جستجو
Close this search box.

آب رودخانه ابزاری جهت ساماندهی منطقه صنعتی

برای ساماندهی بافت صنعتی شهر لوم فرانسه، آب رودخانه در مسیرهایی به داخل آن آورده شد تا به رونق فضا کمک کند. گیاهان وحشی موجود سایت نیز به کار گرفته شده اند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

باززنده سازی فضاهای شهری مبحثی است که در شهرسازی نوین زیاد بدان پرداخته شده است. در معمار منظر نیز به کرات در مورد تبدیل فضاهای متروک و صنعتی به فضاهای شهری و جمعی سخن گفته ایم. بسیاری از سایت های صنعتی علاوه بر تغییراتی که در زمینه استقرار خود می دهند، با کاهش رونق خود به بافت اطراف نیز صدمه می زنند. عموماً بافت های اطراف تبدیل به مناطق دارای فرسودگی بالا و سبب بروز آسیب های اجتماعی جدید می شوند.
در این مطلب تجربه ای از باززنده سازی شهری را مرور می کنیم که در آن بافت فرسوده اطراف یک سایت صنعتی از طریق ورود جریان آب رودخانه محلی احیاء و ساماندهی شده است. این سایت که در شهر لوم (Lomme) در شمال کشور فرانسه قرار دارد با ایده های جالبی، توسط گروهی متشکل از معماران منظر و شهرسازان بازطراحی شده است.
این سایت در زمان رونق خود دارای محیطی با طبیعت بکر و وحشی بوده و عموماً گیاهانی که در منطقه رشد کرده اند، در داخل آب رودخانه یا در حاشیه آن بوده اند. بعد از اینکه این سایت به صورت متروکه در آمده است، رشد گیاهان سبب شده تا سایت توسط آنها پوشیده شود.

آب رودخانه ابزاری جهت ساماندهی منطقه صنعتی
سایت پلان طراحی شده برای بافت صنعتی؛ گردش آب رودخانه و استفاده از پوشش گیاهی کاملاً مشهود است.

در طراحی این سایت سعی شده است تا ساختمان های صنعتی و گیاهان به عنوان تاریخچه آن حفظ شده و دوباره مورد استفاده قرار بگیرند. از این رو ساختمانها به ادارات واگذار شده و جانی تازه گرفتند و گیاهان موجود در سایت نیز طی طرحی منظرین ساماندهی شدند. در این ساماندهی حداقل دخالت انجام شده و سعی شد تا روحیه وحشی بودن سایت حفظ شود. از آنجایی که عموماً فضاهای سبز فرانسوی غالباً تصاویری از تپه های مملو از بنفشه های کمرنگ را به ذهن متبادر می کند؛ در این سایت نیز از این الگو بهره برداری شده است.
اما عنصر شاخص در این طرح بازپیرایی، استفاده از آب در سطحی وسیع است. به دلیل وجود آب رودخانه دائمی در سایت، آب رودخانه در مسیرهایی به داخل بافت و جلوی ساختمان ها آورده شده تا به تلطیف فضا و رونق آن کمک کند. برای گردش در بین این گیاهان و آب روان، پلهای ثابت و بعضاً متحرکی در سایت تعبیه شده است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *