جستجو
Close this search box.

نمایش سير تكاملي منظر اسكله در گردشگاه وستهاون (Westhaven)

گردشگاه وستهاون به عنوان نمونه ای از تاثير طراحی منظر در توسعه شهری است كه نه تنها مردم را با طبيعت مرتبط می كند، بلكه باعث توسعه بيشتر محيط اطراف می شود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

اسكله همگاني گردشگاه وستهاون كه در سال 2015 و با همكاري گروه استوديو اسپكت (ASPECT) با گروه آرچيتكتوس (Architectus) و لندلب (Landlab) ساخته شده، بخش مهمي از توسعه منطقه عمومي اوكلند (Auckland) محسوب مي شود. پروژه ارتباط مسير 1.5 كيلومتري مشترك براي پياده روي و دوچرخه سواري اين گردشگاه با لنگرگاه و شهر را فراهم مي سازد.
اين اميد وجود دارد كه پروژه باعث برانگيختن رشد اقتصادي بيشتر در منطقه شود. با اتكاء به طراحي منطقي كه با استفاده از معيارهاي انساني، مصالح مناسب و تركيب حساب شده فضاها صورت پذيرفته، پروژه مصمم است كه تاثير قابل توجهي در توسعه گردشگاه ساحلي وستهاون ايجاد نمايد.

نمایش سير تكاملي منظر اسكله در گردشگاه وستهاون (Westhaven)

گردشگاه وستهاون؛ تركيب حساب شده مصالح، رنگ و شكل

گردشگاه در حدود 600 متر پياده روي ساخته شده از كفپوش چوبي و 900 متر راه بتني را در اختيار مي گذارد. سطح كفپوش چوبي از نوعي چوب محكم متصل بومي و مرغوب استراليايي ساخته شده است. از آنجايي كه چوب معمولاً احساس گرم ايجاد مي كند، باعث به وجود آمدن فضايي دوستانه براي استفاده كنندگان مي شود. رنگ خاكستري روشن (نزديك به رنگ ماسه هاي ساحلي) به تركيب اين بناي ساخته دست بشر با محيط طبيعي اطراف آن كمك مي كند.
اگر چه گردشگاه مشتمل بر بخشهاي مجزايي است كه در امتداد خط ساحلي قرار گرفته اند، با اين حال حس قدرت، استحكام و هماهنگي را برانگيخته مي كند. به علاوه تركيب مواد، رنگ و اشكال، بدون تكيه بيش از حد به موارد الحاق شده، فضاي جذابي براي استفاده كنندگان خلق مي نمايد.

نمایش سير تكاملي منظر اسكله در گردشگاه وستهاون (Westhaven)
امتياز ديگر اين طراحي، اين است كه نه تنها جلوه استحكام اشكال به كار رفته در آن را افزايش مي دهد، بلكه باعث شكل گيري بيشتر خاطرات شبهاي منظر گردشگاه مي گردد. با بكارگيري نورپردازي يك طرفه پياده رو، روشنايي آرامشي بخش براي بينندگان به وجود مي آورد. ارتعاش ناشي از انعكاس نور در آب به شكل غير قابل انكاري خيال انگيز است. آگاهي كامل از شرايط محل، هميشه براي پيشبرد ارتقاء كيفي طراحي منظر مفيد است.

نمایش سير تكاملي منظر اسكله در گردشگاه وستهاون (Westhaven)

طرح مناسب براي ايجاد فضاي بهتر

نكته قابل توجه ديگر در طراحي گردشگاه وستهاون، استواري ناشي از بكارگيري پهنايي 5 متري است. اين ابعاد براي پياده رو و مسير دوچرخه سواري مشترك به اندازه كافي وسعت دارد. اين کار، از داشتن بيش از حد فضاهاي خالي چلوگیری کرده و در عین حال وجود امنيت را تضمين مي نمايد. به بيان ديگر، فضاي عمومي ساخته شده براي خط گذر ساحلي به اندازه كافي شلوغ مي شود كه مردم را براي آمدن و لذت بردن از مناظر دريايي ترغيب نمايد.

نمایش سير تكاملي منظر اسكله در گردشگاه وستهاون (Westhaven)
نبايد در فضاسازی، ابعاد را بيش از حد باز يا بي اندازه تنگ و بسته در نظر گرفت. در طراحي منظر و به خصوص در طراحي گردشگاه، اين نكته اهميت دارد كه براي ايجاد فضايي جذاب بايد پهناي مناسبي جهت پياده رو در نظر گرفته شود. طراحي و تركيب قابل ملاحظه فضاهاي مناسب عمومي، در موفقيت پروژه ايفاء نقش مي كند. صندليهاي چوبي در جايي قرار گرفته اند كه مناظر جذابي از آنجا ديده مي شود.

نمایش سير تكاملي منظر اسكله در گردشگاه وستهاون (Westhaven)صندليها و نرده هاي چوبي امنيت لازم را تضمين مي كنند و نقاط توقفي جهت بيشترين بهره وري و لذت از مناظر دريايي را پيشنهاد مي دهند. علاوه بر اين، طراحان تعمداً داستانهاي مائوري (Maori) واكاتائوكي (Whakatauki) و واكا (Waka) را در پلكان بتني تراسهاي پيش ساخته به كار برده اند.
اين امر باعث افزايش ارتباط فرهنگي محيط بومي با نشانه هاي اختصاصي مربوط به بندرگاه مي شود. پلكان بتني پيش ساخته، ناظر بر نقشه برداري طبيعي بوده و امكان تماشاي منظری دلپذير را ايجاد مي نمايد. رنگ بتن همچنين با رنگ عمومي گردشگاه و ساير عناصر به كار رفته در طراحي تناسب دارد.

پاسخگويي به SRL

ديگر نكته قابل توجه در مورد گردشگاه وستهاون، بالا بردن كف بنا به ميزان 300 ميلي متر جهت آماده سازي براي برگزاري جشنهاي مورد نظر، افزايش سطح آب دريا و موجهاي بلند ناشي از طوفان در طول عمر 30 تا 50 ساله گردشگاه است. افزايش سطح آب دريا همواره و به خصوص در مناطق دريايي موضوعي داغ بوده است. با در نظر گرفتن اين خصيصه، طراحي بايد طوري باشد كه به استفاده كنندگان اجازه تجربه كردن سير تكاملي تاريخي وقايع در منظر را بدهد.
به بيان ديگر، در گذر زمان و ايجاد تغييرات در سطح آب دريا، تجربيات منظر طراحي شده، با تغيير شكلهاي طبيعي لبريز خواهد شد. به جاي تلاش در جهت روبرو شدن يا چشم پوشي لجوجانه در مورد يك پديده غير قابل اجتناب همچون افزايش سطح آب دريا، طراحان آنرا پذيرفته و با ساير اجزاء سرتاسر طراحي هماهنگ كرده اند.

نمایش سير تكاملي منظر اسكله در گردشگاه وستهاون (Westhaven)به طور خلاصه، گردشگاه وستهاون در اوكلند به عنوان نمونه و سرمشقي است جهت نشان دادن تاثير طراحي منظر در توسعه شهري. با درك جامعي در مورد محل – شامل عوامل محسوس و غير محسوس- گروه طراحي پاسخي ارائه داد كه نه تنها موجوديت شهر با آب و مردم را با طبيعت مرتبط مي كند، بلكه باعث توسعه بيشتر محيط اطراف مي شود.

نمایش سير تكاملي منظر اسكله در گردشگاه وستهاون (Westhaven)سه جنبه ذكر شده در بالا، تنها عوامل دخيل در موفقيت پروژه نيستند. اما مي توانند به عنوان چهارچوب اصلي تعيين كننده سبك و سير تكاملي طراحي در نظر گرفته شوند. به علاوه، طرحها و الگوهاي مناسب و آگاهي از تاثير طبيعت، پايه و اساس قطعي براي توسعه منظر هر پروژه هستند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *