جستجو
Close this search box.

طراحی منظر محوطه دانشگاه Salem State

تغییرات خوابگاه مارش هال سبب ارتباط محوطه دانشگاه به مارش تایدال شده و ایجاد فضاهایی باز برای تفریح، بهبود زهکشی سایت و افزایش سلامت زیستی را به دنبال دارد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

شرح پروژه

اضافه شدن 525 تختخواب به خوابگاه مارش هال (Marsh Hall) فرصت خاصی را ایجاد کرده که موجب ارتباط محوطه دانشگاه به مارش تایدال (Tidal marsh) می شود و ایجاد فضاهایی باز برای تفریح، بهبود زهکشی سایت و افزایش سلامت محیط زیستی محوطه دانشگاه را به دنبال دارد. طرح سایت به دقت اجرا شده و یک فرآیند طبیعی را در شکل مدرن آن ایجاد می کند در حالی که به معماری و مصالح  تاریخی اسکله سیلم نیز اشاره دارد.

روند طراحی پروژه

محل پروژه در گذشته یک کارخانه صنعتی بود و به اصلاحات شدید احتیاج داشت. درختهایی که قبلاً در این پروژه کاشته شده بودند یا خشک شدند یا قادر به رشد کافی نبوده اند. هنگام تست خاک و صحبت با پرسنل نگهداری و تعمیر و مشاوره با یک گیاهشناس مشخص شد که خاک موجود در سایت، زمانی که زیر سطح کارخانه بوده، کاملاً به نقطه نفوذ ناپذیری رسیده است. خاک از لحاظ بیولوژیکی (زیستی) مرده و دارای مقدار کمی از مواد آلی و ارگانیک بود و مناسب رشد و زندگی هیچگونه گیاهی نبود. به علاوه یک سیستم قدیمی هدایت جریان آبهای سطحی وجود داشت که توسط آن آب به طور مستقیم به مرداب جاری می شد. مساله زهکشی در سایت مسطح هم وجود داشت. وجود مرداب تایدال مارش یک منبع بکر طبیعی با پتانسیل ایجاد فرصتهای تفریحی استثنایی شامل تماشای پرندگان بود اما وجود سالن آتلانتیک تا حد زیادی آنرا از بقیه محوطه دانشگاه مخفی می کرد.
طراحی منظر محوطه دانشگاه Salem State

راه حل طراحی

این دانشگاه به طور سنتی دارای رفت و آمد زیادی است. فضای محوطه دانشگاه به طور طبیعی فضاهای رفت و آمد را شکل داده و محوطه خودروها را توسعه بخشیده است. معمارمنظر از آغاز، از نزدیک با کارفرما و معمار کار کردند تا راههای جایگزین برای سازماندهی ساختمان را پیدا کند. اینکار می تواند منجر به خلق فضاهای بیرونی با کیفیت بسیار شود که موجب وحدت و ارتباط حیاط های دانشگاه، ارتباط و اتصال عابرین پیاده روها به تایدال مارش و خلق حس نزدیکی بیشتر به صدای فضای مرداب می شوند. این بخش از محوطه دانشگاه کمترین میزان فضای باز را دارد و کارفرما می خواهد محوطه با توسعه الگوی طبیعی تری ساخته شود. در نتیجه فرم Z شکل سالن اقامت به شکل  دو حیاط جدید، توسط یک سردر دو طبقه به فضای باز متصل شده و یک قاب نمایشی برای مرداب تایدال در جنوب محوطه است. سایت به وسیله یک پیاده راه پیوسته که از حیاط مرکزی به سمت تایدال مارش امتداد می یابد، سازماندهی شئه است؛ مسیری که به ندرت از آن برای وسایل نقلیه استفاده می شد، برای خلق محوطه سبز شمالی دانشگاه از جلوی سایت حذف شد، از این حیاط برای فضاهای نمایش و ورودی اصلی به سالن و کافه تریا استفاده می شود. بخشی از زمین از گذشته صنعتی سایت نگه داشته شد و توسط یک صفحه بلند بتنی قطع شد تا عابرین پیاده را به ورودی ساختمان هدایت کند. حیاط جنوبی به صورت یک سطح چمن شیبدار در فضای باز برای فضاهای تفریحی و … است. در توسعه فاز دو، یک پیاده راه در نظر گرفته شده است که به یک چشم انداز در لبه مرداب ختم می شود.

جنبه های زیست محیطی

 برای ایجاد یک صفحه شیبدار چمنی، خاک فضای حیاط مرکزی تقویت، هوادهی و درجه بندی شده است. برای ایجاد این فضای بزرگ مسطح  نزدیک به 10 درصد کل بودجه 8 میلیون دلاری برای اصلاح سایت استفاده شد. آب جاری شده از حیاط مرکزی به چمنزاری از گیاهان بومی، راش و گیاهان چندین ساله فرو می ریزد. در اینجا بیشترگل و لای فیلتر می شود و بیشتر آب جاری به داخل زمین نفوذ می کند. زمین مرطوب محوطه به صورت خطی از تورهای سنگی، حس اسکله را به یادآور می شود که اشاره ای به تاریخ دریانوردی شهر دارد. فرم شیبدار زمین، ظرفیت بیشتری برای نگهداری بارش خیلی زیاد و غیرمعمول باران را فراهم می کند. سیستم گابیون با صفحه نشیمن با چوب و پل چوبی در سایت به نوعی بیان احترام به طبیعت در معماری است. از نورپردازی مخفی در زیر پل چوبی استفاده شده تا چمن اطراف آن را نورانی کند. ایجاد بام سبز با گیاهان مختلف بر روی سالن غذاخوری، برای اتاقهای خوابگاه یک منظر سبز را ایجاد می کند. شکل فرمال و ویژگی مناسب مصالح استفاده شده در دیوارها، پیاده راهها، فضاهای نشیمن و پل چوبی، دانشجویان را تشویق به استفاده از فضای سایت می کند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *