• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
  • راهنما
    • اصول و قواعد ترجمه
    • اصول نقد اثر
  • همکاری با ما
  • درباره ما
  • تماس با ما
دوشنبه 13 تیر 1401
  • ورود
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی پرونده منظر سرزمین هند

پیوستگی انسان و طبیعت در هند

طراوت نوریاننویسنده: طراوت نوریان
دوشنبه 22 بهمن 1397
در پرونده منظر سرزمین هند, منظر آیینی
زمان مطالعه: 1 min read
A A
0
178
بازدیدها
فیسبوکتوئیترتلگرامواتساپ

مقدمه
در طول تاریخ و ادوار مختلف همواره شاهد تاثیر متقابل انسان و طبیعت بر هم هستیم. از آنجا كه انسان همیشه موجودی اجتماعی و به كار گیرنده ابزار بوده است، با كار خود بر طبیعت تأثیر گذاشته و به طور مرتب و مستمر آنرا از نو ساخته است و با یادگیری و كشف های تازه، اختراعات، ایجاد بناها و برنامه ریزیها موفق شده است طبیعت را در خدمت و اراده خود درآورد.
جامعه شرق با باورها و ادیان طبیعت‌ گرا، عرفانی، شهودی و آیینهای احساسی و نمادین در مقابل نگاه عقل‌ گرا به طبیعت، انسان و جامعه قرار دارد. پیوستگی انسان و طبیعت در هند در تمامی جنبه ‌های زندگی مردم نمایان است. وجود طبیعت به عنوان عنصری مقدس در زندگی مردم هند نشان دهنده نوعی مفهوم متفاوت از طبیعت برای آنها است. نحوه تعامل هندیان با این پدیده دلالت بر پیوند عمیق مردم این سرزمین با طبیعت دارد؛ به گونه‌ ای که عوامل طبیعی را گونه ‌ای جدا از خود نمی ‌دانند و برای آن ارزش و معنویتی بالاتر از باور دیگر مردم جهان قائل هستند. در این مقاله سعی بر آن است تا با بررسی نمونه‌ های مشاهده شده در شهرهای مختلف هند و همچنین بررسی مصادیق فرهنگی، آیینی و اجتماعی به ریشه یابی این پیوند خارق ‌العاده در سنت و مذهب این مرز و بوم بپردازیم.

پیوستگی انسان و طبیعت در هند
پیوستگی انسان و طبیعت، منبع: نگارنده

اندیشه آیین بودا در رابطه با طبیعت
در برخورد با این دیدگاه که هستى خودِ شخص از هستى دیگر موجودات مهمتر است، فیلسوفان بودایى تدبیر اساسى اندیشیدند تا نشان دهند که در واقع انسانها خود یا هویت فردى ندارند، یعنى سعى کردند نشان دهند که در یک شخص چیزى نیست که در سراسر عمر ثابت بماند، و نیز در نهایت هیچ چیزى نیست که شخص بر آن کنترل واقعى داشته باشد.
بوداییان انسان را مجموعه اى از اجزاى در هم تنیده دانستند که پیوسته در حال تغییر هستند. یک نظریه این است که هر شخصى جوهر بنیادینى دارد که تحت هر شرایطى ثابت مى ماند. این جوهر با مرگ بدن مادى از بین نمى رود و از طریق فرآیند تناسخ در پى کسب بدنى نو است. براساس این دیدگاه، جزء بنیادین و ثابت یک شخص، ابدى است. نظریه دوم این است که شخص در بدو تولد هویتى به خود مى گیرد که آنرا در طول حیات با خود دارد، ولى هنگام مرگ آن هویت به کلى از بین مى رود. دیدگاه بودایى که راه میانه اى بین افراط و تفریط دانسته شده، این است که منش یک شخص دائماً در حال تغییر است و عواملى که تغییرات خاص را در جان شخص تعیین مى کنند حتى پس از مرگ بدن، که جایگاه جان است، همچنان موثر هستند. بنابراین بوداییان ادعا مى کردند که آنچه از یک موجود به بدن دیگر مى رود جوهرى ثابت نیست، بلکه مجموعه از تمایلاتى است که به شیوه هاى معین عمل مى کنند.

اندیشه آیین هندو در رابطه با طبیعت
بررسی متون دین هندو در خصوص طبیعت و قداست آن و محیط زیست، در بردارنده دستاوردهاي ذیل است:

  1. هر کدام از خدایان نماینده یکی از عناصر طبیعت هستند و یا مربوط به طبیعت هستند؛ همچون خداي طوفان، خورشید و … که پیوند عمیق زندگی هندوها با طبیعت را نشان می ‌دهد.
  2. دوم اینکه عقیده هندو که سایر موجودات از خداي یکتا به وجود آمده و به ذات وي بر می‌گردند براي مقدس دانستن جهان طبیعی نزد هندوان اساسی و کافی تلقی می‌ شود.
  3. اندیشه وحدت وجودي دینی هند، قداستی دو چندان به طبیعت می بخشد؛ به گونه اي که بهره کشی و استثمار طبیعت، توهین به مقدسات محسوب می شود.
  4. اصل نفی خشونت (آهیسما)، راهکاري اساسی براي حفاظت از طبیعت و نیز ایجاد صلح جهانی به شمار می رود.
  5. اندیشه تناسخ می ‌تواند در جهت حفاظت گونه ‌هاي جانوري در هند مورد توجه قرار گیرد.

نتیجه‌ گیری
با توجه به مطالب بیان شده و جمع بندی نسبت به دو آیین غالب کشور هند (بودا و هندو) و همچنین مشاهدات میدانی، این نتیجه گرفته می‌شود که عموم مردم هندوستان بر این عقیده هستند که می ‌توان از طریق شناخت این امور به سعادت دست یافت:

  • هیچکس از دیگرى مهمتر نیست، زیرا همه موجودات در نهایت سرشتى واحد دارند.
  • ریشه همه تعارضات میان موجودات زنده، اندیشه مالکیت است.

با توجه به این نوع تفکر که میان هندیها رایج است، باید طبیعی دانست که آنها “انسان” و “طبیعت” را از یکدیگر جدا نکنند. این بدین معنی است که در تفکرات آنها نه تنها انسان را غالب بر طبیعت نمی ‌دانند، حتی انسان را در طبیعت یا همراه با آن نمی‌ شمارند، بلکه این دو را در تلفیق با هم تلقی می‌ کنند.

برچسب ها: بوداطبیعتمقدس
نوشته قبلی

چاندیگار برخورد مدرنیته و سنت؛ نقش خنثی بودن فضاهای معماری مدرن در تطبیق پذیری با محیط

نوشته‌ی بعدی

تعریف متفاوت مفاهیم در هند

طراوت نوریان

طراوت نوریان

دانشجوى کارشناسی ارشد معمارى دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات

مطالب مرتبط

تاثیر آشفتگی بر منظر شهری در شهرهای هند

تاثیر آشفتگی بر منظر شهری در شهرهای هند

دوشنبه 22 بهمن 1397
73
ردپای استعمار در زندگی امروزه‌ مردم هند

ردپای استعمار در زندگی امروزه‌ مردم هند

دوشنبه 22 بهمن 1397
96

بازیابی مصادیق جامعه پیشامدرن در هندوستان

بی مرزی در منظر شهری هندوستان

برخورد هندیها با دنیای مدرن

شادی در هند

نوشته‌ی بعدی
تعریف متفاوت مفاهیم در هند

تعریف متفاوت مفاهیم در هند

شادی در هند

شادی در هند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
خواص و کاربردهای اکوبورد؛ محصولی از پوست نارگیل

خواص و کاربردهای اکوبورد؛ محصولی از پوست نارگیل

یکشنبه 20 مهر 1399
بازیافت ته سیگار در آجرهای خشتی

بازیافت ته سیگار در آجرهای خشتی

پنج‌شنبه 21 فروردین 1399
تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

یکشنبه 12 آذر 1396
سنت تاج گذاری در میان زنان ترکمن

سنت تاج گذاری در میان زنان ترکمن

یکشنبه 28 خرداد 1396
نگاهی به مراسم نخل ­گردانی و نقش آن در منظر آیینی

نگاهی به مراسم نخل ­گردانی و نقش آن در منظر آیینی

5
پروژه های برتر شهری در جهان

پروژه های برتر شهری در جهان

4
تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

4
شناخت آیین و اساطیر در منطقه سیستان و بلوچستان

شناخت آیین و اساطیر در منطقه سیستان و بلوچستان

4
نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس، منظرموقت انسان ساخت در مناطق خشک با مصالح خشک

نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس

شنبه 20 آذر 1400
تفکیک ناپذیری منظر آسمان و زمین از یکدیگر

تفکیک ناپذیری منظر آسمان و زمین از یکدیگر

پنج‌شنبه 20 آبان 1400
کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

دوشنبه 17 آبان 1400
والتر هوود

والتر هوود

جمعه 14 آبان 1400

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما نزد معمارمنظر محفوظ بوده و در اختیار شخص دیگری قرار نخواهد گرفت. ممکن است ایمیل های خبرنامه در پوشه اسپم ایمیل شما قرار بگیرند.

درباره ما

معمارمنظر

جستاری بر منظر، شهرسازی و معماری

استفاده از مطالب وب سایت معمارمنظر در فعالیتهای پژوهشی با ذکر منبع بلامانع است.

ما در شبکه های اجتماعی

  • 2.3k دنبال کننده

هیئت تحریریه

  • آمنه دانشمند
  • عاطفه کریمی
  • فائزه کاویانی
  • فاطمه طورچی مقدم
  • فاطمه زرینه زاد
  • لیلا جهانگیری
  • مهدی فاطمی

مجوزها

logo-samandehi

پشتیبانی

پشتیبانی دامنه: طلاهاست

پشتیبانی هاست: سون هاست

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم