جستجو
Close this search box.

پیوند دوباره شهر و طبیعت در طراحی ساحل رودخانه لیون

در لیون، ساحل رودخانه از یک پارکینگ به فضایی عمومی تبدیل شد. این طرح فعالیتهای اجتماعی را تسهیل و ساکنان را به استفاده از حمل و نقل پایدار تشویق می کند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در شهر لیون فرانسه، ساحل شرقی رودخانه دچار تغییر و تحولی شد که بندرهای سابق را از یک پارکینگ کنار رودخانه به فضایی عمومی تبدیل کرد. این طرح فعالیتهای اجتماعی را تسهیل و ساکنان شهر و عرض رودخانه را تشویق خواهد کرد که از گزینه های حمل و نقل پایدار استفاده کنند. یک زمین 10 هکتاری حدود 5 کیلومتر از امتداد رودخانه را می پوشاند.طرح توسعه، پروژه ای بود که توسط مقامات محلی انجام شد. این برنامه از طریق برگزاری یک رقابت معماری با کمک دپارتمان فضاهای باز (لیون باشکوه) و تیم مدیریت پروژه راه اندازی شد. به دنبال این مذاکرات، در آغاز سال 2003 تیمی متشکل از معماران منظر، معماری به نام فرانسیسکو هلن جوردا و طراحان نور و روشنایی برای این کار انتخاب شدند. طرح برنده خطی پیوسته از فضای عمومی و طبیعت زنده بین پارکها را پیشنهاد می کرد.
طراحی در سال 2005 تکمیل شد و در آن به هیچ عنوان پارکینگی برای ماشینها تعبیه نشده بود. این تصمیم به این دلیل گرفته شد تا طرح مجدداً مردم را به رودخانه و طبیعت متصل کند، فضای عمومی را بهبود بخشیده و به کمک انواع روشهای حمل و نقل پایدار در کنار رودخانه مسیری پیوسته ایجاد کند که بطور عمده شامل پیاده روی و دوچرخه سواری می شود. در عوض، رانندگان ماشین که از روشهای حمل و نقل پایدار استفاده نمی کنند، از پارکینگهای معین و چند منظوره استفاده خواهند کرد. یکی از اجزای کلیدی روند طراحی، مشورت با گروههای مردمی بود که جامعه محلی را درگیر کرده و خواستار ارائه ایده ها و کمکهای مالی از سوی آنها شد و تضمین کرد که انتظارات ساکنان محلی و شورا به گونه ای اداره می شود که از همان ابتدا از ایجاد تفاوتهای ناسازگار با محیط جلوگیری شود. ساخت و ساز در سال 2005 آغاز و در سال 2007 کامل گردید. به نظر می رسید اولین باری که پروژه برای عموم افتتاح شد به موفقیتی آنی دست یافته و اکنون بخشی کلیدی در زندگی روزانه ساکنان لیون است.

پیوند دوباره شهر و طبیعت در طراحی ساحل رودخانه لیون
وضعیت ساحل رودخانه قبل و بعد از طراحی
مسیر دوچرخه سواری خوش منظره

این محل بخشی از مسیر دوچرخه سواری اروپاست که تمام مسیر از دریاچه ژنو تا محل دریای مدیترانه را شامل می شود. بنابراین ارتقاء بخشی از مسیر که در لیون بود، تصمیم خوبی به نظر می رسید تا بتواند اقتصاد شهر و اهمیت تاریخی و اجتماعی آن را بازتاب دهد و برای دوچرخه سوارانی که از جاده استفاده می کنند تجربه ای ماندگار، امن و زیبا را در کنار رودخانه خلق کند. در مرکز طرح توسعه به تازگی یک فضای باز پلکانی ساخته شده و یک مرکز شهری متفاوت با مناظر منحصر بفرد در طول رودخانه و محدوده میراث جهانی یونسکو را پیش چشم می گذارد.
هزینه پروژه تقریباً 44 میلیون یورو بوده که بودجه آن توسط مجلس تامین شده است. این هزینه ها شامل هزینه های ساخت و همچنین شکل گیری فضاها و رویدادها در اسکله های بالایی می شود. در طول مسیر خطی تغییرات زیادی دیده می شود. برخی نقاط دارای عرض 5 متر و برخی دیگر 75 متر است که باعث ایجاد حسی بسیار متفاوت می شود.
پیوند دوباره شهر و طبیعت در طراحی ساحل رودخانه لیونمبلمانهایی برای رفع خستگی، کیوسکهای اطلاعاتی و ساختمانهایی برای ماهیگیران نقاط معینی را در سایت فعال خواهند کرد. در سایر مناطق جزیره های چمنی و کاشتهای قابل توجهی از درختان، فضاهایی از نوع باغهای خصوصی را برای ساکنان فراهم کرده است. یک مرغزار بزرگ نیز روبروی رستوران برای حمل و نقل در بخش مرکزی وجود دارد. اضافه کردن مسابقات اسکیت و یک باشگاه ورزشی، منطقه ورزشی را شکل داده است. در همان نزدیکی سه ردیف درخت بلوط و نارون گردشگاه مرتفع طویلی را می سازند که برای بازارها و دست دوم فروشیها بسیار مناسب است. پایین دست رودخانه که قبلاً سطح سخت اسکله را تشکیل می داد، به صورت طبیعی در آمده است تا یک مسیر پیاده روی برای گیاه شناسی ایجاد کند و محلی برای نمایش گیاهانی است که در اطراف این منطقه پیدا می شوند.

به دنبال یک روند فرهنگی

بسیاری از شهرهای ما به خاطر نیاز حیاتی به آب تازه و حمل و نقل کالاها توسط کشتی در اطراف رودخانه ها رشد کرده اند. همچنان که شهرها توسعه پیدا کردند، حمل و نقل دریایی نیز توسعه یافت و به همراه آن بسیاری از سواحل رودخانه ها تبدیل به بندرهای صنعتی بزرگ شدند. با تغییر روشها و فرآیندهای زندگی برخی از این مناطق به ویرانه تبدیل شده اند. اما شهر ها در حال حاضر به اهمیت حاشیه رودخانه ها به عنوان فضاهای تفریحی برای جمعیت در حال رشد پی برده اند. علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که انسان به سوی آب جذب می شود؛ بنابراین فضاهای اطراف آب باید برای وی جذاب باشد.
توسعه سواحل رودخانه ها همیشه و در همه جای دنیا در حال رخ دادن است؛ ساحل جنوبی لندن و ملبورن و ساحل غربی رودخانه بندر بردو فقط چند نمونه از مکانهایی هستند که بخشهای صنعتی شهرها را مجدداً توسعه داده اند و با فراهم کردن شغلهای تازه، سکونتگاه ها و امکانات تفریحی برای ساکنان شهر، مناطق مرکزی توسعه یافته ای در شهر ایجاد کرده اند. طرح توسعه ساحل رودخانه با کم کردن سطوح بتنی و هدایت مردم برای برقراری ارتباط دوباره با آب از طریق فضاهای عمومی با کیفیت در حاشیه رودخانه موفق بوده است. این امر بسیار خارق العاده بوده و ماندگار خواهد بود.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *