• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
  • راهنما
    • اصول و قواعد ترجمه
    • اصول نقد اثر
  • همکاری با ما
  • درباره ما
  • تماس با ما
جمعه 10 تیر 1401
  • ورود
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی لینک خبر

افزایش خلاقیت عمومی به وسیله مبلمان شهری

مسعود دهقانپور هنزایینویسنده: مسعود دهقانپور هنزایی
چهارشنبه 7 اسفند 1398
در لینک خبر
زمان مطالعه: 1 min read
A A
0
13
بازدیدها
فیسبوکتوئیترتلگرامواتساپ

طراحان همواره می دانند که مبلمان ارگونومیک، می تواند خلاقیت را در کاربرانی که از آن استفاده می کنند، افزایش دهد. به نظر می رسد اگر افراد نسبت به مبلمان مورد استفاده خود احساس خوبی داشته باشند، کارایی آنها افزایش می یابد. این موضوع توسط انجمن بین المللی ارگونومی که کلمه “ارگونومیک” را تعریف کرده، نیز توضیح داده شده است: “رشته ای علمی مربوط به درک تعاملات بین انسان و دیگر عناصر یک سیستم و حرفه ای که تئوری، اصول، داده ها و روشها را برای طراحی، به منظور بهینه سازی رفاه انسان و عملکرد کلی سیستم، به کار می گیرد.”

با در نظر گرفتن این موضوع بود که ایده “نیمکتهای Uiliuili” شکل گرفت. هر قطعه با توجه دقیق به جزئیات و تناسبات انسانی ایجاد شده، به طوری که کاربر در هنگام نشستن، تکیه دادن یا دراز کشیدن بر روی نیمکت، احساس راحتی کامل کند.

صندلی به عنوان مجسمه

نیمکت چوبی Uiliuili که در محوطه کالج Grunwaldzki در شهر Wroclaw واقع شده است، با استفاده از فرمهای پیچشی و چرخشی، سیالیت را به وجود آورده است. هر یک از قطعات به گونه ای محاسبه و ساخته شده اند که بر طبق تغییرات فرم مبلمان، آنها نیز تغییر می کنند. فرمی با ظرافت و زیبایی خاص که می تواند اثبات کند؛ فرم از عملکرد تبعیت می کند.

افزایش خلاقیت عمومی به وسیله مبلمان شهری

 

این نیمکت در حالی که بسیار راحت و مناسب آناتومی بدن افراد است، به دلیل فرم منحصربفرد و دقت بالای اجرا، به عنوان یک مجسمه نیز ایفای نقش می کند. طراحی انعطاف پذیر این نیمکت فراتر از انتظاراتی است که مردم از یک نیمکت خیابانی معمولی دارند.

معماری و مصالح نیمکت  

نیمکت Uiliuili از چوب راش، استیل و لاک مات کننده ساخته شده است، با طول تقریبی 10 متر و عرض 3 متر که در فضای موردنظر قرار می گیرد. این ساختار با تکرار قطعات و دادن رنگهایی به قسمتهایی از اجزای خود به تنوعی از عناصر طراحی صنعتی دست یافته است. طول قطعات قابل تعدیل است، زیرا هندسه آن به صورت چرخشی حول تک محور میانی است. این قطعات هر دفعه ای که ترکیب می شوند در زوایا و اندازه ها تغییر می کنند. این ترکیب شبیه ستون فقرات بدن انسان است که اجزایش قادر به چرخش و پیچش هستند.

ایده طراحی

نیمکت در محوطه یک دانشگاه قرار گرفته است که به خاطر پیچ و خمی که در طراحی آن است، در چشم تجسم کننده آرامش و نرمی است. برای عملکرد کتابخانه، صندلیها عناصر حیاتی هستند. زمانی که در فضای بیرون قرار بگیرند ناگهان به یک عنصر طراحی منظر تبدیل می شوند که در این فضا؛ منحصربفرد نیز شده اند. این نوع طراحی نشیمنگاه برای پارکها، محوطه سازی ها، فضاهای خیابانی و زمینهای بازی ساخته می شود. ایده طراحی این صندلی، ادغام یک صندلی با فرمهای دیگر صندلی در یک ساختار سیال است.

افزایش خلاقیت عمومی به وسیله مبلمان شهری

تمام قطعات این نیمکت شبیه یک دسته بهم ریخته کارتهای بازی حرکت کرده اند. این طراحی توسعه یافته صندلیهای لهستانی راه آهن در قبل از قرن بیستم است.

کاربران فقط روی این نمیکت نمی نشینند. آنها می توانند بنشینند، دراز بکشند، بلند شوند، بر روی آن عکس بگیرند یا بدنشان را روی آن کش و قوس بدهند. آنها می توانند روی آن بالا بروند و پایین بپرند، چون این نیمکت بسیار محکم و بادوام است. از مهمترین ویژگیهای این نیمکت این است که می تواند تبدیل به فرمها، حالتها و رنگهای گوناگون شود. هر یک از قطعات چوبها می تواند ترکیب رنگی داشته باشد که باعث می شود یک طراحی آزاد ایجاد شود.

افزایش خلاقیت عمومی به وسیله مبلمان شهری

این نیمکت، یک شیء با فرم آزاد است که کاربر را از چهارچوبهای خط کشی شده روزمره در فضاها جدا کرده و به بدن انسان احساس طبیعی و ارگونومیک می دهد. این صندلی همچنین می تواند یک نشانه شهری یا نقطه ملاقاتی برای دانش آموزان باشد. کتابخانه ای نزدیک به آن است و کتاب خواندن بر روی این نیمکت راحت و نشاط آور است. محوطه سازی های مدرن و جدید زمانی موفق هستند که موجب بهبود کیفیت فضایی آن منطقه شوند.

مشهورترین نیمکتهای مبلمان شهری در سراسر جهان

طراحان تلاش بسیار زیادی برای به کار بردن اشکال و فرمهای سرگرم کننده برای طراحی نیمکتهای شهری انجام داده اند. یک نیمکت موزیکال با نت های موسیقی بر روی آن وجود دارد که توسط جیم گلاور طراحی شده است. همینطور نیمکتهایی با فرمت گل لاله وجود دارند و نیمکتهای بسیاری که شبیه کتاب، مداد یا حتی تعدادی از فرمهای حیوانات هستند. این طراحی به نیمکتهای منحنی معمول نزدیکتر است. از آنجا که قطعات نیمکت، تغییر ابعاد و همچنین پیچ و تاب در زوایای مختلف دارد، با مدلهای گذشته خود متفاوت است و روشی جدید از نیمکتهای نوع خود را برای طراحان آینده ایحاد می کند.

افزایش خلاقیت عمومی

نیمکت Uiliuili تنوع کاربریها و رنگها را پیشنهاد می دهد که می تواند در مدلهای گوناگون ارائه شود. اگر عموم این ایده خلاق و اثرگذار را درک کنند و آن را پیاده سازی کنند، یک مبلمان شهری می تواند الهام بخش شود.

افزایش خلاقیت عمومی به وسیله مبلمان شهری

حتی اگر طراحان از رنگها استفاده نکنند، سایه و بافت فرمهای چوبی، تنوع را در طرحهای آنها ایجاد می کند. به هر حال اگر آنها یک عنصر رنگی را به طرح اضافه کنند، مشخص می شود که قابلیتها همیشه نامحدود هستند.

∴ لینک متن کامل خبر ∴

برچسب ها: خلاقیتمبلمان شهرینیمکت
نوشته قبلی

تاثیر منظر طبیعی پیرامون مدارس بر عملکرد دانش آموزان

نوشته‌ی بعدی

دونالد اپلیارد

مسعود دهقانپور هنزایی

مسعود دهقانپور هنزایی

کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی

مطالب مرتبط

بام سبز تالار شهر سیاتل

بام سبز تالار شهر سیاتل

چهارشنبه 28 مهر 1400
28
بازیابی ساختار بوم شناسی بوستون در پروژه بندر watermark

بازیابی ساختار بوم شناسی بوستون در پروژه بندر watermark

چهارشنبه 20 فروردین 1399
26

ساختمان سیبرائی در بونیتو

همه چیز زیر یک سقف

رونمایی از ایده بخش مسکونی دره سیلیکون جدید در مسکو

راینی 70؛ واحه ای برونگرا در آسمان شهر آستین

نوشته‌ی بعدی
دونالد اپلیارد

دونالد اپلیارد

پنج نکته در احیاء یا طراحی پارک محلی

پنج نکته در احیاء یا طراحی پارک محلی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
خواص و کاربردهای اکوبورد؛ محصولی از پوست نارگیل

خواص و کاربردهای اکوبورد؛ محصولی از پوست نارگیل

یکشنبه 20 مهر 1399
بازیافت ته سیگار در آجرهای خشتی

بازیافت ته سیگار در آجرهای خشتی

پنج‌شنبه 21 فروردین 1399
تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

یکشنبه 12 آذر 1396
سنت تاج گذاری در میان زنان ترکمن

سنت تاج گذاری در میان زنان ترکمن

یکشنبه 28 خرداد 1396
نگاهی به مراسم نخل ­گردانی و نقش آن در منظر آیینی

نگاهی به مراسم نخل ­گردانی و نقش آن در منظر آیینی

5
پروژه های برتر شهری در جهان

پروژه های برتر شهری در جهان

4
تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

4
شناخت آیین و اساطیر در منطقه سیستان و بلوچستان

شناخت آیین و اساطیر در منطقه سیستان و بلوچستان

4
نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس، منظرموقت انسان ساخت در مناطق خشک با مصالح خشک

نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس

شنبه 20 آذر 1400
تفکیک ناپذیری منظر آسمان و زمین از یکدیگر

تفکیک ناپذیری منظر آسمان و زمین از یکدیگر

پنج‌شنبه 20 آبان 1400
کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

دوشنبه 17 آبان 1400
والتر هوود

والتر هوود

جمعه 14 آبان 1400

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما نزد معمارمنظر محفوظ بوده و در اختیار شخص دیگری قرار نخواهد گرفت. ممکن است ایمیل های خبرنامه در پوشه اسپم ایمیل شما قرار بگیرند.

درباره ما

معمارمنظر

جستاری بر منظر، شهرسازی و معماری

استفاده از مطالب وب سایت معمارمنظر در فعالیتهای پژوهشی با ذکر منبع بلامانع است.

ما در شبکه های اجتماعی

  • 2.3k دنبال کننده

هیئت تحریریه

  • آمنه دانشمند
  • عاطفه کریمی
  • فائزه کاویانی
  • فاطمه طورچی مقدم
  • فاطمه زرینه زاد
  • لیلا جهانگیری
  • مهدی فاطمی

مجوزها

logo-samandehi

پشتیبانی

پشتیبانی دامنه: طلاهاست

پشتیبانی هاست: سون هاست

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم