جستجو
Close this search box.

اسکله اسپرانس؛ ترسیم گذشته به آینده

پروژه اسکله اسپرانس در ابتدا از ساحل اسپرانس در برابر فرسایش ساحلی محافظت کرده و در وهله دوم این سایت را برای فعالیتهای تفریحی و تجاری توسعه داده است.

مشخصات مطلب

شهر اسپرانس در 720 کیلومتری جنوب شرقی پرث در غرب استرالیا واقع شده است. این شهر در سالهای اخیر به سرعت به سمت شهرنشینی رفته و انتظار می‌رود جمعیت این ایالت تا سال 2050 بیش از دو برابر شود. در این راستا اسکله اسپرانس که سایتی به طول 1.1 کیلومتر دارد، در امتداد ساحل توسعه یافته است تا نیازهای زیرساختی جدید شهر را برآورده کند.

این پروژه، منظر را با زمینه برای یک محیط شهری پایدار مرتبط می‌کند. اسپرانس که توسط دولت به عنوان “شهر فوق‌العاده” تعیین شده است، برای توسعه استراتژیک جهت حمایت از رشد شهر خود، اسکله شهر را در نظر گرفت و در نهایت گروه هاسل (HASSELL) به عنوان مشاور اصلی برای پروژه نوسازی اسکله انتخاب گردید. انتظار اصلی از این پروژه، پیشرفتی است که جوهر و ماهیت شهر را زنده نگه ‌دارد و در عین حال خود را با توسعه آینده شهر، که انتظار می‌رود تجربه کند، تطبیق دهد.

اسکله اسپرانس؛ ترسیم گذشته به آینده
طراحی اسکله اسپرانس؛ پیوند گذشته به آینده

طراحی پروژه اسکله اسپرانس مفهوم خود را از تاریخ اسپرانس گرفته است. جهت اجرا و پیاده‌ سازی صحیح آن، تیم طراحی هاسل با شایر (Shire) همکاری کرد تا رابطه مردم با خط ساحلی را درک کرده و چگونگی توسعه در آینده را پیش بینی کند. این گفتگوهای سازنده منجر به چند مداخله مهم و عمده شد که از جمله آنها می‌توان به احیاء پیش آمدگی، سنگ چینی پیوسته و مداوم در امتداد مسیر تفرجگاه، آلاچیق ها و فضایی باز برای اجتماعات خانوادگی اشاره کرد.

طرحهایی که به همه خدمت می کنند

برنامه ریزی غنی طرح اسکله اسپرانس شامل مجموعه ای از فعالیتهایی است که تمامی افراد از گروههای سنی مختلف با علائق متفاوت را در بر می‌گیرد. تغییر رویکرد پارک به عنوان یک مقصد خانوادگی از نکات ویژه و مهمی بود که این پروژه را بیش از پیش سرزنده ساخت. ورودی سایت با مجسمه دم نهنگ واقع در میدان ساحلی در خیابان جیمز مشخص شده است. این مداخله امکان دسترسی بهتر به اسکله را فراهم کرده و سایت را با شهر تاریخی متصل می‌کند. پس از میدان، زمینهای احیاء شده در اطراف نفتکش تاریخی به منظور فراهم آوردن یک مساحت 11000 متر مربعی برای رویدادهای عمومی و ورزش در نظر گرفته شده است.

اسکله اسپرانس؛ ترسیم گذشته به آینده

زیرساختهای بهبودیافته و پیشرفته و نیز جاذبه‌های توریستی باعث افزایش سرمایه‌گذاریها و فعالیتهای تجاری شده اند. همچنین کارآفرینان خصوصی و رویدادهای پاپ‌-آپ می توانند از محیط استفاده کنند. در امتداد پارک، فضاهای بزرگتر، از طریق مسیرهای پر پیچ و خم با امکانات رفاهی مانند زمینهای بازی، مکانهای نشستن، ایستگاههای باربیکیو، قفسه های دوچرخه، پناهگاه های پیک نیک، بادبانهای سایه دار و هنر عمومی به هم متصل می شوند.

مالکوم هیزمن، رئیس شایر اسپرانس، در مراسم افتتاحیه اسکله اسپرانس گفت: “ما واقعاً به اسکله جدید خود افتخار می‌کنیم که به واقع سرزندگی شهر ما را افزایش داده است. هر روزه می‌توان افرادی را مشاهده کرد که در امتداد اسکله پیاده روی می‌کنند، با سگهایشان قدم می‌زنند و به سادگی از منظره لذت می برند. بسیار لذتبخش است که می بینیم از اسکله به خوبی استفاده می شود و جامعه از آن لذت می برد.”

تکمیل پروژه اسکله اسپرانس از دو جهت سودمند بوده است؛ در ابتدا از ساحل اسپرانس در برابر فرسایش ساحلی محافظت کرده و در وهله دوم این سایت را برای فعالیتهای تفریحی و تجاری توسعه داده است.

ایجاد احساس تعلق

آنچه پروژه اسکله اسپرانس را منحصربفرد می‌کند، ارتباط بین سایت و افراد است. برای ایجاد حس مکان، تصمیمات طراحی با مشارکت مورخان، هنرمندان محلی و طراحان گرافیک گرفته شد. هنگامی که کسی در این مکان قدم می زند، داستانهایی در مورد تاریخ بومی، طبیعی و نیز ساکنان اولیه شهر نقل می شود. این تجربه از طریق نقاط پایه ای در امتداد مسیرها، همراه با نشانه های هنری منتقل می شود. هنر مردمی همراه با گیاهان و جانوران متمایز در مکانهای ویژه، عناصر مهمی مانند سامی (نشان محبوب ساکنین) را برجسته می کند.

اسکله اسپرانس؛ ترسیم گذشته به آینده

پالت متریال یکی از ورودیهای خلاقانه ای است که هویت و حس تعلق به پروژه اسکله اسپرانس می‌دهد. گرانیت صورتی که بومی اسپرانس است، برای دیوارها، سنگفرش و اسکله بازسازی شده، استفاده شده است. الوار خط اصلی راه آهن که زمانی در خدمت اسکله بود نیز برای نیمکتها، مسیرهای پیاده روی و زمین بازی به کار گرفته شده است.

بنیادی برای آینده

انتخاب گیاهان برای پروژه منظر یک تصمیم حیاتی است که در عناصر مختلف طراحی، تنوع و جامعیت را به ارمغان می‌آورد. آنتونی بروکفیلد، مدیر هاسل در این خصوص توضیح می‌دهد که مشخصات و مدیریت کاشت، به ویژه پوشش زمین و درختان، در یک محیط خط ساحلی چالش برانگیز است. برای غلبه بر این چالش، سیستم دونال (dunal) موجود با دیواره سنگ چینی دریایی که در امتداد سایت حرکت می‌کند، تلفیق شد.

دیوار جدید از خطوط طبیعی پیروی می‌کند تا زمینه کاشت گسترده را فراهم کرده و در نتیجه، فرسایش خاک را کاهش دهد. بیش از 63000 گیاه جدید ، که 70٪ آنها بومی هستند، طراحی منظر این اسکله را برجسته می کنند. بیش از 1000 درخت جدید از جمله کاج نورفولک، سوامپ شیوک و کوستال مورت کاشته شده است. درختان به منظور تقویت ساختار ساحلی و موج شکن و همچنین تبدیل شدن به یک پناهگاه جذاب به صورت محتاطانه ای قرار گرفته اند.

مسیر زندگی جدید

اسکله اسپرانس به یکی از آگاهانه ترین راه حلهای طراحی تبدیل شده است که با زمینه صحبت کرده، نیازهای آینده جمعیت رو به رشد را برآورده می‌کند و در عین حال از نظر زیست محیطی حساس و نفوذپذیر است. بر اساس بررسی رضایت گردشگران و جامعه ساحلی شایر – اسپرانس در سال 2015، بیش از 85 درصد از مردم محلی اعلام کردند که بازسازی اسکله انتظارات آنها را برآورده کرده است و 90 درصد از مردم محلی هر هفته از ساحل استفاده می کنند. اسکله اسپرانس در واقع یک بازسازی فرهنگی و محیطی برای یک جامعه ساحلی است.

∴ Land8.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *