جستجو
Close this search box.

تبدیل فضاهای پرت به چشم انداز و اثر هنری با استفاده از زباله

بهترین قسمت باغ سنگی از زباله های خانگی ساخته شده که دنیای فانتزی به سبک هالیوود از مجسمه ها به شکل معابد، قصرها، شاهان و ملکه ها و ... را به وجود آورده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

پارکها و مناطق سبز نقش ریه های یک شهر را بازی می کنند. آنها به کاهش تنش حاصل از اتومبیلها و صنعت بر محیط زیست کمک می کنند، همچنین به عنوان فضاهای تفریحی نقش ایفا می کنند. اما با افزایش تقاضا برای زمین در مراکز شهری، یافتن چنین فضاهایی به خصوص در کشورهای توسعه یافته با جمعیت متراکم محیط های شهری سخت است. با افزایش حجم بالای زباله های غیر قابل بازیافت شهری در محلهای دفع زباله حومه شهر، بسیاری از شهرها در حال تبدیل شدن به مکانهایی غیر قابل زیست هستند. آنچه که بسیاری از ما اغلب در شهرهایمان با آن رو به رو هستیم، تل عظیمی از فضاهای پرت طراحی نشده است. این در حالی است که هیچ فضای سبزی برای تفریح وجود ندارد.
تبدیل فضاهای پرت به چشم انداز و اثر هنری با استفاده از زباله

تبدیل پسماندها به هنر و منظر

“باغ سنگی” یکی از این فضاهای منحصربفرد است که دارای یک کانال آب، صخره ها، جنگلها، سالن نمایش در هوای آزاد، یک تئاتر و یک لابیرنت است که همه به صورت مارپیچی لذتبخش بهم متصل هستند. بهترین قسمت این باغ از دور ریزهای خانگی ساخته شده است که دنیای فانتزی به سبک هالیوود از مجسمه ها به شکل معابد، قصرها، شاهان و ملکه ها، حیوانات، پرندگان و فیگورهای انسانی را به وجود آورده است. این پروژه در محدوده کوهپایه های کوه shivalik بین دریاچه sukhana و مجتمع عمارت پارلمانی مشهور که یکی از سایتهای میراث جهانی یونسکو است و توسط خود لوکوربوزیه طراحی شده، جای گرفته است. اینجا یکی از نقاط پر بازدید توریستها در شاندیگار (Chandigarh) است. پیشروی بالغ بر 20 هکتار جنگل در محدوده شهر، عامل جذابیتی است که حتی ساختمان مجلل طراحی شده توسط استاد معمار را کوتاه تر جلوه می دهد.
تبدیل فضاهای پرت به چشم انداز و اثر هنری با استفاده از زباله

تاریخچه باغ سنگی

باغ سنگی توسط نک چند (Nek)، کسی که کارمند دولت و یک هنرمند غیرمعمول است، خلق شد. بعد از طراحی پارک تقدیرهای جهانی فراوانی از او شد. مجسمه های او هم اکنون در موزه هایی چون موزه آمریکایی هنرهای مردمی در نیویورک، موزه Capitol Children در واشنگتن دی سی و تعداد زیاد دیگری در اروپا نمایش داده می شوند. Chand ساخت باغ سنگی را از سال 1958 شروع و به تدریج در طول دوره ای بیش از18 سال صخره ها را شکل داده است. در طول این زمان شاندیگر به عنوان یک شهر مدرن زیر نظر لوکوربوزیه طراحی شده بود.
تبدیل فضاهای پرت به چشم انداز و اثر هنری با استفاده از زبالهChand که یک بازرس راه بود در حالی که در شهر پرسه می زد، این امتداد دست نخورده از جنگل را پیدا کرد؛ جایی که او مخفیانه شروع به ساخت مجسمه هایی در فرمهای متنوع با استفاده از سنگها، بطری های زباله و ظروف، النگو، سطل زباله، لوله و لاستیک، کاشی شکسته، ظروف آشپزخانه و تمام انواع دیگر زباله های شهری و صنعتی کرد. برای هفت تا هشت سال او زباله ها را از اطراف روستاها جمع می کرد و آنها را بر دوچرخه خود حمل می کرد و بعد از 18 سال او 20000 فرم سنگی و مجسمه ساخته بود.
تبدیل فضاهای پرت به چشم انداز و اثر هنری با استفاده از زبالهدر سال 1975 باغ به طور اتفاقی توسط مقام عالی رتبه ای که Chand را به خاطر ساخت و ساز غیرمجاز در جنگل تهدید به تعقیب قانونی و ویران کردن همه مجسمه ها کرده بود، کشف شد. اما بعد از اینکه باغ سنگی مورد ستایش هنرمندان متعدد قرار گرفت، برای بازدید عمومی در سال 1976 بازگشایی شد. از آن زمان، تعداد بازدیدکنندگان همواره در حال افزایش بوده است. امروزه، از آن به وسیله قانون شاندیگر در فرم اصلی خود و  بدون هیچگونه دخالتی از برنامه های سختگیرانه و معمارانه حفاظت شده است.
تبدیل فضاهای پرت به چشم انداز و اثر هنری با استفاده از زباله

طراحی و طرح بندی

طرح باغ بر پایه طرح فانتزی “پادشاهی از دست رفته”، با 14 منطقه مختلف از جمله قصر پادشاهی، ارتش و روستاها پایه ریزی شده  است و شامل یک دربار اصلی (بارگاه پادشاه) است که دارای فرمهای طبیعی سنگی است که خدایان و الهه ها را نقش می کنند و یک استخر شنا برای ملکه است. استفاده از پلها؛ ترکیبی از مسیرهای پیاده رو طبیعی و ناهموار، نیمه هموار و سنگفرش؛ کوچه ها و راههای باریک الگوهای حرکت را برای بازدیدکنندگان تعریف می کند. ورودی اصلی با حضور تخته سنگهای بزرگ و فرمهای هنری سنگی شاخص شده است. تئاتر فضای باز توسط یک رواق که منطقه بازی کودکان و گالری هنری را احاطه کرده است، جدا شده است.
هر فضایی از طریق مسیرهای پنهان، درها و قوسها به هم متصل شده و هر فضا در اندازه، شکل و طرح متفاوت است. مانند یک فیلم هیجان انگیز، اولین کنجکاوی جای خود را به منظری از فضاهای غافلگیر کننده جدید می دهد. وجود استخرهای کوچک و یک کانال بزرگ آب که در سراسر گالریها جاری می شود، بازدیدکننده ها را در نقاط مختلف شگفت زده می کند. جریان آب توسط یک آبشار تقویت شده است، جایی که برخی از بازدیدکنندگان ترجیح می دهند در تابستان دوش بگیرند.
تبدیل فضاهای پرت به چشم انداز و اثر هنری با استفاده از زبالهباغ سنگ یک مورد کامل در استفاده از زباله برای ایجاد یک فضای عمومی برای تفریح است. از زمان افتتاح رسمی آن در سال 1975، فعالیتهای هنری و گردشگری بسیار زیادی را جذب کرده است و همچنین در بحث حفاظت از محیط زیست مشهور است. ترکیب کامل منظر سخت و نرم این پروژه موفق نشان می دهد که چگونه زباله را می توان به صورت هنر بازنمایی کرد و مناظر خلاقانه را می توان با حداقل اثر تخریبی بر محیط زیست طراحی کرد. این پارک به یک نقطه برجسته در شهر تبدیل شده است. قدم زدن در میان باغ سنگ برای دوستداران طبیعت، خبرنگاران هنری و هر کس دیگری که نمی خواهد یک منظر خیره کننده را از دست بدهد ضروری است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *