جستجو
Close this search box.

پارک میفیلد و نقش احیای رودخانه در طراحی آن

در طراحی پارک میفیلد، از تاریخ سایت و میراث صنعتی باقی مانده، الهام گرفته شده و تمرکز اصلی بر استفاده مجدد از ویژگیها، مصالح بومی و منابع منطقه ای بوده است.

مشخصات مطلب

پارک میفیلد اولین پارک شهری است که با صدسال سن، در مرکز شهر منچستر ساخته شده است. این پارک 6.5 هکتاری، مجموعه ای از فضاها با هویت خاص فراهم می‌کند که توسط یک رودخانه پر پیچ و خم به هم متصل شده اند. روش طراحی به کار برده شده در پروژه، تعادل دقیقی را بین فضاهای سبز قابل استفاده برای مردم و زیستگاه های طبیعی برای حیات وحش ایجاد می کند.

در طراحی منظر این پروژه، از تاریخ سایت و میراث صنعتی باقی مانده، الهام گرفته شده است. تمرکز اصلی طراحی منظر این پروژه، استفاده از برخی ویژگیهای مانکونیانی سایت موجود، از طریق بازسازی و استفاده مجدد از ویژگیها، مصالح بومی و منابع منطقه ای بوده است.

نقش احیای رودخانه در طراحی پارک میفیلد
تاثیر رودخانه در طراحی پارک میفیلد

رودخانه مدلاک قبلاً خشک شده بود و تقریباً به طور کامل از دید پنهان بود. کشف رودخانه یک اقدام تعیین کننده برای رویکرد طراحی همگام با طبیعت بود. رودخانه ها دالان های حیات وحش مهمی را فراهم می آورند و کشف و آشکار کردن رودخانه در این پروژه نیز پتانسیل ایجاد یک زیستگاه مهم با تنوع زیستی را فراهم می کند. از زمان آغاز به کار این پارک میفیلد در سال 2022، این رودخانه نقش کلیدی در جذب حیات وحش به این منطقه داشته است.

پارک میفیلد دارای یک طرح کاشت طبیعی است که می تواند با شرایط آب و هوایی متغیر، سازگار شود. طراحی این پروژه شامل سکانس های متوالی از چیدمان گیاهان مختلف، بسترهای کاشت و علفزارها است تا سفرهایی را در فضاهایی با هویتهای مختلف، ایجاد کند. طرح کاشت، مناسب هر دو حالت آب و هوای خشک و مرطوب است. ترکیب گیاهان مختلف، یک منظر بصری چشمگیر و در عین حال کاربردی ایجاد کرده که می تواند در برابر طیف محیط های مختلف سایت مقاومت کند.

پارک میفیلد و نقش احیای رودخانه در طراحی آن

در مناطق خشک تر، انتخاب گیاهان با در نظر گرفتن انعطاف پذیری آنها بر اساس وضعیت توپوگرافی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، انجام می گیرد. یک خاکریز بزرگ رو به جنوب در سایت دیده می شود که از خاکریزهای راه آهن مجاور سایت الهام گرفته و به عنوان یک کانسپت از محیط های مقاوم به خشکی که اغلب در کنار راه آهن دیده می شوند، در سایت حضور دارد.

در مناطقی از پارک میفیلد که برای تطبیق آب سیلاب و جریانهای خروشان رودخانه ها طراحی شده اند، سیستمهای مبتنی بر طبیعت، باعث جلوگیری از آسیب و آرام‌ شدن تخلیه آب و تبخیر و تعریق آن می شوند. به عنوان مثال باغهای بارانی، دارای کاشت مقاوم در برابر رطوبت هستند که به جای اینکه اجازه دهند باران به رودخانه تخلیه شود و به خطرات سیل در مناطق پایین دست منجر شود، روان آب اضافی سطحی را جذب می‌کنند.

پارک میفیلد و نقش احیای رودخانه در طراحی آن

گیاهان بومی عمدتاً در امتداد رودخانه، با تمرکز بر ایجاد یک محیط زیست مناسب و مرتبط برای حیات وحش منطقه قرار دارند. این مناطق به دلیل نوسانات سطح آب، می‌توانند چالش برانگیز باشند؛ بنابراین سیستمهای پیش کاشت برای اطمینان از تاثیر فوری و افزایش مقاومت در برابر رشد علفهای هرز، سیل و خشکسالی توسعه داده شده اند. منظر وحشی دشت سیلابی با انتخاب دقیقی از گیاهانی پر شده است که قادر به تحمل سیلهای دوره ای هستند و این اطمینان را می دهد که طرح کاشت به رویدادهای شدید آب و هوایی نیز پاسخ می‌دهد.

یکی از بزرگترین مناطق پارک میفیلد، دارای زمین چمن بزرگی است که برای ورزش و تفریح، بازی و پیک نیک مناسب است. چمن میفیلد همچنین به عنوان فضایی انعطاف پذیر برای رویدادها و جشنواره ها با امکانات و زیرساخت های یکپارچه با کیفیت بالا طراحی شده است. نقاط تقاطع برای راه اندازی صحنه، تجهیزات الکتریکی مقاوم به آب و کابل کشی زیر مسیر، برخی از مواردی هستند که برای میزبانی رویدادها به دقت در نظر گرفته شده اند.

پارک میفیلد و نقش احیای رودخانه در طراحی آن

زمین بازی جدید پارک میفیلد، یک نقطه کانونی کلیدی در انتهای شرقی پارک فراهم کرده است. یکی از ویژگیهای برجسته این طراحی شامل یک برج بازی و سرسره خاص است که به کودکان معلول اجازه می‌دهد تا در کنار دوستان خود از فضای بازی لذت ببرند. این برجها از بقایای قدیمی دودکشهای صنعتی هشت ضلعی که در محل پیدا شده، الهام گرفته شده اند.

∴ Landezine.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *