متن پیش رو، تجربیات و توصیه های یک معمار منظر ایرلندی است که یافته های خود را از تحصیل و کار در رشته معماری منظر، در قالب ۱۰۰ گزاره بیان کرده است. بی شک بسیاری از ما با اکثر این موارد می توانیم همزاد پنداری کنیم. این نوشتار (با اندکی چاشنی طنز) حاوی نکات درخور توجهی برای معماران منظر به ویژه دانشجویان این رشته است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که برخی عبارت ها مربوط به بستری است که نویسنده در آن فعالیت می کند [کشور ایرلند] و ممکن است برای مخاطب ایرانی قابل تعمیم نباشد.
100 – قهوه بنوشید.
99 – از آدمهای منفی و کسانی که وقتشان را در اطراف آبسردکن به بطالت می گذرانند دوری کنید.
98 – به کسانی که نیاز به کمک دارند کمک کنید.
97 – وقتتان را با کسانی که نمی خواهید با آنها کار کنید هدر ندهید.
96 – همیشه در آن واحد درحال خواندن حداقل سه کتاب با موضوعات مختلف و در عین حال مرتبط با معماری منظر باشید.
95 – برای حالت هایی که ممکن است اوضاع خوب پیش نرود برنامه ریزی کنید.
94 – هیچوقت چاپ کردن کار را برای لحظه آخر نگذارید.
93 – از استادان تان سوال کنید.
92 – زمانی را برای استراحت اختصاص دهید.
91 – تا می توانید مسافرت کنید.
90 – اگر نمی توانید چیزی را درست توضیح دهید، مطمئن باشید که آن را کامل نفهمیده اید. (آلبرت اینشتین)
89 – قهوه بنوشید.
88 – نگاه منطقی به پروژه بعد از اتمام طراحی فوق العاده است اگر بتوانیدجلوی خودتان را بگیرید [که طرح خشک و بی روح نشود]؛ اما هیچ گاه روی آن تکیه نکنید.
87 – فوتوشاپ و اتوکد از شما یک طراح خوب نمی سازد.
86 – همیشه یک دفتر یادداشت برای نوشتن و کشیدن ایده هایتان همراه داشته باشید.
85 – خلاقیت به برنامه زمانی 9 صبح تا 5 بعدازظهر پایبند نیست.
84 – به خانه تلفن کنید.
83 – تا می توانید در سخنرانی ها و سمینار ها شرکت کنید.
82 – واژه «گشتالت» را در گوگل جستجو کنید.
81 – پروژه هایتان را چند عملکردی طراحی کنید؛ آنها را جوری طراحی کنید که باحال باشند.
80 – واژه «پایدار» را زیاد استفاده خواهید کرد؛ در این صورت این واژه از معنا تهی خواهد شد.
79 – «برای رسیدن به اهداف بزرگ دو چیز مورد نیاز است: برنامه ریزی وسرعت عمل». (لئونارد برنشتاین)
78 – مطالعه کنید. (ادوارد دو بونو)
77 – وقتی به مرحله طراحی کاشت گونه های گیاهی رسیدید سخت نگیرید!
76 – قهوه بنوشید.
75 – کامیپوترتان از کار خواهد افتاد و شما همه فایل هایتان را از دست خواهید داد. پیش از آنکه این اتفاق بیفتد از داده هایتان بک آپ بگیرید.
74 – «تکرار» نکنید؛ ابداع کنید.
73- موسیقی گوش کنید.
72 – محل کار خود را مرتب نگه دارید.
71 – ذهنهای خلاق معمولا مرتب نیستند. (کارل گوستاو یونگ)
70 – به حرفهای مهندسان در زمان طراحی گوش ندهید.
69 – برنامه ریزها قلب ندارند. احمق نباشید.
68 – معمارها آنقدر که شما فکر می کنید وسواسی نیستند. آنها بیشتر از بقیه به درد می خورند.
67 – اگر در باره گیاهان چیزی نمی دانید سایت Crocus.co.uk به شما کمک خواهد کرد.
66 – اهداف بدون جدول SWOT بی معنا هستند.
65 – یک طراح می داند که طرحش زمانی به کمال می رسد که چیزی را نشود از آن حذف کرد، نه زمانی که چیزی را نشود به آن اضافه کرد. (آنتوان دو سنت اگزوپری)
64 – از نوشیدنی های انرژی زا بپرهیزید.
63 – قهوه بنوشید.
62 – دانشجویان برای این به دانشگاه می روند که اشتباه کنند. فقط یادتان باشد که از اشتباهاتتان درس بگیرید.
61 – کارهای احمقانه بکنید اما احمق نباشید.
60 – شبهای زیادی پیش می آید که مجبور شوید در آتلیه بخوابید. سیستم گرمایش ساعت ده قطع می شود. با خود پتو همراه داشته باشید.
59 – نوشته های یان گل، جین جیکوبز، یان مک هارگ، پیت اودولف، نایجل دونت و تیموتی بیتلی را بخوانید.
(Jan Gehl, Jane Jacobs, Ian McHarg, Piet Oudolf, Nigel Dunnett, Timothy Beatley)
58 – روی کاغذهای بزرگ طراحی کنید.
57 – محدودیت ها باعث بروز خلاقیت می شوند.
56 – از خود بپرسید «طرح می خواهد چگونه باشد»؛ نه اینکه «شما می خواهید طرح چگونه باشد».
55 – به تعویق انداختن یک عبارت مرده است؛ کاری بکنید.
54 – باران های افقی یک اتفاق رایج در ایرلند است.
53 – هیچ کس نمی داند معمار منظر کیست و چه کار می کند.
52 – وقتي شيت ها رو لول ميكنيد روي طراحي ها بسمت بيرون باشد تا در هنگام ارائه و توضیحات به درد سر بيجا نيافتيد.
51 – از پارس مداد استفاده نکنید؛ فابرکاستل بخرید.
50 – بدون فهم نظریه «چشم انداز (فرصت) – سرپناه (امنیت)» (prospect-refuge theory) نمی توانید یک فضا طراحی کنید.
49 – قهوه بنوشید.
48 – برای بازدید از سایت با تجهیزات کامل بروید.
47 – اگر نمی توانید انتقادها را بپذیرید و از آنها در جهت مثبت بهره مند شوید، در مسیر درستی حرکت نمی کنید.
46 – با صدای بلند رویاپردازی کنید.
45 – هیچ عنصری را عین آن چیزی که هست نکشید(کمی انتزاعی طراحی کنید).
44 – نقشه های خوب به صورت سلسله مراتبی کشیده شده اند.
43 – اگر کسی به شما پیشنهاد داد «بگونیا» بکارید، با قطعیت بگویید نه.
42 – تمرینهای خسته کننده، احمقانه و بی معنی سال اول دانشکده مهم ترین چیزهاییست که در مورد طراحی خواهید آموخت.
41 – رنگ های سرد آدمها را دور می کنند [دلسرد می کنند]. رنگ های گرم کار را پیش می برند.
40 – آتلیه طراحی برای این است که یک روند طراحی خوب را پیش ببرید؛ نه برای اینکه یک پروژه بی نقص طراحی کنید.
39 – زبان طراحی را یاد بگیرید.
38 – اصول طراحی را به اندازه کف دستتان بشناسید و بفهمید.
37 – عملکردهای متفاوتی برای سایت طراحی کنید تا افراد متنوعی برای استفاده از فضایی که طراحی کرده اید جذب شوند.
36 – وقتی کارتان را ارائه می کنید، از اطلاعات کلی شروع کنید و سپس وارد جزئیات شوید.
35 – در زمان ارائه، با مخاطبان خود ارتباط چشمی برقرار کنید.
34 – قهوه بنوشید.
33 – هرگز از عبارت های «میگم»، «یه جورهایی»، «این خوب نیست» و «من فقط» در طی جلسه ارائه یا نقد استفاده نکنید. با این کار خودتان را به دردسر می اندازید.
32 – «کمتر، بیشتر است» (لودویگ میس ون درروهه) اما کمتر کمتر است اگر شما مفهوم مدرنیسم را نفهمیده باشید.
31 – درنظر گرفتن وقت برای تست چاپ، شما را از تحمل مقدار زیادی استرس نجات می دهد.
30 – شیت های ارائه باید از فاصله سه متری قابل خواندن باشند.
29 – فضاها و اِلمان های طراحی خود را نام گذاری کنید. این نام به آنها شخصیت، هویت و معنای واقعی می دهد. «دروازه ابرها» بهتر از «لوبیا» به نظر می آید.
28 – برای نقشه برداری اهمیت قائل شوید.
27 – زمانی را به «مِدی تیشن» اختصاص دهید.
26 – سفر به یک فضا و تجربه آن به اندازه حضور درون فضا مهم است.
25 – افراد خلاق در روند فکر کردن خودشان را نقد می کنند، به طور مداوم روشهای فکر کردن خود را ارزیابی می نمایند و می کوشند تا روش های جدید تفکر و خلاقیت را بیازمایند.
24 – جوری طراحی کنید که انگار کل پروژه به لعنت شما هم نمی ارزد. آسان بگیرید.
23 – پرینتر ها گاهی از کار می افتند.
22 – یک ایده، یک ساختار خاص ذهنی است که از طریق آن ما اطلاعات و تجربه هایمان را از دنیای خارج سازماندهی و درک می کنیم و به آنها معنا می بخشیم.
21 – آشکار کردن و پوشاندن، منع كردن يا تشويق در تجربه ي فضايي (برانگیختن حس کنجکاوی)، استراژي هاي قوی ای هستند براي كشيدن مخاطب به درون فضا.
20 – یک شیب تند در عین اینکه سرعت انسان را کم می کند باعث می شود که یک تصویر قاب شده را برای مدت زمان بیشتری تماشا کند.
19 – دفاتر طراحی برای استخدام یک روزمه استاندارد نمی خواهند. توانایی خود را پررنگ کنید و با کمی از چاشنی استعدادتان در طراحی، یک پرتفولیوی خوب بسازید.
18 – گونه های بومی منطقه خود را بشناسید.
17 – در انتخاب گونه های گیاهی «بیگانه ستیز» نباشید.
16 – تصاویر سه بعدی هر کارفرمایی را قانع می کند.
15 – اگر نتوانید کارتان را ارائه دهید، مهم نیست که چقدر طراح خوبی هستید؛ کسی ایده هایتان را نخواهد فهمید.
14 – از زمان ثبت نام در دانشگاه ۶ تا ۹ سال زمان می برد تا شما به یک معمار منظر شناسنامه دار تبدیل شوید.
13 – طراحی های دست آزاد از بین نرفته اند. جوری وانمود نکنید که انگار این اتفاق افتاده.
12 – کتاب راهنمای طراحی پوشش گیاهی از نیک روبینسون چیزی است که حتما باید بخوانید.
11 – با گروه ها و انجمن های محلی به صورت مجانی کار کنید. سود آن در دراز مدت به شما برخواهد گشت.
10 – قهوه بنوشید.
9 – از دفتر بیرون بروید و توجه تان را به معماری منظر افزایش دهید. با مردم در خیابان حرف بزنید، در باره اش در فیس بوک بنویسید و از عضو شدن در جامعه معماران منظر کشورتان غافل نشوید.
8 – وقتی با یک پروژه بزرگ مواجه می شوید از کارهای ساده شروع کنید. این کار به شما کمک می کند تا در فرایند پیشرفت کار اعتماد به نفستان را افزایش دهید و ترس تان را کم کنید.
7 – زمانی که نیاز دارید از مشورت و کمک گرفتن اجتباب نکنید.
6 – به صورت مداوم به سایت های ممماری منظر، معماری و طراحی مراجعه کنید. اینها می توانند منبع الهام شما در طراحی باشند. (landscape architecture, architecture & design)
5 – با استفاده از مدل ها طراحی کنید.
4 – تولید مدل نهایی ارائه همیشه خیلی بیشتر از آنچه شما فکر می کنید طول خواهد کشید.
3 – معماران منظر نسبت به طراحی وسواسی هستند. این اتفاق برای شما هم خواهد افتاد.
2 – هیچ چیز را آنقدر جدی نگیرید. از همه چیز لذت ببرید.
1 – ترک کافئین وحشتناک است.
منبع: +