جستجو
Close this search box.

10 کتاب که در سال سوم رشته معماری منظر باید بخوانید

جو کلنسی، دانش آموخته رشته منظر در مقالاتی، کتاب های مفید برای دانشجویان منظر را معرفی می کند. در این مطلب کتاب هایی که در سال سوم مفید است معرفی شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

اگر پیگیر مطالب سایت معمارمنظر باشید، حتماً مقاله «۱۰ کتاب که در سال اول و دوم رشته معماری منظر باید بخوانید»، را دیده اید. جو کلنسی، دانش آموخته رشته معماری منظر در مقالاتی، لیستی از کتاب های مفید برای دانشجویان منظر را معرفی می کند. ذکر این نکته لازم است که کتاب هایی که این دانشجو برای چهار سال معرفی می کند مطابق با تحصیل در مقطع کارشناسی منظر است. در این مطلب نیز کتاب ها و توصیه هایی برای شما دارد که در سال سوم تحصیل در این رشته یاریتان می کند. همانطور که در دو مقاله پیشین خواندید برای هر یک از دو سال اول تحصیل در این رشته ، ده کتاب مفید معرفی شده است. در این مقاله نیز ده کتاب مفید و ضروری در سال سوم رشته معماری منظر معرفی می شود. این کتابها از نظر قیمتی گران هستند، در سایت آمازون کمترین قیمت آنها آمده است. حتی اگر توان خرید کتابها را ندارید، به دنبال آنها در کتابخانه دانشگاه خود باشید.
مقاله بعدی، آخرین مقاله از این سری مقالات معرفی کتاب است،که به معرفی کتابهای مفید برای سال چهارم این رشته می پردازد.

10 – باغبانی چریکی: یک بیانیه (دیوید تریسی)

واژه “چریک” گروه کوچکی از سربازان مسلح را به خاطر می آورد که در دل شب به یک ماموریت مخفی میروند. در اصطلاح باغبانی چریکی:سربازان همان باغبانان، سلاح آنان بیلچه ها و ماموریت آنها، تبدیل یک قطعه زمین متروکه به قطعه ای از بهشت است. این اقدام ابتدا تنها حرکت ساده و مسالمت آمیز یک طرفدار محیط زیست برای تجدید حیات محلات قدیمی شهر بود که رفته رفته فراگیر شد و گروه های مختلف مردم در شهرهای سراسر جهان به آن پرداختند. این روزها طرفداران Johnny Appleseed (کشاورز پیشگام امریکایی که درخت سیب را به بخش های بزرگی از ایالت پنسلوانیا، انتاریو، اوهایو و.. معرفی کرد و در زمان حیاتش به اسطوره ای در امریکا تبدیل شد) اقدامات نامنظم و اغلب بدون مجوزی در حوزه باغبانی انجام می دهند. سایت های هدف از جمله زمین های خالی، محوطه راه آهن، محدوده های بلااستفاده عرصه های عمومی و پس کوچه ها، ایده اصلی این اقدام ساده و خلاقانه هستند؛ پاسخی نه چندان قانونی به اقدامات شهری امروزی با شعار “کمی زمین را حفر کنید و مقدار اندکی بذر بکارید” ، یا “پرچین گود افتاده ای را پُر کنید”. این حرکت اقدامی پسندیده ، الهام بخش و نیز عام المنفعه است.

باغبانی چریکی؛ یک بیانیه - دیوید تریسی
باغبانی چریکی؛ یک بیانیه – دیوید تریسی

بیوگرافی نویسنده:
دیوید تریسی نویسنده، طراح زیست محیطی و متخصص بوم شناسی است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری منظر و کارشناسی علوم سیاسی است. او بر اساس اصل طراحی سازگار با زیست بوم شهر کار می کند. تریسی بعنوان ژورنالیست جهانی در حوزه سیاست، فرهنگ و محیط زیست در شش قاره برای اینترنشنال هرالد تریبیون، واشنگتن پست، اکونومیست، CBC-رادیو و… گزارش تهیه کرده است. وی نویسنده کتابهای “کشاورزی شهری : ایده ها و طرح هایی برای انقلاب غذایی نوین”؛ که واندانا شیوا (فعال محیط زیست) آن را میانبری برای دستیابی به امنیت غذایی می نامد و نیز “باغبانی چریکی”؛ که بازیابی فضاهای عمومی با گیاهان را توصیه می کند، است.

9 – محیط های پاسخگو (سو مک‌گلین، گراهام اسمیت، آلان آلکوک، پُل مورِن، یان بِنتلی)

این کتاب بطور مشخص به شرح ویژگی های خاصی می پردازد که یک مکان را قابل درک ، دوستانه و قابل کنترل می کند. محیط های پاسخگو ، بعنوان نقطه مقابل محیط های مهجور و فراموش شده، دنیای امروز را تحت تاثیر قرار می دهند. طرح ها و نمودارهای این کتاب، چگونگی طراحی فضاهای پاسخگو برای یک مکان یا ساختمان مشخص را نشان می دهند. «محیط های پاسخگو» کتابی کاربردی در حوزه معماری و طراحی شهری است. این کتاب بیشتر در حوزه ای از طراحی است که غالباً دچار اشتباهات اساسی است و شعار “آرمانها به تنهایی کافی نیستند” را محقق می سازد. آرمان ها باید در راستای ایده های مناسب در بستر منحصر بفرد محیط طراحی باشند ؛ کتاب مذکور تلاشی است برای چگونگی تحقق این موضوع و کاوش آن چیزی که بر مفهوم محیط پاسخده دلالت دارد. در این کتاب با راهنمایی مرحله به مرحله به شما نشان می دهد که چگونه در زندگی واقعی و حرفه ای خود به محیط های پاسخگو دست یابید. این کتاب در سال 1382 با عنوان “محیط های پاسخده” در 450 صفحه، به فارسی ترجمه شده است و در دسترس دانشجویان رشته های مرتبط و علاقه مندان قرار دارد.

ده کتاب که در سال سوم رشته معماری منظر باید بخوانید
محیط های پاسخگو – سو مک گلین، گراهام اسمیت، آلان آلکوک، پائول موریان، یان بنتلی و ترجمه مصطفی بهزادفر
8 – نظریه های برنامه ریزی شهری از 1945 (دکتر نایجل تایلور)

در پی جنگ جهانی دوم سیستم های برنامه ریزی شهری و منطقه ای مدرن در بریتانیا و سایر کشورهای توسعه یافته، مبنا قرار گرفت. نیکل تیلر در این کتاب تغییرات حادث شده در حوزه برنامه ریزی پس از جنگ جهانی دوم تاکنون را شرح می دهد و نظریه های اصلی برنامه ریزی را بطور خلاصه بیان می کند؛ از برنامه ریزی شهری سنتی بعنوان اقدامی کالبدی در طراحی گرفته تا رویکرد سیستمی و فرایندهای منطقی برنامه ریزی در دهه 60 میلادی، از نظریه مارکسیست و نقش برنامه ریزی در جامعه سرمایه داری در دهه 70 تا نظریه های حوزه اقداماتی برنامه ریزی، و حتی رویکردهای جدیدتر برنامه ریزی نظیر اقدامات و برنامه ریزی های مشارکتی.
این کتاب در سال 1393 در 188 صفحه به فارسی ترجمه شده است و در دسترس علاقه مندان حوزه برنامه ریزی قرار دارد.

 نظریه های برنامه ریزی شهری از 1945 - نایجل تایلور و ترجمه فارسی آن توسط محمد شورچه
نظریه های برنامه ریزی شهری از 1945 – نایجل تایلور و ترجمه فارسی آن توسط محمد شورچه
7 – جزئیات در معماری منظر (توماس راین، ادوارد آلن، پاتریک راند)

عناصر و جزئیات معماری منظر در هر سه حوزه اصلی این رشته -کارکرد، ساخت و زیبایی شناسی- نقش بسزایی دارد. در بیانی مختصر و مفید، این کتاب با شیوه ای نظام مند، عناصر و جزئیات اجرایی در معماری منظر را معرفی می کند و حتی قالب و چهارچوبی جهت چگونگی استفاده از جزئیات اجرایی موجود و همچنین ابداع نمونه های جدید را ارائه می دهد. بطور کلی این کتاب، قدرت عناصر و جزئیات طراحی در اجرا و واقعیت بخشیدن به ایده های ذهنی را نشان می دهد. جزئیات اجرایی معماری منظر شامل چگونگی بکارگیری زیبایی شناسانه مواد و مصالح، حوزه های زهکشی و تاسیسات آب، سازه، تکنولوژی ساخت و ساز، منابع پایدار و …. است.
برای دانلود فایل این کتاب اینجا کلیک کنید.

جزئیات در معماری منظر - توماس راین، ادوارد آلن، پاتریک راند
جزئیات در معماری منظر – توماس راین، ادوارد آلن، پاتریک راند
6 – طراحی با چمنزار (نِیل لوکاس)

چمن های زینتی، طلایه دار باغ-مزرعه ها هستند و در تمام محصولات باغبانی امروز جای دارند؛ تاثیر بصری دلپذیر با ساقه های رقصان و جوانه های نرم و سبک، القای حس حرکت و پویایی همراه با صدای آرامبخش خش خش چمنزار به هنگام وزش باد و حرکت برگها. مهمتر از همه این موارد، شرایط نگهداری آسان، فراهم آوردن زیستگاه بکر و طبیعی حیات وحش، و چنانچه صحیح کاشته و نگه داری شوند، به معنای واقعی، پایدار و با دوام. این کتاب نه تنها گونه های چمن مورد استفاده در باغات و فضای سبز را معرفی می کند بلکه چگونگی طراحی با چمن در ساختارهای متفاوت از جمله علفزارها، فضاهای سبز، بام سبز و… را نشان می دهد. ایده های طراحی از طریق آشنایی با تکنیکهای نگهداری، چک لیست طراحی -که طرح را به واقعیت نزدیک می کند و لیستی از بهترین تنوع پوشش گیاهی پایدار و سازگار با اقلیم منطقه بمنظور استفاده در بام سبز و جلوگیری از فرسایش را ارائه می دهد- تقویت می شوند. این کتاب در قالب دانشنامه ای از A تا Z ، انواع گونه های چمن، ویژگی ها، اطلاعات و شرایط رشد و نگهداری‌شان را معرفی کرده است.

طراحی با چمنزار - نیل لوکاس
طراحی با چمنزار – نِیل لوکاس
5 – گیاهان رویایی برای باغ های طبیعی ( هِنک گریتزن، پیت اُدولف)

در این کتاب پیشتازان طراحی باغ ، هنگ گریتزن و پیت ادولف، علت انتخاب های ویژه خود از گیاهان ایده آل -شامل انواع گونه های گیاهی چند ساله، علف ها، سرخس ها و درختچه ها- را بیان می کنند. گیاه ایده آل گیاهی است که در عین زیبایی، با دوام بوده و شرایط نگهداری آسان با کمترین دخالت باغبان را داشته باشد. این کتاب شرح کاملی از اطلاعات و مشخصات رشد هر گیاه همراه با توصیه هایی برای نگهداری بهتر و موثرتر هر گونه معرفی شده را ارائه داده است. گریتزن و ادولف رویکرد بسیار خلاقانه و نوآورانه ای نسبت به طراحی باغ دارند. نویسندگان این کتاب به جای تلاش و زحمت برای نگهداری از توده بزرگ شکوفه های رنگانگ و هیجان انگیز که با پایان دوره گلدهی به سرعت طراوت و جذابیت خود را از دست می دهد، گیاهان را بر اساس زیبایی فرم همیشگی شان -شامل برگ، گل و ساقه- انتخاب کرده اند؛ بدین معناست که این گیاهان در تمام فصول زیبایی طبیعی خود را دارند.

گیاهان رویایی برای باغهای طبیعی - هنگ گریتزن، پیت ادولف
گیاهان رویایی برای باغهای طبیعی – هنگ گریتزن، پیت ادولف
4 – طراحی شهری حساس به آب (جکوئلین هویر، ولفگنگ دیکوات، بژورن وبر، لوکاس کرونایتر)

در سال های اخیر تکنیک و فنون تمرکززدایی و مهار مدیریت بحران آب در سراسر جهان پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. هرچند سیستم های تمرکززدایی مدیریت بحران آب هنوز به خوبی جا نیفتاده اند و مورد پذیرش شهروندان و متخصصین قرار نگرفته اند. با این حال، مدیریت بحران آب برای تحقق توسعه پایدار شهرها در آینده نه چندان دور، امری ضروری خواهد بود. بنابراین، پذیرش و آشنایی با این سیستم باید صورت گیرد. چگونگی تلفیق مدیریت پایدار بحران آب با طراحی شهری در راستای تحقق شهرهای ایمن، سرزنده، پایدار و جذاب، سوال مهمی است که باید پاسخ داده شود.

طراحی شهری حساس به آب - جکوئلین هویر، ولفگنگ دیکوات، بژورن وبر، لوکاس کرونایتر
طراحی شهری حساس به آب – جکوئلین هویر، ولفگنگ دیکوات، بژورن وبر، لوکاس کرونایتر
3 – باغ- باران ها (نایجل دونت، اندی کلایدن)

باغ های بارانی شامل تمامی عناصر ممکن مورد استفاده جهت جمع آوری، کانال بندی، هدایت و استفاده حداکثری و بهینه از آب باران و برف نازل شده در زمین های شهری است. با استفاده از روش های جالب و خلاقانه تبیین شده در این کتاب، افزایش فضاهای باز همراه با کاهش اثرات مخرب خشکسالی، باران، طوفان و سایر بلایای طبیعی امکان پذیر می شود. نایجل دونت و اندی کلایدن راهنمای جامع تکنیک های مدیریت آّب در باغ ها و فضاهای ساخته شده را منتشر کردند. کتاب باغ های بارانی به کمک راه حل های مدیریتی و کاربردی برای اقدامات کوچک و بزرگ مقیاس، همچنین تحقیقات معتبر و موثق و نمونه های مطالعاتی از سراسر جهان، اولین کتاب در حوزه طرح های مدیریت پایدار آب، مناسب برای دانشجویان و اساتید، است.

باغ - بارانها - نایجل دونت، اندی کلایدن
باغ – بارانها – نایجل دونت، اندی کلایدن
2 – کاشت بام ها و دیوارهای سبز (نوئل کینگزبری، نایجل دونت)

نویسندگان در این کتاب تکنیک های کاربردی جهت طراحی، اجرا و نگهداری بام و دیوار سبز را با بالاترین استانداردهای حرفه ای شرح و بسط می دهند؛ تبیین تغییرات احتمالی بام برای تحمل بار وزن گیاهان، گزینه های متنوع لایه های زهکشی و شرایط کشت و رشد گیاهان، و فهرستی از گیاهان مناسب و سازگار با اقلیم و محیط های مختلف. این کتاب مرجع آموزنده و به روز، با ارائه یافته های جدید مورد علاقه و توجه متخصصان و حرفه مندان قرار خواهد گرفت و فواید و مزایای کاشت بر بام و دیوارها را برای تمام حرفه مندان روشن می کند.

کاشت بامها و دیوارهای سبز - نوئل کینگزبری، نایجل دونت
کاشت بامها و دیوارهای سبز – نوئل کینگزبری، نایجل دونت
1 – مدیریت پایدار منظر ( آن ماری وندرزندن، توماس کوک)

پیرو افزایش تقاضای جوامع و نیازهای روز به مناظر سازگار و بومی، پدیده منظر در بحبوحه تحولات اساسی است. این کتاب چهارچوب کاربردی جهت توسعه و پیشبرد استراتژی های مدیریت پایدار منظر ارائه می دهد. مدیریت پایدار منظر با رویکرد و روشی پایدار در طراحی و استراتژی های ساخت، بر مقولات کلیدی مدیریت منظر تاکید دارد؛ مباحثی از جمله گسترش اکوسیستم ها، مدیریت بستر های منظرین و بومی، مدیریت درختان و درختچه ها، نگهداری چمنزارها و یکپارچه سازی مناظر موجود جهت تحقق پایداری.
این کتاب در ایران توسط یک شرکت عرضه کننده محصولات ایبوک، در 272 صفحه ، به زبان انگلیسی ، با فرمت   ” پی دی اف ”  عرضه می گردد.
برای دانلود فایل این کتاب اینجا کلیک کنید.

مدیریت پایدار منظر - آن ماری وندرزندن، توماس کوک
مدیریت پایدار منظر – آن ماری وندرزندن، توماس کوک

منبع: +

 

2 پاسخ

  1. با تشکر از این مطلب.
    کتاب شماره 9 با عنوان محیط های پاسخده با ترجمه دکتر بهزادفر توسط انتشارات دانشگاه علم و صنعت چاپ شده و در دسترس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *