جستجو
Close this search box.

استراتژی هایی برای طراحی در شهرهای با اقلیم خاص

استراتژی هایی برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد شهرها و کاهش دی اکسید کربن وجود دارد. در این مطلب گامهایی برای داشتن شهرهایی با اقلیم پایدارتر ذکر شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

شهر و اقلیم به یکدیگر وابسته اند. اقلیم مشخص می کند که یک شهر چگونه توسط شهروندانش استفاده می شود و در مقابل نحوه استفاده شهروندان از شهر نیز بر اقلیم تاثیر می گذارد. دمای بالا نیازمند سرمایش، سرمایش نیازمند صرف انرژی، صرف انرژی مولد آلودگی و منجر به افزایش دما می شود.کمی گیج کننده به نظر می رسد، آیا متوجه می شویم که چگونه همه این عوامل با هم در ارتباط هستند؟
با این حال استراتژی های ساده ای برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد شهرها از جمله کاهش انتشار دی اکسید کربن وجود دارد. برای شهرهای سالمتر و پایدارتر، گامهای ساده زیر را می توانید پی بگیرید:

اجرا پارکهای شهری و محدوده های سبز

هنگامی که جریان هوا از میان نواحی سبز و درختکاری شده عبور کند وجود درختان از طریق فرآیند تبخیر و تعرق منجر به کاهش حرارت و افزایش رطوبت هوا می گردد. با توجه به تفاوت فشار هوا، این نسیم خنک توانایی آنرا دارد تا از محدوده پارک و فضای سبز فراتر رفته و نواحی اطراف را خنک تر کند؛ همچنین پارکهای کوچک نیز منابع خنک کننده کارآمدی هستند. مطالبی مانند تبدیل سایت صنعتی متروکه به پارک با رویکرد مشارکتی و مطالب حوزه منظر صنعتی می تواند نمونه های مناسبی از این راه حل را به شما ارائه دهند.

کارخانه متروکه ساخت بتن که تبدیل به پارک عمومی شده است.
الحاق بام و نماهای سبز

پوسته های سبز عمودی و افقی روی ساختمانها موجب افزایش کارآیی انرژی و شرایط محیطی پیرامون خود می شوند. مصرف سالانه انرژی در ساختمانهای دارای بام سبز در مقایسه با ساختماهای با بام معمولی 16% درصد کمتر است. نمونه ای از جداره های سبز اجرا شده در ساختمانهای مسکونی را می توانید در دو مطلب زندگی در جوار بلندترین دیوار سبز جهان و دیوار سبز ساختمانهای مرده را دگرگون می کند، ببینید.

نمونه ای از دیوار سبز در آپارتمانهای شهری
تشویق به ایجاد باغهای خصوصی (درون خانه)

چرا ساکنان محلی را درگیر نکنیم؟ ارائه محدوده های سبز عموماً جزء وظایف شهرداریها است،اما در شهرهای با تراکم بالا؛ باغهای شهری می توانند نقش اساسی را در متعادل کردن آب و هوای محلی داشته باشند. تشویق شهروندان به استفاده از گیاهان در بالکن ها می تواند تاثیر چشمگیری در اقلیم شهر داشته باشد.

باغهای خصوصی بر روی بام یا بالکن
استفاده از ویژگیهای بسیار آب

آب می تواند هم با تبخیر و هم جذب گرما موجب کاهش دما شود. ویزگیهای آب زمانی تاثیرگذازتر می شوند که یا در مقیاس بزرگ به کار گرفته شود و یا در حالت جاری و سیال مورد استفاده قرار گیرد (مانند چشمه و فواره). ویژگیهای استفاده از آب عموماً در مناطق پر تراکم و پر جمعیت از جمله خیابانهای تجاری و میادین پیشنهاد می شود. حضور آب می تواند علاوه بر تاثیرات اقلیمی، در شکل گیری ساختار یک منطقه نیز موثر باشد.

پارک حاشیه رودخانه میل
باغهای بارانی را فراموش نکنید

تغییر اقلیم موجب تغییر الگوهای آب و هوایی می شود، بنابراین مدیریت آب امروزه یک موصوع مهم به شمار می آید. ترویج استفاده از سنگفرش های نفوذپذیر و زیرساختهای جذب آبهای سطحی از استراتژی های سودمند در زمان خشکسالی و طغیان هستند. این نوع کفسازی ها در باغها و بوستانهایی مورد استفاده قرار گرفته اند و از طریق بازیافت آب باران، آب موردنیاز مجموعه را تامین می کنند. نمونه هایی از این بازیابی و استفاده پایدار از آب را در مطلب مرکز بازدیدکنندگان باغ گیاه شناسی ون دوسن و درک اهمیت آب توسط مردم در اکسپوی جهانی باغ بیابید.

پارکهای محلی و تاثیر خرده اقلیم بر مناطق مسکونی
توجه به نسبت عرض به ارتفاع خیابان

این گام بسیار به گام قبلی نزدیک است. نسبت عرض به ارتفاع در خیابان بر الگوهای جریان هوا از طریق افزایش و یا کاهش سرعت باد تاثیرگذار است. تهویه یک استراتژی خنک کننده غیر فعال است و همچنین به پراکندگی ذرات معلق و گازهای آلاینده کمک می کند.

خیابان کاروالیو، نقش درختان در تلطیف هوا
طراحی با دقت هندسه فضای شهری

تراکم و هندسه ساختمانها بر میزان اشعه تابش خورشید که هر ساختمان و جداره دریافت می کند، تاثیرگذار است. این امر سبب می شود تا ساختمان گرمای لازم را جذب کرده و در نتیجه موجب افزایش دمای درون و بیرون شود. با وجود نقش سایه اندازی ساختمانها این دلیل مناسبی نیست تا شهر را با آسمانخراشها پر کنیم.استراتژی های ترجیحی سایه اندازی دیگری نیز مانند بهره گیری از پوشش گیاهی و دستگاه های سایه اندازی متحرک که در فصل زمستان قابل جا به جایی دارند، مناسب تر هستند.

سازه های سایه انداز در پارک سبب کاهش تبخیر آب و خنکی فضا می شود.
استفاده از سنگفرش نفوذپذیر

میزان تبخیر در محدوده های شهری به دلیل ضد آب بودن لایه های سطحی شهر کاهش پیدا می کند. مصالح نفوذپذیر و پوشش گیاهی از طریق تبخیر امکان سرمایش را فراهم می آورند، بنابراین باید از استفاده مصالح سخت (نفوذ ناپذیر) که منجر به جذب حرارت می شوند اجتناب نمود. حرکت سالیانه تبدیل یکروزه پارکینگ به پارک نیز می تواند در این راستا تلقی شود.

نمونه ای از فضاهای پارکینگ که تبدیل به پارک شده اند.
استفاده از مصالح نرم و روشن

سطوح سخت و تیره میزان جذب تابش بیشتری نسبت به سطوح نرم، روشن و صاف دارند. بنابراین با توجه به خواص و ویژگیهای مواد و مصالح، استفاده از مواد با ویژگیهای نرم و روشن مناسب تر است.

استفاده از چوپ و گیاه سبب نرمی و لطافت محیط می شود.

همانطور که دیدیم، ارتباط میان آب و و هوا و شهر وابسته به یکدیگر هستند. دستیابی به یک تعادل سالم برای برنامه ریزان شهری و معماران منظر چالشی عمده است به خصوص در زمینه فعلی که جمع بندی قطعی درباره تغییرات آب و هوایی به دست نیامده است. اما استراتژی های طراحی ساده و موثری وجود دارد که می توانیم از آنها استفاده کنیم. بسیار مهم است که در نظر داشته باشیم، هنگامی که در مقیاس شهر عمل می کنیم، استراتژی های اعمال شده به صورت منفرد و با توجه به فعل و انفعالات پیچیده میان عناصر شهر عملیاتی نمی شوند. پس فراموش نکنید برای دستیابی به نتایج مرتبط و مطلوب، چند اقدام مختلف باید همزمان با هم اتفاق بیفتند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *