جستجو
Close this search box.

بام سبز مركز مبادلات بين ­المللی و فرهنگی فوکوئوكا ژاپن

در مرکز شهر فوکوئوكا ژاپن، ACROS، یک مركز مبادلات بين­ المللی، فرهنگی و اطلاعاتی با زیربنای بيش از 93 هزار مترمربع فضای چند منظوره است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در مرکز شهر فوکوئوكا ژاپن، ACROS، یک مركز مبادلات بين­ المللی، فرهنگی و اطلاعاتی با زیربنای بيش از 93 هزار مترمربع فضای چند منظوره است. این پروژه ترکیبی از فضای عمومی و خصوصی است. در واقع این ساختمان شامل مجموعه ای از سقفهای پله ای است که فضاهای بزرگ با عملکرد مختلف از جمله موزه، تئاتر، مغازه ها و دفاتر را ایجاد می کنند. این ساختمان در سال 1995 با 9290 متر مربع سقف سبز متمرکز (نوع سنگین سقف سبز با دسترسی عمومی) ساخته شده و عمق خاک آن 304 تا 609 میلی متر است. در این ساختمان برای صرفه جویی آب برای آبیاری و استفاده مجدد از آن از سیستم آب باران استفاده می ­شود.
بام سبز مركز مبادلات بين ­المللی و فرهنگی فوکوئوكا ژاپنامیلیو آمباس (Emilio Ambasz)، پیشگام معماری سبز، یک پارک نزدیک به 100 هزار مترمربعی را در مرکز شهر به 15 طبقه از سالن ACROS Fucuoka انتقال داده است. طراحی ACROS Fukuoka یک راه حل جدید قدرتمند را برای یک مشکل شهری مشترک پیشنهاد می ­دهد و آن تطبیقِ خواستِ توسعه دهندگان برای استفاده سودآور از یک سایت با نیاز عمومی برای فضای باز سبز است. طرح فوکوئوكا با ایجاد یک مدل کشاورزی و شهری نوین، هر دو نیاز را در یک ساختار برآورده می كند.
بام سبز مركز مبادلات بين ­المللی و فرهنگی فوکوئوكا ژاپنسایت متعلق به این شهر، آخرین طرح بزرگ توسعه نیافته در مرکز فوکوئوكا بود. مدیران شهر تصمیم به توسعه این سایت در سرمایه گذاری مشترک با سرمایه گذار بخش خصوصی داشتند. در طرح، یک توسعه دهنده تجاری زمین را برای 60 سال اجاره می­ کند و یک ساختمان در آن می­ سازد. بخشی از فضای ساختمان به عملیات عمومی و شهری اختصاص خواهد یافت. فضای مجاز باقیمانده برای تولید درآمد خواهد بود. در ارائه یک پیشنهاد، توسعه دهندگان رقابتی تلاش می کنند تا پتانسیل درآمد را به حداکثر برسانند. از سوی دیگر، معمار در مورد تاثیر توسعه در مجاورت پارک مرکزی تنجین – تنها فضای باز سبز در آن بخش از شهر – نگران بود. حتی الامکان، معمار می خواهد تمام زمینهایی که با ساخت این ساختمان از شهر کم شدند را به شهروندان بازگرداند. آمباس موفق شد بین دو خواست کاملاً متضاد، آشتی ایجاد کند؛ دو برابر کردن حجم پارک در حالی که یک ساختار قدرتمند نمادین در مرکز شهر فوکوئوكا تامین می كرد.
با تاکید بر نزدیکی با پارک مرکزی تنجین، باغ روباز به شکل پله ­ای به تصویب رسید. با توجه به شکل ساختمان به عنوان یک کوه و زیبایی طبیعت به عنوان یک موضوع، پیکربندی فضا و طرح کاشت گیاهان تصویب شد که نشان دهنده تغییرات چهار فصل بودند.
بام سبز مركز مبادلات بين ­المللی و فرهنگی فوکوئوكا ژاپننمای شمالی بنا، یک نماد شهری زیبا با ورودی رسمی مناسب برای ساختمان در خیابان معتبر در منطقه مالی فوکوئوكا را ارائه می دهد. طرف جنوبی ساختمان، پارکهای موجود را از طریق مجموعه ای از تراس ­باغها و یک چشم انداز زیبا از بندر شهر ارائه می دهد. در زیر پانزده تراس، یک طبقه پارک بیش از 93 هزار مترمربع از فضای چند منظوره حاوی سالن نمایشگاه، یک موزه، یک نمایشگاه، دفاتر دولتی و خصوصی و همچنین چندین پارکینگ و فضای خرده فروشی زیرزمینی را در خود جای داده است. ساختار بنا بتن مسلح است و ساختمان دارای 14 طبقه بالای زمین و 4 طبقه زیر زمین است و کل فضای مسکونی آن 97252 متر مربع است.
در امتداد لبه پارک، ساختمان به طبقه پایین، طبقه بندی شده از تراسهای کمینه و منظره، می رسد. هر طبقه تراس شامل مجموعه ای از باغها برای مراقبه، آرامش و فرار از شلوغی شهر است، در حالی که تراس بالا به یک برج بزرگ تبدیل می شود و از چشم انداز بی نظیری از فوکوئوكا و کوههای اطراف آن بهره می برد. در ابتدای ساخت بام سبز، 76 گونه با مجموع 37000 گیاه در آن وجود داشت. از آن زمان به بعد پرندگان و حشرات دانه های جدید را به این باغها آوردند و در حال حاضر 120 گونه و در مجموع 50 هزار گیاه در باغ وجود دارد.
در سپتامبر سال 2000 میلادی، شرکت Takenaka، دانشگاه کیوشو و موسسه فناوری نیپون، به طور مشترک یک بررسی اندازه گیری محیط حرارتی در ACROS Fukuoka انجام دادند تا اثبات کنند که باغ بامها در کاهش پدیده جزیره گرمایی شهر موثر هستند. بر اساس این مطالعه ثابت شد که به طور قطع سبزی و سبزینگی، دمای هوای محیط اطراف را تا 15 درجه سانتیگراد نسبت به سطوح بتنی کاهش می­دهد.
ACROS فوکوئوكا تبدیل به یك نقطه عطف برای شهر شده است. باغ برای عموم باز است و از دو ورودی در طرف پارک قابل دسترسی است اما از داخل ساختمان قابل دسترس نیست. عرشه پشت بام در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات عمومی باز است. ساعتهای باز بودن ممکن است با توجه به فصول متفاوت باشد.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *