جستجو
Close this search box.

منظر شکسته؛ یادبود گوردن لدرا

یادبود گوردن لدرا به عنوان یک فرآیند چند رشته ای بین معماری و مجسمه سازی ظاهر شد. این دوگانگی، پروژه ای را ایجاد کرد که رویکردهای مختلفی را به یک موضوع واحد متصل می کند و مسئله از چندین جنبه قابل درک می شود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

رقابت عمومی برای یادبود گوردن لدرا (Gordan Lederer) در سال 2014 توسط رادیو و تلویزیون کرواسی (HRT) به عنوان بخشی از برنامه ای برای نشان دادن تمام مکانهایی که فیلمبرداران و عکاسان HRT در طی جنگ در کرواسی در دهه 90 کشته شدند، اعلام شد. گوردن لدرا در 10 اوت 1991 در طی فیلمبرداری در تپه چوکور (Čukur) در منطقه Bania در کرواسی با شلیک تک تیرانداز کشته شد. مسابقه توسط استودیوی معماری NFO و مجسمه سازی به نام Petar Barišić با طراحی پیشنهادی به نام “منظر شکسته” برنده شد. یادبود در سال 2015 در بیست و چهارمین سالگرد مرگ لدرا به نمایش گذاشته شد.
یادبود گوردن لدرا به عنوان یک فرآیند چند رشته ای بین معماری و مجسمه سازی ظاهر شد. این دوگانگی، پروژه ای را ایجاد کرد که رویکردهای مختلفی را به یک موضوع واحد متصل می کند و مسئله از چندین جنبه قابل درک می شود.
منظر شکسته؛ یادبود گوردن لدرااز همان ابتدا روشن بود که پایه پروژه را لدرا با انتخاب محل برای فیلمبرداری نهایی خود بنا نهاده است؛ تپه چوکور که نمای شگفت انگیز از دره رودخانه یانا را به نمایش می گذارد، نقطه شروع تمام ایده های موفق و ناموفق بود. بحثها و طرحهایی که بیشتر فرآیند خلاقیت را مشخص کردند، منجر به این مفهوم نهایی مشخص از لایه های غیر ضروری از معنا و بیانات شد که فرصت تفسیرهای فردی زیادی را نیز می داد.
یادبود منظر شکسته شامل مسیر دسترسی و یک لنز دوربین شکسته است. مسیری که به عنوان مسیر زندگی لدرا طراحی شده است، در اسلب های بتونی که روی چمن قرار دارند، رمزگذاری شده اند. رمزگذاری به طریقی انجام می شود که اسلب های بتنی در فریم های فولادی سیاه، هر کدام با حکاکی یک سال از زندگی لدرر در نگاتیو به عنوان یک تفسیر از فریم های فیلم بهم زنجیر می شوند. این مسیر با قدرت از دل زمینهای طبیعی به سوی آخرین اسلب بدون عدد، یک قطعه یادبود که نشان دهنده سال مرگ او است، حرکت می کند. در پای یادبود، فقط بخشی از مسیری به آرامی از زمین بلند می شود و نشان دهنده پایان و دیدگاه نهایی به معنای واقعی و فیگوراتیو آن است.
لنز به تنهایی در چمن در مقابل دید بازدیدکنندگان قرار داده شده و دید را به دره ای که گوردن لدرا آخرین عکسهای خود را از آن گرفته بود، هدایت می کند. غشای شیشه ای که با ضربه ای از یک تک تیرانداز سوراخ شده است، بازدید کنندگان را متوقف می کند تا  لحظه ای بنگرند و با واقعیت حادثه در این مکان مواجه شوند. در عین حال، دایره فولاد ضد زنگ کامل، نشان دهنده تداوم زندگی و نمایشی از منظره مشابه که 24 سال پیش در همان مکان فیلمبرداری صورت گرفته، است. از منظر دره رودخانهUna ، یادبود با انعکاس پرتوهای نور خورشید بر روی سطح لنز بی ماده (متریال) به نظر می رسد.
منظر شکسته؛ یادبود گوردن لدرامسیر دسترسی شامل اسلب های بتنی است که با قابهای فلزی سیاه بر روی سطح سبز تپه قاب گرفته شده اند. هر اسلب با سالهای زندگی گوردن لدرا حک شده است. خود لنز که در 10 متری از یادبود افلاطون ساخته شده است از سه لایه شیشه ایمنی لمینیت شده که در مجموع 4 سانتی متر ضخامت دارد، ساخته شده است. لایه وسطی با یک ضربه تیرانداز سوراخ شده و با لایه های شیشه ای بیرونی نگه داشته شده است. قاب لنز از جنس فولاد ضد زنگ با قطر بیرونی 4.4 متر ساخته شده است. لنز روی چمن با ارتفاع کل 4 متر قرار دارد. این پروژه نامزد دریافت جایزه اتحادیه اروپا (جایزه میس ون در روهه 2017) برای معماری معاصر شده است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *