانند. اما معمار این موضوع را به عنوان یک فرصت دیده و  از این زمین برای استتار بخش زیادی از خانه استفاده کرده است و سرسبزی باغ آن را از چشمان کنجکاو مخفی می کند.
با توجه به اینکه الزامات فضایی و کارکردی اهمیت زیادی داشتند، معمار یک سوم از خانه را بر روی سراشیبی قرار داده و به صورت موثر این بخش را در این مکان خاص از دیدها مخفی کرده است. طبقه همکف روی سطحی بالاتر بنا شده است تا حریم خصوصی از مسیر ورودی افزایش یابد و تراس مسطحی برای فضاهای زنده و باغ ایجاد کند.
مهمانان از طریق تونل گرانیت به لابی زیرزمینی می رسند و سپس از طریق یک راه پله مارپیچی شیشه ای و فلزی چشم نواز به اتاق نشیمن هدایت می شوند. مالکان علاقه داشتند فضاهای نشمین و غذاخوری را جدا کرده و با استفاده از باغ و استخر اطراف آنها را بپوشانند. این سطح مسطح فضایی را تشکیل می دهد که فضای بیروین و درونی و مناظر سخت و نرم را به هم پیوند می دهند. هدف ایجاد فضایی با برنامه های مختلف به جای طراحی فضاهای مختلف با مرزهای معین و کارکردهای مشخص بوده است. درختان زیادی در محیط پیرامون کاشته شده است که محوطه ای کاملاً خصوصی را ایجاد کرده است. به دلیل اینکه فضا از لحاظ بصری از دیدها پنهان شده است، می توان گفت که معماری باز و شفاف را بدون قربانی کردن حریم خصوصی مالکان در سطح زمین به کار گرفته اند.
رعایت اصول پایداری مناطق گرمسیری در باغ – خانه مخفی در سنگاپوراز لحاظ ایده طراحی، معماری بالای سطح زمین شامل دو بلوک مثلثی شکل تراورتن است که بر روی پیلوت های باریک بنا شده اند. بلوکها در طبقه دوم توسط پل محصوری که در بالای سطح زمین شناور است، بهم متصل می شوند. یک پنجره باریک میان نمای تراورتن قرار گرفته است. حائل های چوبی عمودی قابل تنظیم در کنار این پنجره ها قرار گرفته اند که میزان نور ورودی را تنظیم کرده و در مواقع لازم حریم خصوصی داخل را تامین می کنند. یک عرشه نشمین بیرونی و یک باغ روی پشت بام روی سازه قرار گرفته است و فضایی برای مهمانیها و گردهمایی اجتماعی ایجاد کرده است. زاویه عرشه به گونه ای طراحی شده است که بتوان از منظره زیبای تپه بویکت تیماه، بلند ترین نقطه سنگاپور، لذت برد.
قواعد اصلی معماری شامل جهت یابی، ذخیره حرارتی، آفتاب گیری و تهویه طبیعی به عنوان پایه های طراحی در نظر گرفته شده اند. این خانه برای مناطق استوایی، با استفاده از مصالح مدرن و زیبایی شناسی معاصر طراحی شده است. هر طبقه به گونه ای طراحی شده است که تهویه سراسری انجام شود. در کف جریان هوا از طریق ورودیهای غار مانند پارکینگ جریان یافته و پس از عبور از لابی توسط حیاط پشتی ساختمان خارج می شود. در طبقه بالایی، اتاقهای خواب از طریق لایه های سنگی، حفره های هوایی و سنگهای تراورتن و پشت بام سبز به صورت منفعل خنک می شود. پنجره ها گرمای ورودی را از طریق شیشه های نورگیر و حائل های چوبی، که میزان نور آفتاب شدید منطقه گرمسیری را محدود می کنند، کاهش داده و تنها ترکیبی از نور و سایه را به داخل می فرستند. پنجره های سقفی در طی روز با تغییرات پرتوهای نور فضایی سرزنده را ایجاد می کنند. زمانی که موقعیت ایجاب کند، می توان خانه را در برابر طوفانهای استوایی یا غبارهای آلوده پوشاند.
زمانی که همکاری و احترام با نقاط قوت و ضعف محیط زیست برقرار باشد، محیط زیست نیز هدایای خود را به شما می بخشد. علی رغم جزیره بسیار شلوغ و پرجمعیتی که خانه در آن واقع شده است، این خانه آنچه لازم است تا از زندگی خصوصی در منطقه استوایی لذت برد را از طریق لوکس بودن، سرزندگی و زیبایی  فراهم می کتد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *