جستجو
Close this search box.

نظرگاه کویلوتوا؛ سازه ای سازگار و همسو با طبیعت در دهانه آتشفشان

نظرگاه کویلوتوا با رویکرد تکمیل و تاکید بر طبیعت طراحی شده است. طرح در صدد نمایش خویش نبوده و حتی اجزای طراحی را برای ارائه چشم‌ انداز طبیعی پنهان می کند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

پروژه‌ های بسیاری در سراسر دنیا با رویکرد جذب “توریست طبیعت” طراحی و اجرا می ‌شوند که حتی مورد تقدیر منتقدین نیز قرار گرفته ‌اند. با این وجود پروژه‌ هایی که در آن مداخله کاربران و طراحان، نتایج مورد انتظار را به طور کامل برآورده سازند، هنوز محدود است. یکی از این پروژه ‌های موفق، «نظرگاه کویلوتوا» واقع در اکوادور است؛ سکویی سحرآمیز که امکان قدم نهادن بر آتشفشان فعال یا نشستن و تماشای این زیبایی طبیعی در آرامش و سکوت را برای کاربران فراهم می کند.
در روند طراحی، گاهی دانستن این موضوع که چه کاری نباید انجام شود، از کارهایی که باید انجام شود مهمتر است. موضوع اصلی این است که چگونه یک سایت طبیعی می ‌تواند به گونه ‌ای طراحی شود که در عین برآورده ساختن نیازهای انسان، با رعایت همه فاکتورهای زیست ‌محیطی به مخاطره نیفتد.

زیبایی سحرآمیز نظرگاه دهانه آتشفشان کویلوتوا

دهانه آتشفشان در ارتفاع ۳۹۷۴ متری بالاتر از سطح دریا واقع است. منظر طبیعی بکر و ویژگیهای جغرافیایی، این سایت را تبدیل به یک جاذبه گردشگری با محبوبیت فزاینده ساخته است. در واقع آنچه که این سایت را به یکی از زیباترین نقاط این منطقه تبدیل کرده، دریاچه ‌ای با آب فیروزه‌ای رنگ است که به دلیل مواد معدنی طبیعی محلول در آب، در داخل دهانه آتشفشان ایجاد شده است. قطر این دهانه حدود ۳ کیلومتر است. یکی دیگر از ویژگیهای مهم و غالب سایت، اکوسیستم آند پارامو است.
quilotoa-crater-overlook-01

آند پارامو چیست؟

این منطقه کوهستانی مرتفع و سراسر پوشیده از علفزار که تنها در آند یافت می‌شود، گونه ‌های گیاهی و جانوری متمایز و منحصر بفردی را در خود جای داده و یکی از تماشایی ‌ترین نواحی زیستی در آند محسوب می ‌شود. در این منطقه حدود ۱۵۰۰۰ سال سابقه سکونت بشر وجود دارد.
مناطق پارامو، اراضی بسیار حساسی جهت مداخله و طراحی است. از اینرو، طراحی چشم‌انداز در آن چالش بزرگی بود که می ‌توانست در چشم بر هم زدنی به یک شکست تبدیل شود. طراحان می ‌بایست به همان میزانی که نگران تنوع زیستی (پستانداران، پرندگان، حشرات، دوزیستان و خزندگان‌) هستند، نگران پوشش گیاهی پارامو، نظیر بوته ‌های بزرگ و کوچک، درختان کوتاه، گیاهان کوسن، گیاهان دارویی و گیاهان روزت که سرپناهی برای حیات وحش فراهم می ‌آورند، نیز باشند.
پس از شناخت سایت و اکوسیستم آن، باید توجیه ساخت نظرگاه مورد بررسی قرار می گرفت. هنگام طرح این پرسش، شناخت مردمی که از آن استفاده خواهند کرد و مهمتر از همه از آن سود خواهند برد، امری ضروری است.
quilotoa-crater-overlook-02مردم بومی رشته کوه اکوادور به طور سنتی ساکن این منطقه بوده ‌اند. هنوز جوامع پراکنده‌ ای در نزدیکی کویلوتوا وجود دارند. «شالالا» یکی از این جوامع است که ساکنین آن پیوندی قدیمی با آتشفشان دارند. آنها کسانی هستند که با ارائه بازدیدهای همراه با راهنما، اقامتگاه و رستوران، گردشگری در این مکان را آغاز کرده اند.
این نظرگاه، اقدامی توسط وزارت توریسم (گردشگری) اکوادور در جهت کمک به کارآفرینی در مقیاس جامعه محلی است. این پروژه در سال ۲۰۱۳ در این سایت اجرا شد و سریعاً به بهره ‌برداری رسیده است. بعد از اجرای این پروژه، رفت و آمد توریست به میزان چشمگیری در منطقه افزایش یافت و در حال حاضر جامعه شالالا از صنعت توریسم کسب درآمد می‌ کند.
اهداف اصلی پروژه عبارت بودند از:

  • حمایت از صنعت توریسم برای حمایت از جامعه شالالا
  • حفاظت از طبیعت و آگاه ساختن مردم برای حفاظت از پارامو
  • یافتن راه حل طراحی که کمترین مخاطره را برای مناطق طبیعی اطراف داشته باشد

این گزبو (gazebo) سازه ‌ای با دو سکوی اصلی و دو تجربه فیزیکی و بصری کاملاً متفاوت است. قسمت فوقانی، فراتر از لبه دهانه آتشفشان ادامه یافته و به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد که بر روی آتشفشان شناور مانده و احساس سرگیجه‌ مانندی را تجربه نمایند. در زیر آن، سکو‌ی پایینی قرار دارد که بر روی شیب طبیعی دامنه مستقر است و مکانی را برای نشستن، استراحت، تأمل و نظاره گستره منظر پیش ‌رو فراهم می ‌سازد.
quilotoa-crater-overlook-04

مسیر دسترسی پنهان

مسیر دسترسی، بازدیدکنندگان را به سمت چشم ‌انداز دامنه آتشفشان هدایت می‌کند. مسیر باید ایمن و برای پیاده‌ روی مناسب باشد و در عین حال ارزشهای طبیعی منظر پارامو را تغییر ندهد. بنابراین از ماسه برای بسترسازی و از سنگ برای ساخت حاشیه آن استفاده شده و بدین ترتیب به هیچ عنوان اثر منفی بر طبیعت اطراف نخواهد گذاشت.

مصالح و رنگها

تصمیم به استفاده از مصالح ساده و یکدست در سرتاسر نظرگاه، زیبایی همسانی را برای تمامی سایت به ارمغان آورده است. در دل سازه کلی، یک سیستم خرپای فولادی پنهان است و سطح بیرونی آن با چوب درخت سا، پوشانده شده است تا به آسانی با منظر انبوه و متراکم اطراف همسو شود. برای تضمین چشم ‌اندازهای فراخ و گسترده با کمترین مانع، تمامی لبه ‌های آزاد با استفاده از شیشه‌ های ایمن مسدود شده ‌اند.

قابلیت جابجایی

هر حرکتی که در این مداخله انجام شده، تلاشی برای حفظ توازن و هارمونی کنونی سایت است. به همین خاطر است که سازه به گونه‌ای طراحی شده است که در صورت عدم نیاز، برچیده و جابجا شود.
quilotoa-crater-overlook-03جامعه‌ شالالا به حفاظت و نگهداری این پروژه متعهد بوده و از آن استقبال کرده است. این پروژه به عنوان یکی از شاخصهای مداخله‌ موفق شناخته می ‌شود. چالش مفهومی عمده که طراحان در این طرح با آن مواجه بودند، نمایش با شکوهی از طبیعت توسط مناظر اطرف بود که به نوعی افزودن ارزش توسط نظرگاه به سایت را مبهم می کرد. این امر، طراحی پروژه را به سمت رویکرد تکمیل و تاکید بر طبیعت پیش برد و به این ترتیب طرح اصلی در صدد نمایش خودش نیست و تلاشی برای یک طراحی جذاب یا قدرتمند در آن دیده نمی‌شود. حتی بعضی از اجزای طراحی پنهان هستند و فضا بیشتر برای ارائه چشم‌ اندازهای طبیعی مهیا شده است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *