جستجو
Close this search box.

گزارش نشست تخصصی باغ انگلیسی

نشست تخصصی هشتم از سلسله نشستهای ٦ شُش، ٦ گوشه با موضوع باغ انگلیسی و با سخنرانی تیم دانش آموختگان دانشگاه شیراز در تاریخ 24 بهمن ماه برگزار گردید.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

٦ شُش، ٦ گوشه، سلسله نشست های تخصصی است که در مورد باغهاي جهان به همت گروه تاريخ خواني معماري و با مديريت اعضاي هيئت علمي دانشكده هنر و معماري دانشگاه شيراز و به میزبانی سالن کنفرانس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی فارس برگزار مي شود.
در ادامه اين سخنرانيها، نشست هشتم با موضوع باغ انگلیسی و با سخنرانی تیم دانش آموختگان دانشگاه شیراز در تاریخ 24 بهمن ماه برگزار گردید. این تیم شامل مهندس سهیل دشتی ( ارشد معماری دانشگاه شیراز)، مهندس محمدرضا فروزنده (ارشد معماری منظر دانشگاه تهران)، مهندس زهرا دالوند (ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی) بود. پيش از این، نشستهایی با عناوین باغ ایرانی، باغ ژاپنی، باغ فرانسوی و باغ گورکانی – تیموری برگزار شده بود. اين نشست با تأخیر در ساعت 17 و با عرض سلام و خیر مقدم دکترکاوه فتاحی دبیر علمی نشست و با معرفي خلاصه شناسه علمي سخنرانان مدعو آغاز گردید.
در ابتدا تیم سخنرانان بررسی باغ انگلیسی از جنبه تاریخی را به سه بخش کلی سابقه باغسازی در قرن17، تحولات باغ و منظره سازی انگلستان  و چشم انداز قرن 19 و 20 تقسیم کردند.
ارائه مطالب با کلیپی در خصوص باغ انگلیسی برای درک بهتر فضای فیزیکی و احساسی آن آغاز شد و در ادامه بخش اول موضوع سخنرانی در خصوص باغسازی در قرن 17 انگلستان آغاز گردید. در بخش ابتدایی سخنرانی به تأثیر سبک باروک فرانسه در باغسازی انگلستان به دلیل تسلط اندیشه منطق گرایی دکارت اشار ه شد که در اواخر این قرن، به دلیل رقابتی که بین دو کشور انگلستان و فرانسه ایجاد می شود، تغییراتی در باغسازی انگلیس اتفاق می افتد.
در بخش دوم سخنرانی، تحولات باغ و منظره سازی انگلستان و دلایل این تحولات مورد بررسی قرار گرفت. از مهمترین دلایل تحولات در این دوره به تجربه گرایی و بازگشت به طبیعت از منظر فلسفه و تقابل کاتولیک و پروتستان از منظر مذهبی اشاره شد. این تحولات موجب فاصله گرفتن شیوه باغسازی در انگلستان از سبک باروک فرانسه شد؛ از جمله آن تغییرات حذف محور بصری باغ به بی نهایت، هرس های دائمی و منظم برای نمایش قدرت و همچنین نگاه از باغ به قصر نام برده شد. سخنرانان در این دوره بیشترین تحول در شیوه باغسازی انگلستان را در زمان وارد شدن شیوه هلندی به باغسازی این کشور معرفی کردند که این موضوع متأثر از دلایلی سیاسی از جمله اتحاد انگلیس با هلند و سوئد است. با وارد شدن شیوه هلندی به باغسازی انگلیس، تغییراتی در منظره سازی این کشور مانند تغییر نوع نگاه از درون به بیرون به جای نگاه بیرون به درون و همچنین توجه به کیفیت هرس درختان به جای کمیت هرس، اتفاق افتاد که موجب فاصله گرفتن بیشتر منظره سازی این کشور از سبک باروک فرانسه شد. در این زمینه نمونه موردی قصر همپتون و تغییرات آن در این زمان مورد بررسی قرار گرفت. سخنرانان به این نکته نیز اشاره کردند که در اواخر قرن 17، تصویب قانون حصارکشی منجر به اهمیت پیدا کردن زندگی روستایی و همچنین درخواست پادشاهان از نقاشان برای رفتن به سفرهای بزرگ به منظور ثبت تجربیات آنها می شود که همه این موارد موجب روی آوردن انگلیسیها به سبک کلاسیک و ایجاد سبک Augustan در منظره سازی این کشور شد. استفاده از پستی و بلندیها برای شکستن محور دید در باغها، تبدیل شدن باغ به صحنه و باغساز به صحنه پرداز و ایجاد دیوار ها به شکل خندقی برای جلوگیری از ورود احشام به باغ از ویژگیهای این سبک است که مورد معرفی و بررسی قرار گرفت.
سخنرانان اشاره کردند که در ادامه این جریانات، انگلیس بیش از هر زمان دیگری به یافتن هویت خود در باغسازی می پردازد که از بهترین باغسازان این دوره می توان به لانسلات براون و سبک ویژه خود با عنوان Serpentine اشاره کرد. پس از آن افرادی دیگر وارد باغسازی این کشور با ایده ها و زیبایی شناسی جدید و با تکیه به تجربه گرایی می شوند که منجر به بروز سبک پیکچرسک در باغسازی انگلستان می شود.
در بخش سوم ارائه مطالب با عنوان چشم انداز قرن 19 و 20 و با بررسی جنبش رمانتیک ادامه یافت که در حقیقت به بررسی تأثیر جنبش رمانتیک در اروپا می پرداخت. تیم سخنرانان با اشاره به ایجاد نگرشی جدید به طبیعت در راستای جنبش رمانتیک در اروپا، عواملی مانند گذر علم به خیال، میزبانی رنگ و تکامل شیوه های قبل و ادغام شیوه ها را باعث ایجاد سبکی جدید با عنوان The Landscape Style معرفی کردند.
در پایان جمع بندی مطالب گفته شده به صورت کلیپی دیگر نمایش داده شده که در آن سیر تاریخی باغها و تغییرات آنها مورد توجه قرار گرفته بود. پس از ارائه تیم سخنران، نشست به صورت پرسش و پاسخ میان اساتید و حضار ادامه یافت و حاضرین سوالات خود را در مورد مسائل ارائه شده مطرح کردند. نشست به مدت زمان 100 دقیقه به طول انجامید و در پایان دکتر فتاحی ضمن تقدیر و تشکر از حضور و ارائه سخنرانان با اعلام زمان نشست بعدي و چگونگی نحوه دسترسي به فايلهاي صوتي اين سلسله نشستها، پایان نشست باغ انگلیسی را اعلام نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *