جستجو
Close this search box.

6 دلیل برای وابستگی آینده به معماران منظر

منظر قابلیت های لازم جهت مقابله با چالش ­های زیست محیطی پیش رو دارد. وابستگی آینده به معماران منظر که نقش اساسی در شکل دادن شهرها دارند، بیشتر خواهد بود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

آینده ما بر روی سیاره زمین، چه چیزهایی پیش رویمان خواهد گذاشت؟
این سوالی است که غالباً پرسیده می ­شود و پاسخ به آن راحت نیست. ذخایر طبیعی و محیط زیست؛ سیستم حمایت بنیادی مورد نیاز برای زندگی روی زمین را فراهم می­ نمایند. با جمعیت هفت میلیاردی رو به افزایش جهان، معماران منظر نقش اساسی در شکل دادن به مناطق روستایی و شهری دارند. به عنوان معمار منظر، هم در حال حاضر و هم در آینده، ما قابلیت های لازم جهت مقابله با چالش ­های سیاره ­مان را دارا هستیم. اکنون 6 دلیل برای وابستگی آینده به معماران منظر مورد بررسی قرار می گیرد.

1 – امنیت غذایی

سلامت و پایداری سیستم غذایی جهان در معرض خطر جدی است که خطیرترین مساله موجود بشمار می­ آید. این امر تا حد زیادی در نتیجه افزایش بسیار زیاد جمعیت جهان در قرن گذشته از یک میلیارد به هفت میلیارد نفر بوده است. غذا زمینه ­ای مشترک در بین جوامع ماست و می ­تواند افراد را در کنار یکدیگر گردآورد. معماران منظر کلید افزایش آگاهی فرهنگی در جهت سیستم غذایی بومی­ تر و منعطف ­تر و طراحی برای حداکثر خود کفایی غذا در آینده هستند.

2 – تغییرات اقلیم

آثاری واضح از تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی در دنیا نمایان شده است که چرخه­ های آب، الگوها، دمای هوا و همچنین زندگی حیوانات و گیاهان را تحت تأثیر قرار می ­دهند. طراحان منظر تلاش دارند نقشی محوری در جهت کاهش و انطباق با تغییرات آب و هوایی ایفا نمایند. اقدامات معماران منظر نه تنها باعث کاهش آسیب­ های وارد شده به زمین می ­شود؛ بلکه اکوسیستم­ های از دست رفته یا آسیب ­پذیر را نیز حفاظت نموده، آن­ها را توسعه داده و بازسازی می ­کند.

3 – حمل­ ونقل پایدار و محیط ­های پیاده­ محور

ماشین­ ها، خیابان­ های شهر را فلج می­ کنند و به زمین و همچنین ما آسیب می­ رسانند. با کم شدن منابع نفتی، حمل­ و نقل عمومی و اولویت­ بخشی به عابر پیاده، برنامه­ های مشخص شده برای آینده هستند. ثابت شده است که نزدیکی به حمل­ و نقل عمومی با کیفیت، راهی جهت ارتقاء کیفیت زندگی افراد است. حرفه معماری منظر مشتمل بر دانش و مهارت­ هایی برای طراحی تجربه­ های پیاده­ روی بسیار غنی و سیستم حمل­ و نقل عمومی فرح­ بخشی که در انتظار ماست، می ­باشد. نمونه های بسیاری از محورهای پیاده یا فضاهای جمعی مبتنی بر حضور عابرین در کارنامه معماران منظر یافت می شود. “پل عابر پیاده و دوچرخه سواری” و “طراحی استخر مفهومی” نمونه هایی از این دست هستند که در معمار منظر به آنها پرداخته شده است.

6 دلیل برای وابستگی آینده به معماران منظر

4 – سلامت روان و زندگی فعال

این خبر جدیدی نیست که دسترسی به پارک­ های با کیفیت شهری و فضاهای سبز منجر به افزایش عواید مرتبط با فعالیت می­ شود. با این وجود، مطالعات اخیر به فواید جامع قابل توجهی مشتمل بر عواید ذهنی و جسمی اشاره نموده­ اند. هر چه قلمرو شهر گسترش می­ یابد، انتظارات ساکنان آن برای کیفیت زندگی نیز بالا می­ رود. شهرها، با وجود آماده شدن طراحان منظر برای سرمایه­ گذاری در این اتصال جالب توجه ذهنی – طبیعی، به اجبار با فشار فزاینده­ ای برای فراهم کردن آرامش برای ساکنان مواجه خواهند شد.

6 دلیل برای وابستگی آینده به معماران منظر

5 – حفاظت و مرمت تاریخی

مناظری با اهمیت تاریخی و فرهنگی زیاد در همه جای دنیا وجود دارند. این مکان­ها، ریشه­ ها و ضمائم فرهنگی یک کشور را آشکار نموده، الگوهای اشتغال در دوره ­های طولانی را منعکس کرده و همچنین رابطه انسان­ ها با دنیای طبیعت را فاش می­ کنند. با گذشت زمان بسیاری از مناظر فرهنگی نیاز به حفاظت و بازسازی یا الحاق زیرساخت­ های جدید را پیدا خواهند کرد و طراحان منظر باید این کار را در عین حفظ یکپارچگی سایت به انجام رسانند. نمونه هایی از این فعالیت ها در حوزه مطالب منظر صنعتی مانند “تبدیل یک معدن زغال سنگ به یک قطب فرهنگی” و “برترین سایت های صنعتی که مورد استفاده مجدد قرار گرفته اند” در معمار منظر معرفی شده اند.

6 دلیل برای وابستگی آینده به معماران منظر

6 – یکپارچگی اجتماعی

ما در عصری زندگی می­ کنیم که در آن تنوع رو به افزایش بوده و فرهنگ­ های متفاوتی وجود دارند. با این وجود امروزه اکثر مردم در قید تکنولوژی و رسانه ­های اجتماعی که آن­ها را احاطه نموده، هستند تا در قید گذراندن زمان برای ایجاد روابط اجتماعی. معماری منظر ابزاری مؤثر برای تسهیل ایجاد جاذبه­ های جمعی از طریق ایجاد مقاصد اجتماعی پر جنب­ و جوش و سرزنده می ­باشد.

6 دلیل برای وابستگی آینده به معماران منظر

معماری منظر بدون شک در راه برطرف کردن مسائل ذکر شده حرکت می­ کند. اما باید ضرورت همکاری­ های چند رشته­ ای را نیز مدنظر قرار دهیم. این مسائل را به عنوان مهمترین مسائل روز در دوره کنونی مطرح شده است تا دانشی برای خوانندگان فراهم آورد.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *