• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
  • راهنما
    • اصول و قواعد ترجمه
    • اصول نقد اثر
  • همکاری با ما
  • درباره ما
  • تماس با ما
دوشنبه 13 تیر 1401
  • ورود
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر راه

پل عابر پیاده و دوچرخه سواری بر روی اتوبان

آذین اسماعیل زادهنویسنده: آذین اسماعیل زاده
سه‌شنبه 19 خرداد 1394
در منظر راه
زمان مطالعه: 2 mins read
A A
0
31
بازدیدها
فیسبوکتوئیترتلگرامواتساپ

پل عابر پیاده، در ایران بیشتر با هدف ایجاد ایمنی برای عابر پیاده ایجاد شده است. حتما روزگاری را به یاد دارید که تبلیغات پلیس برای استفاده از آن شدت هم گرفته بود. در عمل هم وظیفه این نوع گذرگاه های ایجاد شده در ارتفاع، انتقال بدون خطر عابرین از گذرگاه های شلوغ و با سرعت بالای شهری است. استفاده از این پل های کوچک مقیاس در شهرهای بزرگ ایران رواج پیدا کرده است و عمدتاً مکان یابی آنها بر مبنای عوامل ترافیکی، درخواست مردم و یا نقاط حادثه خیز است.

از آنجایی که هدف پل عابر پیاده تنها انتقال عابر است، در طراحی آنها به دید عابر پیاده توجه نشده است. بعضاً برای محفوظ نگه داشتن عابر پیاده از عوامل جوی یا عدم مواجه افراد دارای ترس از ارتفاع با این پدیده دارای پوشش و حفاظ سراسری نیز هستند که عملاً آنها را تبدیل به تونل هوایی می کند.

این نحوه طراحی و ایجاد یک عنصر حجیم در اتوبان ها یا خیابان های اصلی علاوه بر به هم زدن منظر شهری، با ایجاد انقطاع در دید راننده سبب ایجاد فضای شهری ناامن نیز شده است. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ناظری که تا قبل از رسیدن به پل زیر باران است و از این نقطه برای عبور می خواهد استفاده کند حفاظت او از باران به کار می آید یا خیر؟ اصولاً این پل ها برای عبور ساخته شده اند و شخص برای حفاظت از خود در برابر باران یا آفتاب در این پل ها توقف نخواهد کرد.

بنابراین این پل ها با اینکه تنها یک عنصر ترافیکی هستند؛ می توانند با هوشمندی در طراحی، به نظرگاه هایی زیبا برای شهر تهران بدل شوند. پل طبیعت که بر روی اتوبان مدرس در تهران ساخته شده، یکی از این موارد است. بعدها در مورد این پل بیشتر خواهیم نوشت.

سابقه ایجاد نظرگاه بر روی گذرگاه های مهم شهری در کشورهای دیگر بیش از ایران است و عملاً پل های هوایی روی بزرگراه ها به مکانی برای نظاره مردم تبدیل شده است. شما به عنوان یک عابر پیاده کمتر فرصت پیدا می کنید تا شهر را از ارتفاع بالاتر از 2 متر ببینید و عمدتاً ساختمان ها و توده های حجیم دید شما را به عنوان یک ناظر پیاده محدود می کنند.

داشتن مکان هایی متنوع در شهر برای دیدن آن می تواند در درک شهروندان از محیط خود نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. در همه کشورهای دنیا به فراخور مکان، توریست ها را به نقاط مرتفع برده و سعی بر نمایش شهر حتی با دوربین دارند. برای شما به عنوان یک ناظر، درک شهری که بر آن احاطه و تسلط داشته باشید از شهر گنگ و نا آشنا آسان تر است و با درک سیلوئت، خط آسمان و جانمایی عناصر شاخص شهر، به نوعی درک کلی از شهر خواهید رسید که در آدرس یابی هم به شما کمک خواهد کرد.

در مطلب مربوط به پارک سیتروئن از نظرگاه و ایجاد آن در معماری منظر سخن گفتیم. تاکید بر قرار دادن ناظر در نقطه ای خاص و قاب کردن منظر رو به روی او یکی از عمده فعالیت های معمار منظر است. در واقع انتخاب منظره مناسب از بین چشم اندازهای گوناگون نیز نیاز به تبحر دارد. قاب کردن منظره ای خاص در ایران پیشینه ای دیرین دارد و نظرگاه های بسیاری در دوران های مختلف چه به صورت صفه و چه به صورت کوشک در منظر ایران وجود داشته اند. امید است تا با داشتن این پیشینه و کمی خلاقیت، مفاهیم منظرین ایرانی در دوران معاصر تجلی دوباره یابند.

Courtesy of the City of Palo Alto

پل عابر پیاده و دوچرخه سواری

یکی از پروژه هایی که پل عابر پیاده اتوبان را به یک عنصر شاخص و منظرین تبدیل کرده است، پل عابر پیاده و دوچرخه سواری بر روی اتوبان 101 در شهر پالو آلتو ایالت کالیفرنیا کشور آمریکا است.

Courtesy of the City of Palo Alto 02

معمار منظر و مجسمه ساز، ند کان توسط مسئولین شهر پالو آلتو انتخاب شد تا پلی جدید برای دوچرخه سواری و پیاده روی بالای مسیر بزرگراه 101 در ادوب کریک را طراحی کند. خواسته آنها اتصال مناطق مسکونی و تجاری جنوب پالوآلتو به مناطق حفاظت شده بندری بود تا در ارتباط با یکدیگر به صورت شبکه کار کنند.

Courtesy of the City of Palo Alto 05

در طراحی این پل سعی شده است تا در باریک ترین حد ممکن طراحی شود. به همین جهت ضخامت این پل در حدود 45 سانتی متر است. اصرار و تاکید برای ضخامت کم پل در طراحی برای ایجاد چشم انداز بیشتر است. در واقع طراح قصد ندارد با ساخت توده ای حجیم جهت تردد و دید از بالا، منظره عابر پیاده ای که از پل استفاده نمی کند را تحت تاثیر قرار دهد.

این امر به جهت منظر شهری اتوبان و اطراف آن دارای اهمیت ویژه ای است. رانندگان وسایل نقلیه ای که در اتوبان تردد می کنند و از زیر این پل رد می شوند، می توانند از چشم اندازهای پیرامون بهره مند شوند زیرا این پل با ضخامت کم خود مانع دید آنها نمی شود.

Courtesy of the City of Palo Alto 06

باریکی پل، فلز هوازده و گذرگاه حرکتی دوچرخه سواران آن با الهام از آبراهه های پرپیچ و خم بندر طراحی شده اند. طراحی این پل بسیار ساده بوده و استفاده از کابل سبب شفافیت آن چه برای ناظر بیرونی و چه برای کاربر شده است. این پل در انتهای مسیر خود به دو شاخه تقسیم می شود. یک مسیر عابرین پیاده را به سمت منظره ای زیبا از طبیعت می برد و مسیر دیگر دوچرخه سواران را به کنار اتوبان هدایت می کند، هر دو این مسیرها به گونه ای تعبیه شده اند که از وزود مردم به منطقه حفاظتی رژه و دریاچه طوفانی حفاظت شده آن جلوگیری کنند.

Courtesy of the City of Palo Alto 03

این طرح که در مسابقات بین المللی نیز برنده جوایزی شده است، علاوه بر تامین دسترسی بین دو سمت اتوبان، شامل چندین منطقه زیبا، بخش تعمیر دوچرخه و محوطه تماشای پرندگان در ورودی منطقه بندری است. این پل ترکیبی چشم گیر از سبکی و زیبایی در طراحی را نشان می دهد. پل علاوه بر اینکه فضایی ایمن برای استفاده دوچرخه سواران و افراد پیاده می آفریند، مناظر زیبای اطراف را در قاب منظر به آنها ارائه می کند.

Courtesy of the City of Palo Alto 04

∴ Archdaily.com ∴

برچسب ها: پل عابر پیادهپل عبور دوچرخهدید و منظر بزرگراهنظرگاه
نوشته قبلی

زندگی در جوار بلندترین دیوار سبز جهان

نوشته‌ی بعدی

100 درس که من از تحصیل در معماری منظر آموختم

آذین اسماعیل زاده

آذین اسماعیل زاده

دانشجوی کارشناسی فضای سبز دانشگاه بین المللی امام خمینی

مطالب مرتبط

اهداف، نیازها و روشهای طراحی منظر راه های شهری

اهداف، نیازها و ویژگی های طراحی منظر راه

چهارشنبه 17 شهریور 1400
121
تنگ چوگان به مثابه منظر ورودی شهر

تنگ چوگان به مثابه منظر ورودی شهر

یکشنبه 12 آذر 1396
51

رودخانه­ ها به عنوان مسیرهای حمل و نقل پایدار

بررسی ویژگیهای مسیر آبشار کبود وال

نقدی بر آستانه مسیر ورودی به محوطه خالدنبی

منظر ورودی روستاهای هورامانات

نوشته‌ی بعدی
۱۰۰ درس که من از تحصیل در معماری منظر آموختم

100 درس که من از تحصیل در معماری منظر آموختم

مدرسه ابتدایی برای شناخت علوم و تنوع زیستی

مدرسه ابتدایی برای شناخت علوم و تنوع زیستی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
خواص و کاربردهای اکوبورد؛ محصولی از پوست نارگیل

خواص و کاربردهای اکوبورد؛ محصولی از پوست نارگیل

یکشنبه 20 مهر 1399
بازیافت ته سیگار در آجرهای خشتی

بازیافت ته سیگار در آجرهای خشتی

پنج‌شنبه 21 فروردین 1399
تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

یکشنبه 12 آذر 1396
سنت تاج گذاری در میان زنان ترکمن

سنت تاج گذاری در میان زنان ترکمن

یکشنبه 28 خرداد 1396
نگاهی به مراسم نخل ­گردانی و نقش آن در منظر آیینی

نگاهی به مراسم نخل ­گردانی و نقش آن در منظر آیینی

5
پروژه های برتر شهری در جهان

پروژه های برتر شهری در جهان

4
تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

4
شناخت آیین و اساطیر در منطقه سیستان و بلوچستان

شناخت آیین و اساطیر در منطقه سیستان و بلوچستان

4
نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس، منظرموقت انسان ساخت در مناطق خشک با مصالح خشک

نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس

شنبه 20 آذر 1400
تفکیک ناپذیری منظر آسمان و زمین از یکدیگر

تفکیک ناپذیری منظر آسمان و زمین از یکدیگر

پنج‌شنبه 20 آبان 1400
کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

دوشنبه 17 آبان 1400
والتر هوود

والتر هوود

جمعه 14 آبان 1400

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما نزد معمارمنظر محفوظ بوده و در اختیار شخص دیگری قرار نخواهد گرفت. ممکن است ایمیل های خبرنامه در پوشه اسپم ایمیل شما قرار بگیرند.

درباره ما

معمارمنظر

جستاری بر منظر، شهرسازی و معماری

استفاده از مطالب وب سایت معمارمنظر در فعالیتهای پژوهشی با ذکر منبع بلامانع است.

ما در شبکه های اجتماعی

  • 2.3k دنبال کننده

هیئت تحریریه

  • آمنه دانشمند
  • عاطفه کریمی
  • فائزه کاویانی
  • فاطمه طورچی مقدم
  • فاطمه زرینه زاد
  • لیلا جهانگیری
  • مهدی فاطمی

مجوزها

logo-samandehi

پشتیبانی

پشتیبانی دامنه: طلاهاست

پشتیبانی هاست: سون هاست

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم