جستجو
Close this search box.

استخر شناور؛ تحولی در استفاده از آب در اماکن عمومی

استفاده از آب در محیط های عمومی شیوه های مختلفی دارد، اما شاید ایده استخر شناور در محیط شهری در این زمینه بسیار نوآورانه و جسورانه به نظر برسد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

ورزش های فصلی جزئی از اوقات فراغت شهروندان را تشکیل می دهند. بسیاری از ما در فصل تابستان به سراغ ورزش های ویژه این فصل می رویم. ورزش هایی عمدتاً آبی که در سالن های سر بسته یا محوطه های کنترل شده رو باز انجام می شوند. برخی اوقات هم به کنار دریا رفته و آنجا تنی به آب می زنیم. استفاده از مناظر اطراف استخرها و البته پلاژهای کنار دریا بسیار محدود شده است. از طرفی جمع شدن در یک مکان خاص و معاشرت با دیگران تنها در میدان ها و فضاهای شهری با کالبدی از جنس ساختمان ها شکل نمی گیرد.
استفاده از آب در فضاهای عممی در بسیاری از پروژه های منظری داخلی و خارجی سبب ایجاد جذابیت و استفاده مخاطب از فضا شده است. نمونه ای از این استفاده را در پارک آب و آتش تهران و همچنین سیتروئن پاریس شاهد هستیم. تکنیک های مفهومی دیگری نظیر استفاده از رنگ و ایجاد استخر مفهومی نیز برای جذب مخاطبین استفاده شده است. اما هیچ کدام از این فعالیت ها جای شنا و استفاده مطلوب از آب را پر نمی کند. آیا می توان استخر را در محیط شهری به کار گرفت؟
استخرها و البته گرمابه های سابق به عنوان پاتوق های محلی شناخته می شده اند. چنانکه رومیان باستان در حمام ها زندگی می کرده و به بحث پیرامون اوضاع مملکتی هم می پرداخته اند. نشستن کنار آب و معاشرت کردن با دیگران جزو فعالیت های مورد علاقه اکثر فرهنگ ها و ملت ها است. با این وجود گاهی در برخی اماکن به دلیل آلودگی آب یا پر خطر بودن محیط امکان ایجاد استخر وجود ندارد. از طرفی ایجاد استانداردهای ورزشی لازم در محیط طبیعی کمی مشکل است. این نکته را هم باید در نظر داشت که احداث استخر نیازمند محدود سازی دید سایرین به آن و البته استفاده کنندگان به محیط اطراف است. در ادامه پروژه ای نوآورانه را بررسی می کنیم که بسیاری از این محدودیت ها را برطرف کرده و با دیدی جدید به استخر به عنوان یک مکان عمومی نگریسته و محیط اطراف آن را واجد ارزش دانسته است.
زندگی در نیویورک احتمالاً یکی از شگفت انگیزترین تجربیاتی است که می توان تصور کرد. در نیویورک صدها هزار مکان دست ساخته بشری برای مردم وجود دارد و تعداد زیادی رودهای طبیعی اطراف آنها را فرا گرفته اند. اگر رود هادسون قابل شنا کردن شود عالی نخواهد بود؟ چرا چنین امری ممکن نیست؟
شرکت طراحی پلی لب و فمیلی فکر می کردند که زمان آن فرا رسیده که به آبهای اطراف شهرشان با دیدی متفاوت تر بنگرند و تجربه هیجان انگیز دیگری را به جذابیت شهرشان اضافه کنند؛ یک استخر شناور بسیار ویژه. طراحان نیویورکی، دانگ – پینگ وانگ (از فمیلی) و آرشی لی کوست و جفری فرانکلین (از پلی لب) سوالاتی این چنین در تابستان گرم 2010 از خودشان پرسیدند.
شنا کردن در آبهای طبیعی شهر نیویورک گزینه ایمنی برای تفریح نیست چون آب این رودها کیفیت پائینی دارد اما ایده استفاده از رود هادسون جهت ایجاد فضایی عمومی، مفهومی بود که به توسعه پروژه ای، به عنوان راه حل بدیع برای این مساله، منجر شد. این همان چیزی بود که استخر پلاس(استخری به شکل “علامت مثبت +”) انجام می داد. این استخر با تصفیه آب، کیفیت کلی آب را بهبود می بخشد. کاری که استخر پلاس انجام می دهد این است: تصفیه آبی که در آن شناور است و افزایش سطح عمومی کیفیت آب. استخر پلاس یک طرح جذاب است که تیمی از چند گرایش مختلف آن را سر هم کرده و زاییده یک استراتژی خلاق است.
Floating Pool 01

چهار استخر در یک استخر (استخر چهار منظوره)

اولین قدم در طراحی استخر، طراحی آن به شکل علامت “+” است. هر کدام از بازو های این علامت 32 پا عرض دارد. مساحت کلی استخر 9300 فوت مربع می باشد. شرکت پلی لب و فمیلی در نظر داشتند استخری بسازند تا همه افراد اعم از کودکان تا شناگران از فضای آن لذت ببرند. شکل “+” استخر دامنه متنوعی از احتمالات را ارائه می دهد. اساساً طراحی استخر  به گونه ای است که چهار استخر را در یک استخر واحد گردهم آورده است که می توان آن را به طور مستقل، ترکیبی و یا به عنوان یک استخر کاملاً آزاد استفاده کرد. استخرهایی مانند استخر کودکان، استخر ورزش، استخرآب گرم و استخر آرام بخشی(ریلکسیشن) را به صورت مستقل در آن تعریف شده ­اند. اما زمانی که این استخر ها به هم بپیوندد می توان در طول استاندارد المپیک شنا کرد.
Floating Pool 02 Floating Pool 03

سیستم تصفیه

چگونگی اجرای سیستم تصفیه بزرگترین چالش این پروژه بود. زمانی که شرکت های طراحی پلی لب و فمیلی اقدام به عملی کردن ایده شان کردند، از سوی تیم های مختلفی مانند شرکت مهندسی آروپ مورد حمایت قرار گرفتند. دست به دست با مهندسان و طراحان کار کردند و راه حل ویژه ای برای طراحی و ساخت استخر پیدا کردند.
Floating Pool 04

مستطیل بزرگتر

به طور کلی این سیستم، آبهای آلوده را با استفاده از سه لایه فیلتر مجزا که دیواره های استخر را تشکیل می دهند، تصفیه می کند. ساز و کار این سیستم چگونه است؟ لایه ابتدائی سیستم تصفیه بافتی است که آلودگی ها را تا 150 میکرون و بزرگتر از آن مانند گیاهان و علف ها و موجودات زنده و ذرات معلق جدا می کند و از بین می برد. دومین و پیچیده ترین لایه از ورود آلودگی تا 1 میکرون جلوگیری می کند که شامل از بین رفتن جلبک ها و آلاینده های آلی می شود. در پایان، سومین و آخرین لایه با گندزدایی و ضدعفونی کردن آب، آن را برای اهالی نیویورک سالم نموده و استانداردهای نیویورک، ایالت و استانداردهای فدرال را اعمال می کند. تمام اینها بدون مواد شیمیایی انجام می شود: در استخر پلاس فقط آب طبیعی وجود دارد.
Floating Pool 05

پیکره استخر پلاس

ساختن استخری که اولین نمونه در نوع خود است، فرآیندی طولانی خواهد بود؛ مخصوصاً اگر لازم باشد مصالح مورد نیازش را آزمایش نمود. نمونه ای آزمایشی از یک بخش استخر با رعایت تمام مقیاس ها ساخته شده و در آوریل 2014 روی رود هادسون شناور شد. برای مدت شش ماه این قطعه آزمایشی اطلاعات زیادی را فراهم نمود که برای اجرای کامل پروژه در 2016 مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که استخرهای پلاس روی آبهای نیویورک شناور شوند، فضایی بیش از یک مکان عمومی شکل خواهد گرفت. طراحی این استخر به گونه ای است که الهام بخش راه های جدیدی برای استفاده از ذخایر آب طبیعی در شهر خواهد بود.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *