جستجو
Close this search box.

تبدیل حمام حرارتی زمستانی بندر کپنهاک به حس ملی

حمام حرارتی تاریخچه ای طولانی دارند و شنا در زمستان به عنوان یک فعالیت محبوب در کشورهای اسکاندیناوی محسوب شده و به عنوان آداب و رشوم محلی شناخته می شود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

مردم کشورهای اسکاندیناوی درک بسیار ویژه ای از تماس فیزیکی با آب دارند از جمله، متداول ترین مراسم مذهبی که با عنوان Nordic Bath”” شناخته می شود و از فنلاند سرچشمه می گیرد. این مراسم مذهبی شامل غسل کردن با آب سرد و سپس آب گرم است. این فعالیت جنبه های اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی خوبی را مبنی بر درک زندگی مردمان اسکاندیناوی دارا است. استفاده از حمام حرارتی مانند دیگر کشورهای جهان، تاریخچه طولانی در این کشور ها دارد. به نظر می رسد شنا در زمستان به عنوان یک فعالیت محبوب در شمال اروپا محسوب شود، هر چند شرایط آب و هوایی به گونه دیگری است.

تبدیل حمام حرارتی زمستانی بندر کپنهاک به حس ملی
بندرگاه حمامها در جزیره Brygge در کپنهاگ دانمارک، یک نقطه خاص هم برای شهروندان کپنهاگ و هم بازدیدکنندگان شهر است. موفقیت بی چون و چرای حمامها بعد از افتتاح آنها در سال 2002 بود که منجر به توسعه امکاناتی به منظور تامین نیازهای حمامهای حرارتی گردید. طراحی حمام حرارتی به دفتر معماری BIG واگذار شد. BIG، در همکاری با شرکت معماری JDS، امکانات و مجموعه شنای کنونی را طراحی کرده اند.

تبدیل حمام حرارتی زمستانی بندر کپنهاک به حس ملی

طراحی هیجان انگیز

در طرح جدید، امکاناتی مانند گسترش سطح چوبی که در انطباق با استخرهای شنا است، دیده شده است. یک سطح شیبدار ساخته شده از چوب اسکاندیناوی تبدیل به سقف حمام حرارتی شده است. در همین حال، سقف دارای کاربرد فضای باز برای حمام آفتاب را دارد.

تبدیل حمام حرارتی زمستانی بندر کپنهاک به حس ملی
صفحات متوالی از پله های گسترده، تا شده اند تا به بازدیدکنندگان برای لذت بردن از منظره و خورشید خوش آمد بگویند. سطح زمین، افراد را به سمت استخرها و سکوهای شیرجه هدایت می کند. اختلاف ارتفاع اسکله و سطح زمین، منظره دلپذیری را با خط افق اطراف درست کرده است. برای ارتباط با پارک موجود مجاور، حس پیوستگی بین صفحات چوبی و اطراف آن برقرار شده است.
ورودی به سمت حمام حرارتی به شکل یک شکاف خطی بر روی سطح چوبی است. قصد طراح این است که تضاد را از بیرون به داخل تشدید کند و آنرا تبدیل به مقدمه ای برای مراسم مذهبی حمام گرفتن کند. جو فضایی آن شبیه به معنویت ورودی یک معبد است. داخل حمام که توسط دیوارهای آینه ای تقسیم بندی شده است از طریق محو کردن مرزهای بین اتاقهای مختلف، حس ابدیت فضایی را ایجاد کرده است.

استفاده از شیشه در سایت

نمای خارجی از پانلهای شیشه ای تمام قد ساخته شده که داخل و خارج را به هم متصل می کند و دید را به سمت سطح آب هدایت می کند. نمای شیشه ای، سازگاری نوآورانه درباره حریم خصوصی است که فضاهای مرتبط با حمام را مشخص می کند. به جای طراحی یک فضای درونگرا با فیلتر کردن نورهای طبیعی و دید محدود به بیرون مانند بسیاری از فضاهای مشابه، معماران رویکردهای مختلفی را دنبال کرده اند.

تبدیل حمام حرارتی زمستانی بندر کپنهاک به حس ملی
آنها اجازه دادند که نور و دیدهای شهر در بخشی از ساختمان قابل مشاهده باشند، اما هنوز خودشان به عناصری قابل مشاهده تبدیل نشده اند.

یادآوری اهمیت سنت

گروه معماران BIG توانسته اند امکانات حمام معاصر را با اشاره به سنت طراحی کند. طراحان از باز تولید فرمهای سنتی اجتناب کردند و تصمیم به اتخاذ اصول اساسی مانند فضای عرفانی، احساس انزوا و انعکاس، به عنوان حالت ذهنی گرفتند.

تبدیل حمام حرارتی زمستانی بندر کپنهاک به حس ملی
همکاری با هنرمند مشهور HuskMitNavn

یکی دیگر از خلاقیتهای الهام گرفته از گذشته را می توان در طراحی کف مشاهده کرد. کل طبقه با موزائیک و سرامیک سیاه و سفید نقش دار توسط هنرمند مشهور HuskMitNavn پوشیده شده است. وی هنرمندی معروف و ساکن کپنهاگ است که معنی نام او «نام مرا به یاد داشته باشید» است.
این هنرمند برای هنر خیابانی بحث برانگیز، طنز آمیز و سیاسی خود شناخته شده است.تصاویر روی کف حمام، فعالیتها و منظره کپنهاگ معاصر را به تصویر کشیده است. استفاده از موزائیک و سرامیک نیز ریشه در حمامهای حرارتی رومی دارد. در طول زمستان،کاربرد نمای شیشه ای حمامهای حرارتی مانند فانوس دریایی است؛ چون می توان آنرا از  جزایر اطراف مشاهده کرد.
فعالیت حمام مبتنی بر تضادها است؛ سرد و گرم، پنهان و ظاهر شدن، سایه و نور. حمامهای حرارتی در بندرگاه کپنهاگ، خصوصیت مراسم مذهبی حمام را با معماری خلاقانه، با طراوت کرده است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *