پرندگان در پویایی منظر شهری نقش بسزايي دارند زیرا جذب مخاطب و تعامل بیشتر مردم با فضا از ارتباط تنگاتنگ محیط طبیعی و مصنوع (انسان ساخت) نشات مي گيرد.
وجود کاور در بناهای تاریخی در حال مرمت موجب می شود که بازدیدکننده با محیطی کارگاهی مواجه نشود و زیبایی و طرح واقعی بنا را به مخاطب نشان می دهد.
علائم راهنما برای یافتن مسیر در مترو ضروری هستند. متروی مسکو با هنرهای تزئینی روی سقف و دیوار به موزه‌ تبدیل‌ شده و از اینرو علائم بر روی کفسازی قرار دارند.
در تپه گنجشکها در شهر مسکو، مسیرهای عبوری از مصالحی همچون چوب و خاکهای مخصوص ساخته شده که همخوانی کاملی با محیط اطراف خود دارند.
جزیره جدید هلند در طرح بازآفرینی خود با قرار دادن صندلی هایی که امکان جابجایی دارند، آزادی عمل را در انتخاب منظر دلخواه به افراد می دهد.
انسان در برخورد با ساحل گیسوم انتظار دیدن ماسه و صدف را دارد. اما خرده چوب هایی که از سواحل کشورهای همسایه آمده اند، منظر ساحلی منحصر به فردی را می‌سازند.
در شهر مسکو، لبه خیابان توسط یک اختلاف ارتفاع و مصالح از لبه پارکینگ جدا می‌شود و محل پارک خودرو به‌ گونه‌ای طراحی‌ شده است که از عرض خیابان کاسته نشود.
منظر شبانه میدان کاخ سنت پترزبورگ، رونق زندگی اجتماعی خود را وامدار موسیقی خیابانی است که علی رغم هوای سرد حضور فعال و گسترده مردم را به دنبال دارد.
آموزش انسانها در حین ارتباط با فضاهای طبیعی از اهداف منظر است. جنگل طبیعی در تپه گنجشکها در مسکو با قرار دادن تنه های درختان مختلف آنها را معرفی کرده است.
سادگی و خلوص، طبیعت محوری و عمیق بودن معماری، پاسخگوی نیازهای بشر امروزی به آرامش، بازگشت به خویشتن و طبیعت در هیاهوی شهرهای صنعتی و انبوه آسمانخراشها است.
گرمای ویژه چوب زیاد و هدایت حرارتی آن کم است. در مقابل خورشید سوزاننده نیست و در محیط‌ سرد یخ نمی‌ زند و مصالح مناسبی برای مبلمان در اقلیمهای سرد و گرم است.
در آرامگاه پیر شالیار، درخت بلوط کهنسالی است که در باور بومیان، شفابخش درد کمر است. این درخت از عناصر شکل‌ دهنده منظر آیینی این آرامگاه به شمار می رود.