معدن سنگ اتریش در سنت مارگاریدن (St. Margarethen) یکی از قدیمی ترین معادن در اروپا است که از سال 2001 جزء مکانهای ثبت میراث فرهنگی سازمان جهانی یونسکو محسوب می شود و به عنوان یکی زیباترین و خیره کننده ترین مناطق هوای آزاد در اروپا است.
“سمپوزیوم مجسمه سازان اروپا” از این منظر ویژه به منظور مکان نمایشگاه مجسمه های سنگی بیشماری استفاده می کند که کارل پرانتل (Karl Prantl) از سال 1959 آنرا بنیان نهاد. تغییر ساختار این منطقه بخشی از رقابت سال 2005 بود. شرکت معماری AllesWirdGut که آنرا به یک منطقه فضای باز تبدیل کرد، موفق به کسب جایزه شد. در این مکان که فضای طبیعی با تجارب بصری و فضایی مهیجی آن را احاطه کرده است، انواع رویدادها از جشنواره اپرا تا تئاتر و کنسرت برگزار می شود.
طراحی
هدف اصلی طرح، توسعه اطراف منظره سنگ نما و ایجاد دید به تمام نقاط صحنه تئاتر به طوری که تجربه بصری و ملموس آنرا بیشتر سازد، بوده است. تبدیل معدن سنگ به فضای دیگری بدون لطمه به مفهوم آن و استفاده از ویژگیهای طبیعی برای ارتباط با شیوه ساخت و ساز انسانی این طرح، زمان برد و بر اساس مطالعاتی انجام شد. این طرح به “زبان ساده طبیعت و اشکال” حرف می زند و در عین حال، سناریوی کاملی برای هنرمندان و نمایشهای تابستانی است. منظره ای که با برش دقیق لبه ها، سطوح کار شده و کنده شده از زمین مشخص می شود. طراحان تعداد بازدیدکنندگان را تا 6000 نفر در هر بازدید برآورد کردند.
مصالح
مصالح سنگی در ساخت به ویژه فضاهای باز مورد استفاده قرار گرفت. بازدیدکنندگان می توانند در سالن انتظار، فرشی ساخته شده از انواع مختلف شن را ببیند که تبدیل به پوشش متصل به آب شدند که مناطق موردنیاز نفوذ را تضمین می کند و مانع تشکیل گرد و غبار در ماههای خشک تابستان می شود. تمام لبه ها و انحنای افزوده شده با پنل های فولاد کورتن پوشیده شدند؛ مصالحی که برای نمایش قدمت معدن با ماشین آلات سنگین ساختمانی به کار رفته است. به علاوه، این پانلهای فولادی، در طول زمستان، به دلیل سطح اکسید کنترل شده آن، تضمینی برای محافظت در برابر شرایط جوی و خرابکاری است. ورقهای سفید سیمانی در مناطقی استفاده شده اند که در مقابل ماسه، سنگ زمخت و فولاد زنگ زده حفاظی ایجاد کنند.
ساخت
ممکن است تصور شود که ایده ساخت منظره سنگی بکر ساده است. طراحان باید راهی پیدا می کردند تا با مصالح یافت شده در آن مکان کار کنند و باقی طراحی را با مصالح تکمیلی کامل کنند، بدون اینکه منظره مصنوعی به نظر برسد. منطقه ورودی و اتاقهای VIP با بتن ساخته شده بودند. اما فضاهایی مانند رمپ، توالت و دیگر مناطقVIP با سازه های فلزی متداول به پایان رسیدند.
مفهوم نورپردازی
روشنایی کل منطقه، عمدتاً با تاکید بر سنگ نماهای موجود و لبه های سنگ طراحی شده است. هدف این است که روشنایی آسمان بدون نیاز به چراغها و فانوسها حفظ شود و بدون مانع بتوان آسمان را نظاره کرد. لبه مکانها در منطقه پذیرایی بازدیدکنندگان نیز به نور خطی مجهز شده اند. برکه ای پر از چراغهای شناور، شبیه به نیلوفرهای آبی که به اهمیت فضا می افزاید نیز طراحی شده است. فضاهای پیک نیک خصوصی چراغهایی دارند که به نیمکتها وصل شده اند و انعکاس ملایمی از نور به زمین گسترش می یابد.
چراغهای اضطراری در مسیرها وصل شدند تا بازدیدکنندگان از دنبال کردن مسیر درست مطمئن شوند و بتوانند در فضا رفت و آمد کنند. همیشه نقطه ای وجود دارد که هدف را تعیین می کند؛ اینکه کاربران احساس راحتی کنند و هدف معماران نیز این است که آن را ایجاد کنند. همانطور که مطالعات نشان داده است، این طرح مردم را به مناطق مختلف و کاملاً گسترده هدایت می کند. در این پروژه، فرم و کارکرد، درست مثل طبیعت و ساخت و ساز انسانی، با هم ترکیب شدند تا فضایی باز با کارآیی واقعی بسازند.
منبع: +