جستجو
Close this search box.

گواهی LEED چیست؟

درج گواهی LEED بر روی یک ساختمان، نشان دهنده کیفیت و دستاوردهای سبز در آن است. این نشان دارای مسیری سه گانه است که به مردم، سیاره و منفعت ختم می شوند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

درج نشان LEED بر روی یک ساختمان، نشان دهنده کیفیت و دستاوردهای سبز در آن ساختمان است. رهبران سراسر دنیا، LEED را به صورت سیستمی برای رتبه بندی ساختمانهای سبز دنیا به وجود آورده اند. گواهی LEED یک بررسی دقیق و تصدیقی مستقل از یک ساختمان یا ویژگیهای سبز همسایگی آن، کیفیت طراحی و ساخت و ساز، چگونگی انجام عملیات تعمیر و نگهداری از منابع کارآمد، نمایش سطح بالا در حوزه سلامت و مقرون به صرفه بودن را تهیه می کند. در عمل، گواهی  LEED دارای مسیر سه گانه است که به مردم، سیاره و منفعت ختم می شوند.

چرا از LEED استفاده کنیم؟

گواهی LEED به معنای سلامتی بیشتر، فضاهای سودمند بیشتر، استرس کاهش یافته در محیط و ساختمانهایی با منابع کارآمد، پس انداز ارزش افزایش یافته ساختمان، نرخ اجاره بالاتر و کاهش هزینه های نگهداری است. ساختمانهای دارای گواهی LEED از سال 2018 به طور مستقیم 29.8 بیلیون دلار به تولید ناخالص داخلی ایالت متحده امریکا کمک خواهند کرد.
این ساختمانها در ایالات متحده امریکا در موارد زیر موجب کاهش تولید و مصرف شده و تولید ارزش افزوده خواهند کرد:

  • 38 درصد از تمامی گاز دی اکسید کربن تولید شده
  • 6 درصد از کل آب آشامیدنی (15 تریلیون گالن در سال)
  • 73 در صد از مصرف برق در ایالت متحده

پروژه های LEED موظف به بازگرداندن بیش از 80 میلیون تن ضایعات زباله ها هستند. در مقایسه با میانگین یک ساختمان تجاری، ساختمانهای دارای گواهینامه طلایی LEED در نمونه کارهای مدیریت خدمات عمومی چهار برابر انرژی کمتر مصرف می کنند و 34 درصد کمتر گاز گلخانه ای تولید می کنند.

مزایای ساختمانهای داری گواهی LEED

ارایه ی یک تفاوت رقابتی: 61 درصد روسای شرکتهای بزرگ بر این باورند که پایداری منجر به تمایز بازار و بهبود عملکرد مالی می شود.
حرکت به سوی کارکنان و ساکنان شادتر: ساختمانهایی با گواهی LEED افزایش نرخ استخدام (جذب) و نگهداری و افزایش بهره وری برای کارمندان را نشان می دهند. 2.5 میلیون کارمند در حال حاضر کیفیت فضای داخلی بهتری را در ساختمانهای دارای گواهی LEED تجربه می کنند.
جذب مستاجران: مستاجران امروزه به دنبال مزایایی هستند که گواهی فضاهای LEED پیشنهاد می کند. فضای جدید اداری کلاس A موجب افزایش نرخ اجاره برای ساختمانهای سبز تا 20% بیشتر از میانگین شده است.
صرفه جویی در انرژی و منابع به عنوان عامل کاهش دهنده هزینه ها: از سال 2015 تا 2018، برآورد مشود با ساخت ساختمانهای با گواهی LEED به اندازه 1.2 بیلیون دلار در مصرف انرژی، 149.5 میلیون دلار در مصرف آب، 715.3 میلیون دلار درهزینه های تعمیر و نگهداری و 54.2 میلیون دلار در تولید ضایعات صرفه جویی خواهد شد.
مقرون به صرفه: مطالعه بر روی حسابهای درآمدی ساختمانهای دارای گواهی LEED در مقایسه دیگر ساختمانها در 562 شعبه بانک PNC نشان داد که آنها با امکانات مشابه، افزایش درآمدی معادل 3032000 دلار بیشتر در سال را داشته اند.
مزایای تبلیغاتی: شرکتAdobe  در سال 2006 اعلام کرد که 3 گواهی پلاتینLEED  به خاطر برجهای نظارتی خود دریافت کرده است. با این کار نه تنها تبلیغی بزرگ انجام داد بلکه نشان داد که بازگشت سرمایه خالص 20 درصدی از سرمایه گذاری اولیه خود را به دست آورده است.
افزایش زمان اجاره: مطالعه اخیر بازار سن دیگو نشان داد که میزان فرصتهای شغلی کلی در ساختمانهای سبز 4 درصد کمتر از ساختمانهای غیر سبز بوده و ساکنین ساختمانهای دارنده گواهیLEED  بیشتر اجاره نامه های خود را تمدید می کنند.
بهینه سازی سلامت: گواهی LEED با وارد کردن ویژگیهای خوبی مانند هوای پاک و دسترسی به نور روز به داخل ساختمان و بازداشتن ویژگیهای بد مانند مواد شیمیایی یافت شده در رنگها، پوششها و … در بیرون آن، در معیارهای خود، فضاهای سالمتری را برای ساکنین ایجاد می کند.
جهانی  بودن LEED: بیش از 79 هزار پروژه در حال گذراندن مراحل بررسی گواهی در 160 کشور هستند. شورای ساختمان سازی سبز ایالات متحده تخمین زده است که نزدیک به 5 میلیون انسان هر روزه یک ساختمان دارای گواهی LEED را تجربه می کنند. بیشتر ساختمانهای شناخته شده در دنیا، گواهی LEED را کسب کرده اند. سازمان صادر کننده این گواهی، برای ارائه سیستمی قابل اجرا در سطوح جهانی، منطقه ای و محلی با افراد حرفه ای در صنعت ساختمان سازی در سراسر دنیا کار می کند. این بدین معنی است که گواهی LEED در هر مکانی دارای کارایی است.
معتبر بودن LEED: ساختمانهای دارای گواهی LEED، با ماجراهای تلاشهای زیست محیطی مردم پیوند خورده اند. به همین دلیل است که اعتبار حرفه ای LEED در جنبش ساختمانهای سبز بسیار بالا است. این گواهی دارای اجتماعی بیش از 201000 نفر است که به عنوان همکار LEED فعالیت می کنند. همکار LEED به افراد بسیار ماهر با حداقل 10 سال تجربه حرفه ای در صنعت ساختمانهای سبز اطلاق می شود.
LEED در حال به جلو راندن صنعت ساختمان سبز و پیشرفته کردن آن است و در یک روند شفاف و مبتنی بر نظارت اجتماعی ایجاد شده است که مبتنی بر جمع آوری نظرات عمومی و تایید اعضای شورای ساختمان سازی سبز در ایالات است. LEED تضمین می کند که کارفرمایان می توانند از ساختمانهای سبز مطالبات بیشتری مانند ایجاد تجربیات سالم، حفاظت از منابع با ارزش و با بهره پایین را داشته باشند.

LEED چگونه کار می کند؟

پروژه های LEED امتیازاتی را در طول 9 حوزه اساسی که به جنبه های کلیدی ساختمانهای سبز اشاره می کنند، کسب می کنند. این حوزه ها عبارتند از:

  • فرآیند یکپارچه
  • محل سکونت و حمل و نقل
  • سایتهای پایدار
  • بهره وری آب
  • انرژی و جو حاکم
  • مواد و منابع
  • کیفیت محیط داخلی
  • نوآوری
  • اولویت منطقه ای

گواهی LEED چیست؟

یک پروژه بر اساس امتیازات کسب شده یکی از 4 رتبه بندی LEED (پلاتین، طلا، نقره و گواهی شده) را کسب می کند.

سیستمهای رتبه بندی LEED

LEED برای همه ساختمانها در هر مرحله از پیشرفت، از ساخت و سازهای جدید گرفته تا ساختمانهای موجود یا همه کاربریهای ساختمان از خانه، بیمارستان تا دفاتر مرکزی شرکتها را در بر می گیرد. رتبه بندی ساختمانها بر اساس موارد زیر متغیر است:

  • طراحی + ساخت ساختمان
  • طراحی داخلی+ ساخت ساختمان
  • عملیات ساخت و ساز + تعمیر و نگهداری ساختمان
  • توسعه همسایگی

ورود یک پروژه به فرآیند صدور گواهی LEED به معنای به چالش کشیدن تیم طراحی و اجرای پروژه بوده و به نوعی الهام بخش آنها برای یافتن راه حلهایی برای مشکلات پیش رو خواهد بود.

منبع: +

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *