جستجو
Close this search box.

پل پیاده یک شاهکار اکولوژیک

پل پیاده ونکوور مسیری تاریخی است که با وجود آثار هنری متعددی از فلز، سنگ، پلاستیک و چوب در طول خود به بیننده چشم اندازی شگفت از محیط اطراف را ارائه می‌دهد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

پل پیاده ونکوور به عنوان بزرگترین بخش از پروژه شش بخشی”تقاطع ها” است. پیاده راهی مارپیچ و پوشیده از گیاهان بومی با مفهمومی خاص که یاد آور دویستمین سالگرد سفر اکتشافی لوئیس و کلارک است؛ سفری که از رودخانه می سی سی پی به سوی سواحل اقیانوس آرام در اوایل قرن 19 انجام گرفت. گروه معماری جونز و چونز با همکاری یک تیم معماری منظر از سیاتل پلی بی ‌نقص، زیبا و پایدار را طراحی کردند. این پروژه تاکنون موفق به کسب جوایز متعددی از جمله، جایزه بزرگ مهندسی برتر 2009، طرح برتر در کاربرد بتن و بسیاری جوایز دیگر شده است.

بررسی تاریخچه سایت

همه چیز از 200 سال پیش یعنی زمانی آغاز شد که رئيس جمهور توماس جفرسون، مری ‌وتر لوییس و ویلیام کلارک را مامور سفری اکتشافی به بخش غربی ایالات متحده‌ی امروزی نمود و رودخانه‌ کلمبیا به توقفگاهی برای این مسافران تبدیل شد. کشفیات باستان شناسان از آثار فرهنگهای بومی آمریکاییان نشان داده است که این مسیر توسط قبایلی که در نزدیکی رودخانه بوده اند مورد استفاده قرار می گرفته است. قلعه ونکوور محل استقرار دهکده هاناکا، اولین اجتماع بزرگ چند فرهنگی منطقه بوده است. این دهکده منشاء شکل گیری و رشد ونکوور و پورتلند به حساب می‌آید.
این پل بر روی بزرگراه ایالتی شماره 14 – که دارای شش خط عبوری است – در ونکوور در ایالت واشنگتن و بین منطقه‌ تاریخی، ملی و حفاظت شده ونکوور و رودخانه کلمبیا واقع شده است. منطقه‌ حفاظت شده مذکور توسط این بزرگراه و دیگر شبکه های تجاری احاطه شده است. هنرمند مشهور مایا لین به همراه هنرمندان دیگر، معماران، معماران منظر، گروه های مدنی و قبایل شمال غربی اقیانوس آرام در حال همکاری در توسعه پروژه تقاطع بوده و شش چیدمان هنری را در نقاط کلیدی مجموعه رودخانه کلمبیا در نظر گرفته اند. با طرح مسئله پروژه تقاطع امکان تحقق ایده‌ پل زمینی نیز فراهم شد.

راه حلهای نوآورانه

پل پیاده ونکوور بزرگترین و پیچیده ترین سازه در بین اجزای تشکیل دهنده پروژه تقاطع است. مسیری تاریخی که به شما چشم اندازی شگفت از رودخانه و  محیط اطراف آن می‌دهد. آثار هنری متعددی از فلز، سنگ، پلاستیک و چوب در طول مسیر پل یافت می‌شوند. یکی از اهداف اصلی پروژه، بازیابی اتصال از دست رفته بین منطقه حفاظت شده و رودخانه بوده است. استفاده از گیاهان بومی از ضروریات این پروژه بوده است. فرم موزون پل به سادگی آن را به عنصری دوست داشتنی تبدیل می‌کند. شکل منحنی و نیم دایره‌ای آن که فاقد خطوط تقسیم آشکار است و سایر عناصر دست به دست هم داده اند تا پل کاملاً طبیعی به نظر برسد. یک سازه سبک برای تحمل بارهای ناشی از منظرسازی به کار رفته است تا پل در نظر افرادی که در پایین به رانندگی می ‌پردازند بسیار باریک دیده ‌شود و در عین حال هنگام حضور روی پل، وجود بزرگراه پایینی تقریباً احساس نمی شود. سقف و پشت بندهای انتهایی با طرحی حصیری تزئین شده و بدین ترتیب یک کانسپت جالب در هر نقطه از پل قابل مشاهده است.
پل زمینی یک شاهکار اکولوژیکتمام آب باران به یک لوله ذخیره سازی زیرزمینی که گیاهان بومی پل را تغذیه می‌کند هدایت شده و در طول دوره های خشکسالی، سفره های آبی رودخانه کلمبیا سیستم آبیاری را تکمیل می‌کند. این پروژه باید به نیازهای متنوعی از قبیل یک پل باریک با توانایی حمل بارهای مرده و سنگین ناشی از گیاهان بومی و خاک، محدودیتهای سایت و هندسه ‌ای بسیار پیچیده پاسخ می‌ داد. اجرای پل نیم دایره ای به مدلهایی با جزئیات زیاد به منظور تجزیه و تحلیل سازه ای دقیقتر نیاز داشت که منجر به استفاده از بتن پیش تنیده و پس کشیده و یک عرشه با مقطع توخالی شد. علاوه بر این اجرای انحنای مورد نظر کار آسانی نبود و بیش از 20 دیوار حائل منحنی که هر یک ترازی منحصر به فرد داشت پیرامون پل به کار گرفته شد

گیاهان

انتخاب گونه های گیاهی بومی برای این پروژه با دقت بسیار انجام گرفت. توسکای قرمز، زغال اخته بومی اقیانوس آرام و بلوط سفید بومی اورگان به طرح ارتفاع بخشیدند، چمن گندمی کالیفرنیا، چمن فستوکای کوچک، کارکس اینوپس (نوعی جگن) و بوریا برخی از انواع گیاهان پوششی موجود در پالت گیاهی این پروژه هستند. همچنین افرای تاکی، سلال، اسپیره (عروس) و انگوراورگان، مثالهایی از میان گونه های بسیار درختچه های به کار رفته است. در این محدوده گیاهانی از چهار زیستگاه مختلف از نواحی مرتفع تا خط ساحلی یافت می شود.
پل پیاده ونکوور تمام عناصر و جنبه ‌های موردنظر را در یک شاهکار گرد آورده و بدین ترتیب به نشانه و نماد پروژه تقاطع و البته شهر تبدیل شده است. مسیر طراحی شده به صورت امتداد طبیعی منظر موجود ظاهر شده و مجموعه الگوها، اشکال و آثار هنری مانند یک کتاب، تاریخچه سایت را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می دهند. پل پیاده از آن دست تجاربی است که موقعیتهایی برای توقف و درنگ، استراحت و بهره‌مندی از چشم انداز در اختیار شما قرار می‌دهد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *