با استفاده از طراحی منظر، مجتمع های مسکونی که از چشم انداز ساحل دریا محروم هستند می توانند با المانهایی حباب مانند و خطوط منحنی، امواج دریا را تداعی کنند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

ساخت مجتمع های مسکونی در شهرهای ساحلی همواره با چالشی به عنوان چشم انداز رو به دریا مواجه بوده و همه ساختمانها در تلاش برای کسب این چشم انداز هستند. ساختمانهایی که از این موهبت محروم اند به دنبال راه حل هایی برای جبران این نقص هستند. ساخت یک باغ و استخر خارج از ساختمان توسط شرکت تایلندی معمار منظر shma یکی از این راه حل ها بوده است.
این محیط آسایش و فراغت در سال 2013 و در یک شهر ساحلی در تایلند تکمیل شد. حضور در این محوطه احساس بودن در یک فضا گسترده در کنار دریا را برای کاربران مهیا می کند. برای ساختن یک منظره شبیه یک ساحل محصور شده، طراحان شکل های طبیعی و رنگهای آرامش بخش را با هم ترکیب کردند. ایده طراحی حباب هایی بودند که در زمان پیچ و تاب خوردن امواج در سراسر ساحل و در شکل های بی نظیر ظاهر می شدند. آنها در اندازه های متنوع ظاهر می شوند و هیچ کدام از آنها شبیه دیگری نیستند.

مشکلات طراحی

نزدیکی به ساحل و داشتن چشم اندازهای دریایی از جمله ویژگیهای مهم برای ساختن املاک در یک شهر ساحلی هستند. بنابراین مشکل اصلی برای طراحان منظر خلق یک محیط آرامش بخش در خارج از ساختمان بود که فعالیتهای آبی را برای همه اقامت کنندگان و چشم اندازهای زیبا برای ساختمانهایی که رو به دریا نیستند فراهم کنند. از آنجایی که این مکان دورتر از ساحل واقع شده و نیمی از ساکنین آن چشم انداز دریایی ندارند، استراتژی طراحی، ایجاد یک چشم انداز مطلوب است که نه تنها به عنوان یک محل دنج خارج از ساختمان عمل کند بلکه به گونه ای طراحی شده است که فضای یک منظره دریایی را انعکاس دهد تا ساکنان احساس نزدیکی به دریا را داشته باشند.

طراحی منظر، ساحل دریا را به ساختمانها می آورد
حاشیه های منحنی شکل استخرها و کف زمین در عمق های مختلف مثل امواج به نظر می آیند.
طراحی

در یک محوطه با مساحت تقریبی یک هکتار، استخری طراحی شد که حدود 50 درصد این سطح را در بر می گرفت و باقی آن نیز به باغ اختصاص داشت. هیچ گونه حد و مرز مشخصی برای جدا کردن این دو قسمت وجود ندارد، چون طراحی قسمتهای پوشیده از گیاهان و مسیرها را با محدوده مرطوب و نمناک یکی می کند.
دیگر مشخصه طراحی که موجب احساس نزدیکی به دریا می شود این است که هیچ اجزای اضافی بین حاشیه های استخر و ساختمان وجود ندارد، بنابراین استخر می تواند مستقیماً از آپارتمانهایی که در طبقه همکف واقع هستند در دسترس باشد. قدم زدن در مسیرهای پر پیچ و خم که از میان استخر می گذرد روش دیگری برای لذت بردن از قابلیت و امکانات آبی شیک و به روز است که ساکنین را قادر می سازد در آبهای کم عمق خنک شوند و در استخرهایی با عمق 25 متر شنا کنند.

طراحی منظر، ساحل دریا را به ساختمانها می آورد
هیچ اجزای اضافی بین حاشیه های استخر و ساختمان وجود ندارد. این امر به حس ساحل بودن کمک می کند

کف استخر از کاشی های کوچک آبی رنگ و در سطوح مختلفی از درخشندگی ساخته شده است تا تاثیر حرکتی به وجود آورده و مردم را به حرکت آرامش بخش آب دریا پیوند بزند. حاشیه موجی شکل استخر دو منطقه را از هم جدا می کند و در همان زمان آنها را به طور منسجم کنار یکدیگر نگه می دارد.
شکل های مدور که به وسیله بسترهایی از شن و سنگریزه پوشیده شده اند در چندین سایز ساخته شده بودند و برای اینکه به حباب های دریا اشاره کنند، به زمین راه پیدا کرده اند. متناوب بودن مواد در رنگ های سبز و خنثی که مثل جاهای پا گلدان و چمنزار عمل می کنند و مسیرهای دلپذیری را برای قدم زدن ترسیم می کنند. مبلمان خارج از ساختمان باغ هم از این شکل های مدور پیروی می کنند. صندلی هایی که در چمنزارها و بر زمینهای سنگ فرش شده قرار گرفته اند مردم را دعوت می کنند که مکثی داشته باشند و از منظره زیبا لذت ببرند.
در این منظره با لایه هایی از مواد در رنگ های خنثی و آرامش بخش سه حجم استوانه ای شکل با دقت و به صورت ظریفی شکل گرفته اند. از این اسکلت های منحنی شکل که از لوله های فولادی خم شده با ارتفاعی متغیر بین 4 تا 5 متر ساخته شده اند، برای پوشاندن جکوزی در قسمت استخر و جاهای نشستن و تخت خواب روزانه استفاده شده است.

طراحی منظر، ساحل دریا را به ساختمانها می آورد
از اسکلت های منحنی شکل برای پوشاندن جکوزی در قسمت استخر و جاهای نشستن و تخت خواب روزانه استفاده شده است.

اشکال آنها در طول روز از طریق ایجاد تضاد بین خطوط سفید رنگ منحنی شکل با پس زمینه سبز تیره که به وسیله چمنزار و گیاهان شکل گرفته برجسته می شود. در شب شکل های مجسمه مانند به وسیله چراغهایی که در لوله های فولادی نصب شده مشخص تر می شوند. با انتخاب رنگهای خنثی و ته رنگ سبز برای ساختن سنگفرش باغ، معماران منظر قادر بودند که جنبه آرام فضا را تقویت کنند.
این پروژه خلاقانه به طرز چشمگیری فضای خارج از ساختمان را برای دستیابی به محیط ساحلی به عنوان یک منبع آرامش بخش، متحول کرده است. نتیجه طراحی به خلق فضایی بی نظیر منتهی شد که لوازم آسایش و راحتی شهری در آن به نحو موزونی با طبیعت ترکیب شده و کیفیت زندگی ساکنان را بهبود بخشیده است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *