جستجو
Close this search box.

اهمیت حفظ گیاهان بومی در مرکز فرهنگی ستاره سپیده دم

در طرح منظر پروژه مرکز فرهنگی ستاره سپیده دم، اعضای جامعه بومی محلی و دیگر نهادها، گونه های مهاجم گیاهی را جمع آوری و با گیاهان بومی جایگزین کرده اند.

نویسنده:

مشخصات مطلب

پس از اینکه بومیان آمریکا، فورت لاتون، که امروزه بخشی از پارک دیسکاوری سیاتل است، را در یک اعتراض مسالمت‌آمیز در اوایل دهه 1970 اشغال کردند، شهر برای اجاره طولانی مدت 20 هکتار از سایت 534 هکتاری با بنیاد مجموع قبایل سرخپوستان متحد مذاکره کرد. بعدها در این زمین مرکز فرهنگی ایجاد شد و با بازگشت گیاهان بومی به منطقه، اکوسیستم آن متعادل گشت.

مگان جرنیگان، مدیر برنامه های طب سنتی سرخپوستان متحد که اعتراض را رهبری می‌کردند، می‌گوید: “قرار بود زمین به قبیله محلی که از آن گرفته شده است، بازگردانده شود، اما در واقعیت این اتفاق نیفتاد. حمایت سیاسی زیادی وجود نداشت، اما یک ائتلاف رو به رشد بین فرهنگی باعث شد این فضا رونق بگیرد و امکان توسعه مرکز فرهنگی ستاره سپیده دم را فراهم کند.”

اهمیت حفظ گیاهان بومی در مرکز فرهنگی ستاره سپیده دم
داوطلبان، گیاهان غذایی بومی منطقه را در محدوده اطراف سه حوضچه بزرگ، دوباره کاشتند.

از آن زمان، مرکز فرهنگی ستاره سپیده دم سرخپوستان، جنگلها و تالابهای اطراف آن به عنوان سرمایه و ذخایر مهمی برای بومیان آمریکایی، در منطقه سیاتل در خدمت مردم است. این مرکز فرهنگی؛ رویدادها، هنرهای بومی، برنامه‌های آموزش طب سنتی، خدمات اجتماعی و پیش‌دبستانی در محیط بسته و باز را ارائه می دهد.

در سال 2021، تیم لِیمن توسط انجمنی به رهبری زنان بومی، که از بازسازی جوامع بومی حمایت می‌کند، استخدام شد تا شرایط زهکشی اطراف سه حوضچه محبوس در ملک ستاره سپیده دم را بهبود بخشد. در این فرآیند، او متوجه شد که یک طرح جامع برای سایت موردنیاز است که شامل یک حمام سنتی سرخپوستان، یک کباب پز و یک کلاس درس در فضای باز خواهد بود.

اهمیت حفظ گیاهان بومی در مرکز فرهنگی ستاره سپیده دم
طرح ابتدایی تیم لمن برای این سایت، مکانهای گونه‌های گیاهی بومی و مهاجم را شناسایی کرده است.
برنامه جامع بازگشت گیاهان بومی

او می‌گوید مهمترین پیشرفت، همکاری با جرنیگان و سایر اعضای جامعه برای احیای تالابها و گیاهان بومی آن و جنگلهای اطراف بوده است. لِیمن که همچنین مدرس برنامه معماری منظر دانشگاه واشنگتن است، می‌گوید: “من می‌توانم به مباشرین زمینی کمک کنم که اجداد ما سخت برای آن جنگیدند.”

طی دو سال گذشته، لِیمن و اعضای جامعه بومی محلی، همراه با گروههایی مانند مشارکت سبز سیاتل، هزاران گل زنبق زرد رنگ مهاجم را از مناطق تالاب حذف کرده و گیاهان بومی شامل سرخس های بومی و گلهای کاما و واپاتو را جایگزین آنها کرده اند. بیش از 100 هزار گیاه از جمله توت سالال، سنجد و تمشک و درختانی از جمله بید و توسکا در اطراف حوضچه ها یا به عنوان بخشی از جنگلهایی با گیاهان بومی خوراکی وحشی و باغ گیاهان دارویی کاشته شده اند. بسیاری از گیاهان دارای خواص ضد التهابی هستند و در کارگاهی که اخیراً برگزار شد، از سرو برای ساختن پماد ضد سرفه نیز استفاده شد.

اهمیت حفظ گیاهان بومی در مرکز فرهنگی ستاره سپیده دم
یک طرح اولیه برای ستاره سپیده دم که در پی اعتراضات مسالمت آمیز قبایل منطقه در دهه 1970 ارائه شد.

جرنیگان برای اعضای قبیله توضیح می‌دهد که همه گیاهان به عنوان خویشاوند شناخته می شوند و در مورد اینکه هر گونه گیاهی کجا باید کاشته شود و چرا باید انجام شود، بررسی های زیادی انجام می شود. می‌پرسیم آیا این گیاه به طور طبیعی در این فضا رشد می‌کند؟ این گیاه در کجا رشد خواهد کرد؟ در چه شرایطی؟ و این گیاه باید با چه گیاهانی کاشته شود؟ با تغییر فصلها و تغییر آب و هوا، افراد بیشتری در مورد مراقبت از زمین یاد می‌گیرند، درسهایی به کودکان پیش دبستانی در مرکز ستاره سپیده دم آموزش داده می شود.

بازی با سطوح مختلف یک منظره، کاربران را به تجربه و کشف آنچه در هر نقطه از سایت ارائه می دهد، دعوت می کند. این امر بازدید آگاهانه تر از مکان را از طریق مناظر، نقاط و البته تصویر کلی آن ترویج می کند. با این وجود، برای طراحان و معماران منظر، دانستن زمان و نحوه بازی با سطوح یک چالش است. دلیل آن نیز مشخص است؛ چون هر پروژه منحصر به فرد است و به شرایط مختلف پاسخ می دهد.

∴ Landscapearchitecturemagazine.org ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *