جستجو
Close this search box.

بازیابی ساختار بوم شناسی بوستون در پروژه بندر watermark

واژه های آبهای سطحی، سطوح نفوذپذیر، بوم شناسی شهری و ... بیشتر برای توجه به آنها در طراحی منظر و گرفتن گواهینامه طلایی LEED، بسته به کشور بستر طرح مهم هستند.

مشخصات مطلب

بندر Watermark ساخته گروه طراحی کوپلی ولف (Copley Wolff) در شهر بوستون در ایالت ماساچوست آمریکا است. بندر Watermark در جدیدترین و رویایی ترین محله بوستون که دارای سبک زندگی شامل تفریح و کار و زندگی است، واقع شده و به احیای ساختار بوم شناسی شهر کمک کرده است. سازنده این بندر آنرا با سه کلمه توصیف می کند: بی رقیب، بی مانع و تازه و آزاد از چارچوبها.

پروژه در آینده شامل فیلتراسیون آب باران و بامهای سبز با تمرکز ویژه بر ایجاد فضاهای بیرونی با کیفیت و منعطف و کارآمد برای ساکنان است. این بندر در ماه فوریه سال 2017 گواهینامه طلایی LEED را دریافت کرد.

احساس مسئولیت گروه طراحی در طراحی خیابانها و همچنین ورودیهای ساختمان و دو سقف عرشه ای در بالای آن باعث شد در نهایت موفق به کسب گوهینامه طلایی LEED بشوند. اما آنها چگونه از طراحی منظر برای به دست آوردن این گواهینامه استفاده کردند؟

طراحی خیابانهایی با قابلیت نفوذ آب باران

امروزه واژه هایی چون جاری شدن آبهای سطحی و نفوذ آب باران و سطوح نفوذپذیر و بوم شناسی شهری و … همه جا بر سر زبانها افتاده و بیشتر و بیشتر برای در نظر گرفتن آنها در طراحی منظر و برای گرفتن گواهینامه طلایی LEED یا گواهینامه های مشابه بسته به کشوری که در آن زندگی می کنید، مهم می شوند.
گروه طراحی، تمرکز زیادی بر موارد مطرح شده در طراحی منظر خود در پروژه بندر داشتند که با طراحی خیابان اطراف ساختمان شروع می شود و در سه حوزه قابل بررسی هستند؛ حوزه مبلمان، حوزه عابرپیاده و حریم ها.

کمک به بازیابی ساختار بوم شناسی بوستون در پروژه بندر watermark

حوزه حریم ها در مجاورت محدوده جاده ها است و شامل نوارهای سنگفرش از پیش ساخته شده است. باغچه های بزرگی برای کاشت درخت با پیش بینی محدوده رشد در خاک و کفپوشهای بتنی در این محدوده وجود دارد. حوزه حریم ها همچنین شامل جایگاه های دوچرخه، نمادها، پارکومترها، گیاهان محلی و همچنین علامتهای ترافیکی است.

حوزه مبلمان شامل پیاده روهای نفوذپذیر است که اجازه نفوذ آب باران و بازگشت ان به زمین را می دهد و فشار را از سیستم آبهای جاری که بیش از حد کار کرده اند بر می دارد. درختهای خیابان از آبهای حاصل از باران که در مخزنهای زیرزمینی بزرگ نگهداری می شوند، استفاده می کنند. این سیستم با تکنولوژی های گیاهی موجود سازگار بوده و می تواند در افزایش طول عمر سیستم بومی شناختی شهری موثر باشد.

حوزه پیاده رو، یک منطقه مخصوص پیاده روی است و با بتنهای با رنگ روشن ساخته شده است. کوچه ای که در امتداد خیابان است؛ از کوچه  پاییز تا خیابان و بلوار بندر، محیطی خالی از ماشین ایجاد کرده و دیوارهای سبز و پوششهای گیاهی دارد که تا حدی حریم های خصوصی ایجاد می کنند. در حرکت از کوچه به سمت بلوار بندر، تیرهای افقی و تراسهایی با دیوارهای باربر و گیاهکاری متناوب، محل هایی برای نشستن و درختهای بزرگ که با فانوس تزیین شده اند، به چشم می خورند.

فضاهای سرگرمی در دو بام سبز

در ساختمان، بامهای سبزی در طبقه هجدهم و در طبقه دوم بین برج و ساختمانهای بلند واقع شده است که برای ساکنان منظره حفاظت شده ای از اسکله و همچنین از خط آسمان و افق مرکز شهر بوستون ایجاد می کند.

در طبقه هجدهم، گروه طراحی محلی برای خوردن غذا و دورهمی ساکنان ساختمان در نظر گرفته اند و در ورقهای نیمه سبزی شامل ترکیبی از گیاهان و علفهای محلی و سازگار زینتی و همچنین گیاهان دائمی و گلهای زینتی با عمق 8 اینچ کاشته شده است.

کمک به بازیابی ساختار بوم شناختی بوستون در پروژه بندر watermark

علاوه بر تراسهای موجود در طبقه دوم، سالنهای استراحت و اتاقهای سرگرمی داخلی نیز مورد استفاده ساکنان است. همچنین می توان منطقه ای پوشیده از گیاه و گل ناز و منطقه برجسته ای که با درختهای تیره و بزرگ طراحی شده است را در این ساختمان یافت. با استفاده از بامهای سبز که شامل گل ناز نیز هست، گروه طراحی توانسته که به بسیاری از کارایی های بامهای سبز برسد که شامل مدیریت و هدایت جریان آبهای سطحی، کاهش اثر گرمایشی و احتیاج به گرمایش و سرمایش، امکان کشاورزی شهری و همچنین محیطی برای زیستگاه حیات وحش می شود.

علاوه بر سبز بودن عرشه ها، هر دوی آنها به وسیله صندلیهای راحتی، فضاهایی برای گریل کردن، میزهای غذاخوری، کاناپه مناسب برای فضای بیرون، میزهای بلند و چهار پایه ها و نیمکتهای چوبی سرتاسری مبله شده اند.

گواهی LEED برای بازیابی ساختار بوم شناسی

گرفتن گواهینامه طلایی LEED از ابتدای ساخت پروژه بندر Watermark هدف گذاری شده بود. گروه طراحی با استفاده از بامهای سبز و کانالهای زهکشی برای خنثی کردن جریان آب باران و استفاده از گیاهان محلی برای کاهش مصرف آب و …، که فقط تعداد کمی از راههای ویژه برای کسب این گواهینامه بودند، به کسب این گواهینامه کمک کرده اند. این پروژه در هر ساختمان با ایجاد سودهای محیط زیستی و بوم شناسی و در عین حال با طراحی فضای عمومی سبز به تغییر فضای سبز بوستون کمک می کند.

∴ Land8.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *