جستجو
Close this search box.

کمک به توانبخشی محله با ساختمان بازار مالیئو

در بازار مالیئو به اهمیت گره های شهری، مسیرهای پیاده، سلسله مراتب، حرکت مردم و فرمهای ساختمانهای اطراف در طراحی شهری توجه شده است تا طراحی موفقی داشته باشد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

مردم به فضاهایی می روند که بتوانند در آنجا با یکدیگر تعامل داشته باشند و طراحی فضاهای تعاملی این چنینی همواره مورد توجه معماران بوده است. وقتی پروژه در حوزه شهری باشد، فضاهای تعاملی می تواند به عنوان یک قطب مدنی رشد کند و به تهییج ارتباطات محله کمک کند.

بازار مالیئو

بازار مالیئو (Manlleu) یک بازار وابسته به شهرداری با محصولات تازه و ارگانیک است که در بارسلونای اسپانیا قرار دارد. اگر با دقت به ساختمانهای مدیترانه ای و بستر سایت نگاه کنیم، به اهمیت گره های شهری، مسیرهای پیاده متصل بهم، سلسله مراتب راهها، حرکت مردم و البته فرمهای ساختمانهای اطراف در طراحی شهری پی می بریم. به همه این نکات در این بازار توجه شده است تا طراحی موفقی داشته باشد.
کمک به توانبخشی محله با ساختمان بازار مالیئو

گره های شهری و عناصر متصل به آن

در حوزه شهری، گره ها نقش مهمی بازی می کنند. گره ها به خیابانها مسلط هستند و اگر به عنوان فضای دعوت کننده طراحی شوند، می توانند مردم را به خود جذب کرده و به عنوان مکان ملاقات عمومی عمل کنند. برای دستیابی به این امر، گره به عنوان یک مکان آزاد برای پارک با مبلمان طراحی شده و فضاهای سبز برای شکل دادن فعالیتهای مختلف طراحی شده که آنرا به فضایی پر جنب و جوش برای مردم محله تبدیل کرده است. بر خیابانی که به مرکز محله می رسد، تاکید شده تا بتواند به عنوان یک خیابان پیاده مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان مفصلی بین فضاهای عمومی عمل کند.

ساختمان فولدینگ رویی

کانسپت کلیدی ساختمانهای بازار، توانبخشی محله بود. از این جهت، فرم کلی آن برای غلبه کردن به ساختمانهای اطراف است. ساختمانی را طراحی کرده اند که کاربران قابلیت نفوذ در آن را دارند و در عین حال به طور همزمان با فرم و ارتفاع ساختمانهای اطراف ادغام شده است.
ساختمان بازار با وجود استفاده از پوسته ای رویی و با سیستم تخته ای چوبی بر روی نما و ساختار فولدینگ کمک می کند چه از نظر تناسب و چه از نظر مقیاس از سایر ساختمانها متمایز شود. با این حال ساختمان بازار شهرداری ترکیب بندی متعادلی دارد.

روشنایی

در هر پروژه، معماران تلاش می کنند که با عناصر مختلف معماری بازی کنند. تیم معماری از پالت غنی عناصر معماری، نور را به عنوان عنصر پیشرو انتخاب کردند. سیستم تخته ای چوبی نور در ساختمانها، محیط کنترل شده ای در داخل ساختمان به وجود می آورد. بازی نور و سایه از طریق بیرون آمدن نور از دریچه های چوبی، ارزشی هنری به بخش داخلی بازار می بخشد. پوسته رویی که تا سقف ادامه دارد، به ساختمان وحدت می بخشد. نمای رویی در ارتفاعهای مختلف به صورت فولدینگ قرار گرفته اند تا بدنه را شکل دهند و ورود نور را به فضا کنترل می کند و تهویه طبیعی برای ساختمان به وجود می آورد.

مزایای ساختار فولدینگ

ساختار فولدینگ برای دو مزیت دیگر نیز طراحی شده است؛ اولاً ساختار فولد، فضاهایی با ارتفاعهای متفاوت برای عملکردهای موردنیاز به وجود آورده است. ارتفاعهای مختلف پاسخگوی برنامه های موردنیاز طرح ریزی شده هستند؛ فضایی با مقیاس بزرگ که به دلیل قوسهای آهنی از پیش ساخته شده روباز است و همه نوع ارتفاع و پنجره های خطی را نگه می دارد. ثانیاً مقیاس بزرگ ساختمان بازار شهرداری به دلیل مقیاسهای مختلف ارتفاعی و شکسته شدن توده عظیم ساختمان، تعدیل شده است.

پیاده مداری و ارتباط بصری

طبقه همکف تقریباً شفاف است و بر ارتباط بصری درون و بیرون تاکید می کند. این اتفاق با تداوم پیاده روهای داخلی و ایوان خارجی حفظ می شود. این ایوان در امتداد ساختار فولدینگ شکل گرفته است. محدوده پوشیده با راههای سیاه گرانیت ساخته شده که تا بیرون ادامه دارد. این کار باعث تقویت ارتباط بین بخشهای درونی و بیرونی ساختمان می شود.
کمک به توانبخشی محله با ساختمان بازار مالیئو

سبزی کمتر، کفپوش بتنی بیشتر

گرچه فضای بیرونی ساختمان با مبلمان و فضاهای سبز تعریف شده، تجهیز شده است ولی کفپوشهای بتنی تمام محدوده را پوشانده اند. این کفسازی به اندازه کفپوشهای سبز که می توانند دما را کاهش دهند، تحسین برانگیز نیستند. به علاوه این فضاهای مقرر شده برای کاشت گیاه به نظر نسبت به ابعاد فضای باز بسیار کوچک هستند. استفاده بیشتر از گیاهان و درختان به خصوص گونه های محلی، بیشتر مورد تحسین بوده، به راحتی باقی می مانند و ساکنان محلی را جذب می کنند.

انتخاب اقتصادی مصالح

یک سیستم خشک و نیمه صنعتی پی ریزی در مدت زمان کوتاه (8 ماهه) اجرا می شود و هدر رفت مواد را کاهش می دهد؛ موادی که در ساختار آهنی، پنلهای چوبی فشرده شده در ابعاد بزرگ، سقف رویی استفاده شده است. از روی به دلیل انعطاف آن استفاده شده است که برای ساختار فولدینگ ضروری است و به دلیل اینکه نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارد از لحاظ اقتصادی هزینه کمی دارد و 100 درصد قابل بازیافت است.
کمک به توانبخشی محله با ساختمان بازار مالیئو

رویکرد ساخت و ساز پایدار

سیستم گرمایشی و سرمایشی قابل تجدید، سیستم جمع آوری آب باران در سقف و استفاده از مصالح ساختمانی قابل بازیافت مهمترین رویکردها برای یک ساخت و ساز پایدار و خودکفا در زمینه انرژی هستند. در کل این پروژه به ما نشان می دهد که یک ساختمان منفرد در فضای شهری چگونه می تواند به توانبخشی یک محله کمک کند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *