جستجو
Close this search box.

باز طراحی میدان به عنوان استراحتگاه شهری

اگر تصور می کنید رنگ معماری منظر سبز است، باید دوباره بیندیشید. طراحی میدان استادت لونژ و تبدیل آن به استراحتگاه شهری، پروژه ای متضاد با تصورات پیشین ماست.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

اگر تصور می کنید رنگ معماری منظر سبز است، بهتر است دوباره به این موضوع به صورت جدی تر فکر کنید. طراحی میدان استادت لونژ توسط کارلوس مارتینز آرشیتکتون با همکاری هنرمندی به نام پیپیلوتی ریست، پروژه ای متحیر کننده در تضاد با بسیاری از تصورات پیشین ما است. نحوه برخورد طراحی این میدان با فرم، مقیاس و مصالح در مسیر فوق العاده ای قرار گرفته است و به نظر می رسد تا حد زیادی مورد توجه ساکنان خیابان گلن قرار گرفته باشد. یک بانک سوئیسی و شهرداری، یک مسابقه معماری را جهت سازماندهی دوباره ناحیه تجاری مرکز شهر برگزار کردند. در آنجا عدم انسجام در بافت شهر مشهود بوده و فضای خالی در بین ساختمانها شکل گرفته بود. این فضاهای تهی با شکلهایی بی قاعده و بی ارتباط با یکدیگر باید به طریقی به هم متصل و به هویتی همگن دست پیدا می کردند. حل این مساله هدف اولیه مسابقه معماری بود.

طراحی یک میدان لونژ (استراحتگاه) شهری

استادت ((Stadt  کلمه ای آلمانی به معنای عمومی است و استادت لونژ (Stadtlounge) در واقع مکانی است که از اسم آن نیز بر می آید؛ یک استراحتگاه (لونژ) شهری. گروهی از اتاقهای عمومی، فضاهای خالی بین ساختمانها را به یکدیگر متصل می کنند. اتاقهای (فضاهای) مختلف در زمینه های گوناگون عملکرد، ساختار و شکل متفاوت هستند. در واقع مساله ای که حس ارتباط بین این فضاها را ایجاد می کند کاربرد مصالح است. پیاده روها و فضاهای تفریحی با گرانول لاستیکی به رنگ قرمز پوشش داده شده اند در حالی که راههای باریک و مکانهای پر جنب و جوش با آسفالت قرمز پوشیده شده اند. این ماده که هماهنگی نزدیکی با امکانات ورزشی دارد، به دلالت ذهنی هر ورزشی کمک می کند و برای اهداف ایده جدید استفاده شده و امکان به وجود آمدن فرمها و امکانات جدید را فراهم می آورد.
Stadtloungeاستادت لونژ به فضاهای مختلفی تقسیم شده است:

  • پذیرش: این قسمت فضای ورودی استادت لونژ بوده و جایی است که بازدیدکنندگان به مجموعه ساختمان و استراحتگاه وارد می شوند. مکانهایی جهت نشستن، دیدارهایی را در قالب گروههای کوچک به وجود می آورد در حالی که دسترسی به قسمت اصلی باز و دعوت کننده باقی می مانند.
  • کافی شاپ: بعضی فعالیتها چه در فضای باز و چه در فضای بسته، همواره پیشنهاد می شوند. کافی شاپ مجموعه، فضای دلپذیری است که در حالتی آرامش بخش می توان در آن قسمت داخلی مجموعه را که به پرتحرکی شهر است، مشاهده کرد.
  • سالن (لونژ) آرامش: این قسمت فضای اصلی استراحتگاه است. همیشه در این قسمت یک میدان به وجود آمده است. تمامی عناصری که از ابتدا در محوطه وجود داشته اند مانند درختها و چشمه های آب متناسب با دستورالعمل طراحی جدید حفظ و یا تغییر داده شده اند.
  • لونژ تجاری: فضای به وجود آمده توسط فرو رفتگی ساختمان بانک، قسمت دیگری با هویت خاص خود ایجاد کرده است. مبلمان شهری قرار داده شده در این محل به جهت ایجاد مکان مناسب برای جلسات طراحی شده و فعالیتهای بانک را با زندگی شهری نزدیکتر می سازد.
  • پارک مجسمه، فضای دنج مطالعه: این بخش جذاب ترین قسمت طراحی است. در این قسمت کیفیات داخلی همراه با ابتکار و شوخ طبعی ظریفی به بافت شهری آورده شده است. گلدان بزرگی از جنس تارتان (پارچه پشمی) به ما یادآوری می کند که اینجا یک استراحتگاه است که به اندازه اتاق نشیمن، گرم و صمیمی و تا حد یک میدان شهری قابل دسترسی است.

نورپردازی استفاده شده برای روشن کردن فضا هماهنگی بسیار مناسبی با ایده تصویر کردن طراحی داخلی در مقیاس شهری دارد. منبع نور دایره ای و بزرگ که در بالای طرح شناور است به چلچراغ و یا حتی خورشید بزرگ و روشن شباهت دارد. شاید بعضی عقیده داشته باشند که در این گونه مداخله ویژگیهای سایت در نظر گرفته نشده و می توان طراحی را در مکانهای دیگری نیز به کار برد. در حالی که این پروژه با در نظر گرفتن خصوصیات و ویژگیهای فضایی مانند ورودی پرستشگاه یهود که در قسمت شمالی مجموعه قرار دارد، طراحی شده است. محوطه قبل از ورودی ساختمان برای عملکردهای این پرستشگاه آزاد و خالی در نظر گرفته شده است. کانسپت این فضا، ایده ای فوق العاده است که به کامل ترین نحو به اجرا در آمده است. فرش قرمز شهری که تمام محوطه را در بر گرفته، زمینه را برای همه عملکردها و حالات زندگی روزمره در بافت شهری مهیا می کند.
هر چند نمی توان منکر فوق العاده بودن رنگ قرمز شد اما رنگ سبز قسمت ضروری و ناگزیر ادراک منظر است. بنابراین انتظار می رفت که عناصر سبز بیشتری مانند درخت در این طراحی دیده شود. با این حال همیشه یک ایده منحصر بفرد باید آغازگر تحولی جدید باشد تا این نوع مداخله ها از آن الهام بگیرند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *