جستجو
Close this search box.

مقایسه دو پروژه معماری منظر Berges de Seine در پاریس و ساحل Lyon در کنار رود Rhone

مقایسه دو پروژه کنار رودخانه، Berges de Seine در پاریس و ساحل Lyon در کنار رود Rhone، می تواند موفقیت آنها را با توجه به کیفیتهای موردنیاز پروژه نشان دهد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

یکی از بهترین راهها برای یادگیری یک مبحث، مقایسه چند نمونه از بهترینهای آن مبحث است. وقتی پروژه ها و محصولات شبیه به هم را مقایسه کنید، اطلاعات جدید زیادی را درباره آنها  فرا می گیرید. این مطلب به عنوان مثال به مقایسه دو پروژه در کنار رود می پردازد که هر دو در فرانسه هستند. این دو پروژه، هر دو در کنار رود هستند. بنابراین می توانیم آن دو را با توجه به کیفیتهای موردنیاز پیشرفت یک پروژه مانند کارکرد، زیباشناسی، کاشتن گیاهان و مواد و مصالح مورد نیاز با هم مقایسه کنیم.

مقایسه دو پروژه معماری منظر Berges de Seine در پاریس و ساحل Lyon در کنار رود Rhone

مقایسه عملکردی

پروژه Berges de Seine، یک پروژه میراثی جهانی است، محوطه آن برای انجام فعالیتهایی مانند راه رفتن، نشستن، آرامش یافتن، بازی کردن، برگزاری اجراهای زنده، نوشیدنی خوردن، صحبت کردن، اجاره دوچرخه و … برای ساکنان و مهمانان آن شهر بسیار با اهمیت و مفید است. این فعالیتها بر روی جداول بازیهایی که تصویر بازی روی آنها نقاشی شده است، روی تراسهای آفتابگیر اصلی، روی باغهای معلق، محوطه های ورزشی، پله های غول پیکر، محوطه بازی کودکان و روی محوطه های سنگ نوردی انجام می شوند.

مقایسه دو پروژه معماری منظر Berges de Seine در پاریس و ساحل Lyon در کنار رود Rhoneنماهای کلی پروژه، معماری فرانسوی و معماری تاریخی شهری را نشان می دهد. این پروژه فرصت استفاده از دوچرخه های اجاره ای را فراهم کرده که باعث کاهش آلودگی هوا می شود. فرصتی برای وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست ایجاد می کند و شهر را برای آیندگان قابل تحمل تر می کند. هرکسی به آسانی می تواند کارایی این پروژه  را با عنوان تشویقی کلی برای حفظ گوناگونی زیستی را تصدیق کند.

مقایسه دو پروژه معماری منظر Berges de Seine در پاریس و ساحل Lyon در کنار رود Rhoneپروژه ساحل رود رون (Rhone)، پارکهای شهر را به هم متصل کرده و مسیری پیوسته و روان برای دویدن و دوچرخه سواری نیز شکل گرفته است. راه رفتن، نشستن، آرامش یافتن روی چمنها، دوچرخه سواری و دویدن در محوطه همین پروژه اتفاق می افتد. کاربران به جای تماشای ترافیک و ماشینها، به فعالیتهای ورزشی مشغول هستند، همچنین توجه به سلامتی در بین مردم ترویج داده می شود.

مقایسه دو پروژه معماری منظر Berges de Seine در پاریس و ساحل Lyon در کنار رود Rhoneمحوطه یک پارکینگ به یک پروژه پایدار برای شهر به واسطه ایجاد حمل و نقل متحرک، مدیریت دسترسی، ایجاد مکانهای قابل سکونت و امکانات قابل دسترس به طول 5 کیلومتر برای پیاده روی در ساحل رودخانه مبدل شده است. برخی از فعالیتهایی که اینجا برگزار می شوند عبارتند از کنسرتها، تئاترها، نمایشهای تلویزیونی، آتش بازی و حتی تور دی فرنس گردی هستند. پروژه ساحل رود رون در اتصال نقاط مختلف شهر موفق بوده است.

مقایسه دو پروژه معماری منظر Berges de Seine در پاریس و ساحل Lyon در کنار رود Rhone

زیبایی شناسی

مردمی که از منطقه Berges De Seine دیدن می کنند، نمایی از معماری تاریخی پلها و مقبره ها می بینند. روندی در فضاهای شهری و عمومی پروژه وجود دارد که برای حاضران آرامش بخش است. نیمکتها، باغچه و زمینهای بازی که سطح آنها طراحی شده است تا بازی کردن برای کودکان یک حس خوب بصری ایجاد کند. این توسعه شهری بسیار موفقیت آمیز بوده است، به طوری که هر کارگردانی درباره این پروژه شهری یک فیلم 5 دقیقه ای ساخته است.

مقایسه دو پروژه معماری منظر Berges de Seine در پاریس و ساحل Lyon در کنار رود Rhone
پروژه ساحل رود رون در طول مسیر 5 کیلومتری پروژه با منظره ای از 9 پل یک صحنه طبیعی متقارن و متناسب ایجاده کرده است. همچنین ساحل رود دارای دو سطح است؛ سطح بالاتر برای دوندگان در نظر گرفته شده و طبقه پایین برای افراد پیاده است که یک جنبش زیباشناسی به وجود آورده است. این حرکت یک زیبایی نیز ایجاد کرده است، زیرا یک پروژه کاملاً کارا و مفید و زندگی بخش را نشان می دهد. چترهای رنگارنگ و چادرهای محوطه کنسرت هم زیباییهای ساخته دست بشر هستند که زندگی خوب را در کنار رود لیون ثابت کرده است.

مقایسه دو پروژه معماری منظر Berges de Seine در پاریس و ساحل Lyon در کنار رود Rhone

کاشت گیاهان

کاشتن درخت در Berges De Seine با گیاهان محلی انجام شده است که شامل بوته، چمن، درخت مو، بید، و گل مروارید می شود. همه زیبایی این پارک، یک باغچه سیال 1800 متر مربعی است با پنج جزیره جدا از هم است که به وسیله پلهایی به هم وصل می شوند. جزایر کوچکی که به وسیله هنرمندان متخصص منظر برای رشد گیاهان نیمه آبزی و چمنهای روی آنها طراحی شده اند.
یک برنامه پاریسی به نام “طرح تنوع زیستی برای پاریس”وجود دارد که در این برنامه کودکان و بزرگسالان به وسیله کارگاه ها و مشاهدات حیات وحش گیاهان و حیوانات اطلاعات کسب می کنند. این برنامه شامل ساحل رود سن نیز می شود.

مقایسه دو پروژه معماری منظر Berges de Seine در پاریس و ساحل Lyon در کنار رود Rhoneهمچنین تعدادی سکوی فولادی با گیاهان کاشته شده روی آنها وجود دارد که تا کناره رود می رسند تا مردم آنها را مشاهده کنند. شهروندان پاریسی یا دیگر بازدیدکنندگان به 2000 گونه از گیاهان وحشی و قارچها به علاوه 174 گونه پرنده و بیش از 30 گونه ماهی در شهر دسترسی دارند. در Berges de Seine همه گیاهان به وسیله افراد ماهر، برای کمک به سلامت گیاهان آینده پاریس کاشته شده اند.

مقایسه دو پروژه معماری منظر Berges de Seine در پاریس و ساحل Lyon در کنار رود Rhoneدرختها و چمنزارهای گل کاری شده در پروژه ساحل رود رون باعث جذب حشراتی مثل پروانه ها، زنبورها و پرندگان وحشی می شوند. گیاهان تزیینی در طراحی منظر این پروژه در غالب چمن وگلها ارائه می شود. استفاده از اینها یک احساس خوش بینی و نیروی مثبت برای مردم حاضر در ساحل رود ایجاد می کند.

مقایسه دو پروژه معماری منظر Berges de Seine در پاریس و ساحل Lyon در کنار رود Rhoneکاشت درختان از هندسه طبیعی دریاچه (انحنا) الگوبرداری شده است. گیاهان استفاده شده از سبزه ها و گونه های درختهای محلی و … هستند. درختان در کناره رود به صورت منحنی قرار دارند و در حالی که از مسیر دوچرخه سواری در امتداد کناره رود در یک خط دیده می شوند. در طراحی منظره ها، بید، سپیدار و توسکا برای پروژه سایه ایجاد می کند. گلهای رنگانگ تنوع و احساس خوشحالی در کنار رود به وجود می آورند. چمنها برای نشستن مردم و آرامش یافتن مناسب هستند. یک قسمت صخره ای برای ترکیب در بافت پروژه وجود دارد.

مقایسه دو پروژه معماری منظر Berges de Seine در پاریس و ساحل Lyon در کنار رود Rhone

مواد و مصالح
عنصر معماری پروژه Berges De Seine، قالب چوبی است و در مناظر برای صندلیها از جعبه های چوبی شکل خالی استفاده شده است. مردم بر میزهای چوبی می نشینند و وارد یک چادر مخروطی شکل می شوند. برای فضای نشستن در پروژه از وجود جعبه های تو خالی به عنوان یک واحد از معماری پروژه استفاده شده است. با توجه به استفاده از مواد بازیافتی این پروژه کاملاً پایدار است.

مقایسه دو پروژه معماری منظر Berges de Seine در پاریس و ساحل Lyon در کنار رود Rhoneاما در پروژه ساحل رود رون، فولاد سخت و چوب مواد سازنده تجهیزات شهری در فضای پروژه هستند. جاده مسیر دوچرخه سواری بتنی است. یک پل شناور چوبی برای عابران پیاده وجود دارد. به طور اختصاصی برای معماری این پروژه از چوب و فولاد استفاده شده است. دیوار حایل جدا کننده دو طبقه در بعضی از قسمتهای پروژه از جنس سنگ است.
رقابت پروژه های منظر شهری Berges De Seine و ساحل کنار رود رون به این دلیل است که هر دوی آنها واقعاً آینده فرانسه را قابل تحمل تر کرده اند. طراحی و احساسات به وجود آمده از هر دو پروژه تفاوتها و اختلافهای بین آنها را رقم می زند. در حالی که هر دوی آنها در قطع کردن جریان حمل و نقل ماشینی، موفق بوده اند و مردم را مجبور به راه رفتن، دویدن و دوچرخه سواری کرده اند. از طرفی هر دو پروژه آگاهی از تنوع زیستی و بوم شناسی ایجاده کرده اند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *