جستجو
Close this search box.

پرونده منظر سرزمین فارس

دو سفر این پرونده به منظور بازدید و پژوهش میدانی از بناها و سایتهای تاریخی برای شناخت منظر سرزمین فارس توسط دانشجویان معماری و معماری منظر صورت گرفت.

مشخصات مطلب

سخن سردبیر پرونده منظر سرزمین فارس

فارس (پارس) سرزمینی است باستانی که یادگاران بسیاری را از دوران عظمت و افتخار تمدنی سه هزار ساله در بر دارد. این سرزمین که شکوه و جلال آن، نزد همه اقوام و ملل، از خاور تا باختر، زبانزد بوده، گنجینه ای از فرهنگ غنی ایران زمین (پارس، پرسیا)، از امپراطوری هخامنشی تا دوره معاصر را به نمایش می گذارد، به طوری که هنوز هم می توان در دل مخروبه های کاخها و شهرهای باستانی آن، نشانه های عظمت و مدنیت را جستجو کرد.

تاریخ و تمدن درخشان سرزمین فارس که در محدوده استان فارس کنونی جای دارد، دانشجویان را به برگزاری سفری پژوهشی به مقصد شیراز و شهرهای باستانی اطراف آن ترغیب کرد. بدین منظور، دو گروه از دانشجویان رشته معماری و منظر، از دانشگاه های بین المللی امام خمینی، تهران، شهید بهشتی، شهید رجایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، به سرپرستی دکتر مهدی فاطمی و دکتر محمدرضا مهربانی گلزار، در بهار و پاییز سال 1396 به این منطقه سفر کردند.

پرونده منظر سرزمین فارس

در این سفرها که به منظور بازدید و پژوهش میدانی برای شناخت منظر سرزمین فارس صورت گرفت و با پرسش و پاسخ و تعامل دانشجویان در سفر همراه بود، از شهرهای شیراز، مرودشت، فیروزآباد و بیشاپور بازدید شد. مقالات این پرونده حاصل فعالیتهای پژوهشی و میدانی دانشجویان حاضر در هر دو سفر است. نکات تصویری سفرها به صورت فوتوکامنت ارائه خواهد شد.

در این پرونده مقالات زیر ارائه شده است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *