جستجو
Close this search box.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

دامنه حرفه معماری منظر فوق العاده وسیع است و چون حرفه پیچیده ای است، مهم نیز هست. در این مطلب برخی از دلایل نشان دهنده اهمیت معماری منظر ذکر شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

هر فردی که حتی کمترین ارتباطی با معماری منظر دارد، می داند که دامنه این حرفه، فوق العاده وسیع است و چون چیز پیچیده ای است، باید مهم هم باشد. در اینجا لیستی از دلایل نه چندان کوتاه وجود دارد که نشان دهنده اهمیت معماری منظر هستند.

ارزیابی کیفیت منظر و تعیین الزامات بازسازی (پالایش)

قبل از شروع و همراه با گسترش طراحی، سایت باید ارزیابی شود. این به معنی ارزیابی ویژگیهای سایت و آلودگیهای آن است. این یک فرآیند بسیار پیچیده است که شامل ورودیهای حرفه ای مانند مهندسین، اکولوژیستها و معماران منظر می شود. معماران منظر زمینه هایی را برای فرصت یا موانعی که ممکن است محدودیتها را فراهم آورند، شناسایی کرده و همچنین جنبه هایی از چشم انداز (زمین شناسی، هیدرولوژی، ویژگیهای منظره و غیره) را نیز ارزیابی کند. با ارزیابی سایت، ما اطلاعاتی از قبیل اینکه آیا سایت برای ساخت و ساز ایمن است و یا چه اقداماتی باید برای تصفیه و سازماندهی سایت انجام شود را دریافت می کنیم.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

حفاظت از محیط زیست

با افزایش نگرانی جهانی در مورد مراقبت از محیط زیست، اهمیت معماری منظر نیز به سرعت در حال افزایش است. بسیاری از پروژه های منظر در جهان وجود دارد که همه چیز آنها در مورد اکولوژی و محیط زیست است. معماران منظر علاوه بر ارائه راه حلهای جدید برای انواع مشکلات موجود زیست محیطی، برای حفاظت و حفظ گنجینه های طبیعی دست نخورده نیز تلاش می کنند.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

توسعه تکنیکهای پایدار به نفع محیط زیست

پایداری نشان دهنده استراتژیهای جامعی است که محیط زیست ما را سالمتر و پاکیزه تر می سازد. معماری منظر با شروع به صرفه جویی در انرژی و استفاده از تمام راهها برای تصفیه آب در این تمرین نقش مهمی ایفا می کند.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

بازسازی مناطق آلوده

بسیاری از مناطق جهان به نوعی از آلودگیها رنج می برند، به خصوص اگر کارخانه هایی در آنجا وجود داشته باشند. صرف نظر از این واقعیت که کارخانه ها برای بقای ما حیاتی هستند، ما همه از تاثیر منفی آنها در سلامت محیط زیست آگاه هستیم. بسته به نوع کارخانه، محدوده اطراف می تواند سالها پس از بسته شدن تاسیسات، آلوده بماند. خوشبختانه با کارهای زیادی در پاکسازی، محوطه سازی و کاشت مناسب می توان پیامدهای منفی آنرا از بین برد.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

مدیریت طوفان

فراتر از پایداری، روشن است که مدیریت آب مهمترین موضوع مورد بحث است. ما با تخریب اکوسیستمها و تغییرات آب و هوایی مواجه هستیم و گاهی اوقات با برون ریزی آب سر و کار داریم. همانگونه که می دانیم، تالابها (سفره های زیر زمینی) در معرض خطر هستند و این یک مسئله بزرگ است چرا که آنها از لحاظ بیولوژیکی بسیار متنوع هستند؛ آب آشامیدنی را تصفیه و سیل را کنترل می کنند. با کمک معماران منظر، این اکوسیستمها می توانند دوباره تازه شده و به زندگی بازگردند.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

پاکسازی خاک و آب

با توجه به افزایش آلودگی خاک، جهان باید راه حل مقرون به صرفه برای پاکسازی آنرا ارائه دهد. گیاه پالایی یکی از این راه حلها است. در مناطق خاصی خاک به شدت با فلزات سنگین و دیگر مواد سمی آلوده می شود، به این معنی که آبهای زیرزمینی نیز در معرض خطر هستند. استفاده از گیاهان به عنوان مواد دفع کننده طبیعی، تاثیر مثبتی بر روی خاک دارد زیرا آنها قادر به جذب آلاینده ها هستند و تمرکز و متابولیسمی که دارند، در بافت آنها نهفته است.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

کمک به تصفیه هوا

ما می دانیم که درختان (و به طور کلی پوشش گیاهی) در تصفیه هوا نقش حیاتی دارند. علاوه بر تولید اکسیژن، برگها نیز گازهای آلوده را به طور کامل جذب می کنند و به طور فعال هوا  وکیفیت آنرا بهبود می بخشد. علاوه بر نگرانی در مورد کیفیت هوا در فضای باز، هوای محیط داخلی نیز به وسیله گیاه تصفیه می شود. ناسا تحقیقات گسترده ای را در مورد این موضوع انجام داده است.

مواد طبیعی همیشه خوشایند هستند

به عنوان معمار منظر، ما در تلاش برای حفظ محیط زیست خود هستیم و هنگام کار بر روی برخی پروژه ها، تلاش می کنیم آنرا با طبیعت سازگار کنیم. این امر به این معنا است که از مواد طبیعی در فرآیند اجرا در هر جایی که مناسب است، استفاده کنیم؛ در کاشی، صندلی، دکوراسیون و غیره. البته هدف و عملکرد پروژه تعیین می کند که چه موادی استفاده می کنیم، اما معمولاً اجرای چوب یا سنگ طبیعی حداقل در یک قسمت از طرح تحقق پذیر است.

مراقبت از نیاز گیاهان

به عنوان معمار منظر، ما باید از گیاهانی که ابزار اصلی ما و همچنین موجودات زنده ای نیز هستند، مراقبت کنیم. آنها نیاز به کیفیت مناسب خاک، مقادیر مناسب آب، قرار گرفتن در معرض آفتاب و حفاظت خوب از آفات دارند تا رشد کنند و بیشترین کیفیت را به ما ارائه کنند.

معرفی باغهای سقفی (باغ – بام) و مزایای متعدد کاشت گیاهان روی پشت بام

با گذشت زمان و افزایش جمعیت، شهرها بزرگ و بزرگتر می شوند. کمبود فضا برای باغها وحشتناک به نظر می رسد، اما یک راه حل وجود دارد، باغهای روی بام. اولین چیزی که ممکن است به ذهن ما خطور کند این است که یک باغ سقفی از سقف استاندارد یک ساختمان زیباتر است، اما مزایای دیگر آنها نیز شگفت انگیز است. آنها از بسیاری جهات پایدار هستند، از جمله تمیز کردن هوای شهر، حفظ آب باران و افزایش تنوع زیستی.

استفاده از دیوارها و نماهای سبز

دیوارهای سبز به اندازه سقف سبز بسیار خوشایند هستند. آنها مزایای خود را دارند که جایگزینی نداشته و همیشه خوشایند هستند. علاوه بر پنهان کردن نماهای غیر جذاب، دیوارهای زنده دارای مزیتهای سودمندی هستند که می توانند به شهرها و فضاهای داخلی ما ارائه دهند. آنها کیفیت زندگی ما را با کاهش درجه حرارت هوا در تابستان و کاهش از دست دادن انرژی ساختمانها و تصفیه هوا بهبود می بخشند.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

اجرای باغها در مناطق شهری، نه فقط در باغهای خصوصی

اگر علاقه مند به خوردن میوه هستید، مطمئناً می خواهید حداقل یک درخت میوه در حیاط خلوت خود داشته باشید. علاوه بر رشد مواد غذایی برای خوردن، بسیاری از درختان با میوه های خوراکی می توانند به عنوان گیاهان تزئینی به خاطر ظاهر جذابشان مورد استفاده قرار گیرند. جوامع محلی در بسیاری از مناطق شهری در حال احداث باغهای شهری هستند؛ چرا که این امر نه تنها میوه های خوراکی را برای ساکنان فراهم می کند، بلکه باعث تقویت پیوندهای اجتماعی آنها خواهد شد.

مهارتهای منظرین؛ برجسته کردن منظره های خوب، زیبا و مهم و پنهان کردن منظره های بد و ضعیف

هنگام صحبت کردن در مورد این مهارتها، روشن است که معماران منظر با تأیید هر عنصر ارزشمند یا جذاب در فضا کشف آنرا برای بازدیدکنندگان آسانتر می کنند. آنها که یک منظره بد و یک نمای خراب یا یک انبار قدیمی را پنهان می کنند. همه اینها با اجرای مسیرهای منحنی، اضافه کردن یک دیوار سبز و … می تواند انجام می شود. به همین دلیل ما می توانیم چشم اندازهای خیره کننده ای را ایجاد کنیم، زیرا می توانیم به هسته فضا برسیم و واقعاً درک کنیم که چه چیزی لازم است.

سازماندهی مناسب فضا

برای موفقیت هر طراحی منظر، سازماندهی یک کلمه کلیدی است. سازماندهی مناسب فضا وابسته به کاشت درست، برنامه ریزی مناسب مسیرها و میانبرها، اجرای تمام اجزای برنامه موردنیاز (صندلی، پارکینگ برای دوچرخه) و … است. مردم دوست دارند که به راحتی در فضا حرکت کنند درحالی که از مناظر لذت می برند و معماری منظر برای این وجود دارد که نیازهای افراد را تطبیق بدهد.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

روزهای گرم به لطف سایه پر ارزش درختان تعدیل می یابد

همه دوست دارند زیر تاج درخت بنشینند، مخصوصاً در تابستانها. اثر خنک کننده ای که درختان فراهم می کند، غیر قابل جایگزینی است اما در شرایط شهری، درجه حرارت می تواند به دلیل محیط بتنی بسیار بالاتر باشد و در شهرهای با تراکم بالا فضای کافی برای پارکهای بزرگ وجود ندارد. پارک جیبی راه حل مناسب برای چنین محيطی است، زیرا نه تنها سایه ایجاد می کنند، بلکه فضایی ساکت و آرام را نیز فراهم می آورند.

ایجاد فضاهای امن در شب با استفاده آگاهانه از چراغهای خیابانی

روشنایی خیابانی برای زندگی شبانه در خیابان بسیار با ارزش تر از روز است. دلیل آن کاملاً واضح است؛ اگر روشنایی نباشد، فضا می تواند خیلی ترسناک باشد. تقریباً هر فضایی باید برای بازدید مورد توجه قرار گیرد. توجه داشته باشید که هر فردی که در شب به خیابان می رود، می خواهد احساس امنیت کند. چراغهای معمولی برای شکستن ترس از تاریکی کافی هستند، اما معماران منظر راه حل را برای چیزهای سرگرم کننده تر نگه می دارند. پروژه Neue Meile یک راه کاملاً جدید برای روشنایی خیابان را با معرفی حلقه های فوق العاده سبک که با تکنولوژیLED  طراحی شده اند، نشان می دهد.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

تمام جوانب مربوط به آب به شدت و به دلایل متعدد توصیه می شود

مردم از زمان باستان عنصر آب را ترسیم می کردند. امروزه ویژگیهای تزئینی آب در هر فضای مناسب بسیار خوشایند است. علاوه بر استخرها، ویژگیهای آب را می توان در قالب چشمه ها، حوضچه ها، جت ها، کانالها و حتی آبشارها اجرا کرد. هم به دینامیک فضا و هم برای آرامش فضا، بسته به سرعت و ساخت آنها، کمک می کند. همچنین آب همیشه برای آرامش و جلوگیری از سر و صدا کمک می کند.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

دید پرنده از یک منظر طراحی شده باید شگفت انگیز باشد

برخی مناظر از دید پرنده بسیار شگفت انگیز هستند. نگاهی از بالا می تواند به ما اجازه دهد که چیزهایی را ببینیم که بر روی زمین نمی توانیم ببینیم، مخصوصاً اگر ما با برخی از شاهکارهای معماری منظر برخورد کنیم.

تحسین زیبایی گیاهان با ارائه فضاهای که زیبایی شناسانه شکل داده شده اند

به ندرت چیزی می تواند یک فضا را به اندازه گیاهان زیبا کند. آنها به بدون توجه به تیپ، در همه اشکال، رنگها و اندازه ها وجود دارند. بسیاری از منظره ها با گیاهان با رویکردهای مختلف غنی می شوند. علاوه بر این، گیاهان در فضاهای داخلی نیز مانند فضاهای بیرونی استفاده می شوند

استفاده از قدرت رنگها برای ایجاد مکانهای جذاب

تأثیر رنگ در روان ما موضوعی مهم به شمار می آید که صرفاً یک حرف بی معنی و ساده نیست و از نظر علمی مدتها پیش ثابت شده است. در واقع، شما در اینجا حتی به علم نیازی ندارید، فقط تصور کنید که در فضایی خاکستری و خسته کننده هستید یا در یک فضای سرگرم کننده، رنگارنگ و تزئین شده هستید. کدام یک حس بهتري دارد؟

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

سنگفرش با کیفیت و کاربردی، نوری سبز برای فضایی جذاب

در معماری منظر، سبک پیاده رو سازی به اندازه کاشت مهم است. اگر یک ترکیب دوگانه در زیبایی و کارایی وجود نداشته باشد، طراحی احتمالاً چندان موفق نخواهد بود. مسائل فنی مانند انتخاب مناسب مواد یا لایه های ساختمانی نقش اصلی در ساخت مسیرهای دائمی و زیبا ایفا می کنند.

نورپردازی یک ابزار قدرتمند برای ایجاد مناظر خیره کننده

به غیر از کاهش بزه و افزایش امنیت، نورپردازی به طور گسترده ای به عنوان بیان هنری معماران منظر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه ما همه دارای ذات خلاقانه هستیم، روشها و ترکیبهای بسیاری برای ایجاد طرحهای نورپردازی شگفت انگیز وجود دارد. جهان پر از پروژه های با رویکرد نورپردازانه است.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

مراقبت از نیازهای مردم

با مراقبت از آنچه که مردم در مناطق معین نیاز دارند، معماران منظر به آنها فرصت می دهند تا به بهترین راه ممکن از فضای باز لذت ببرند. عمومی ترین تکنیک برای پیدا کردن آنچه که مردم واقعاً در فضا می خواهند، نظرسنجی از افراد جامعه است. علاوه بر این، یک علم نسبتاً جدید (یا یک دیدگاه جامع) به نام روانشناسی محیطی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند طرحهای بهتری ارائه کنید.

بالا بردن سطح زمینهای بازی

مهم است تا کودکان توسعه جسمی و روحی مناسبی داشته باشند. در سراسر جهان زمینهای بازی وجود دارد که فقط فضاهای معمولی برای پریدن یا دویدن کودکان نیستند، آنها در واقع خیلی بیشتر از آن کاربرد دارند، این زمینهای بازی طراحی شده اند که مناظر زیبایی با عملکردهای عملی و روانی متعددی را به ارمغان بیاورند.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

ارائه سرگرمی ​​در فضای باز

فعالیت بدنی برای سلامتی بزرگسالان نیز بسیار مهم است. برای افرادی که دوست دارند بیرون بروند، سالنهای ورزشی در فضای باز ممکن است، یک مکان مورد علاقه برای تفریح ​​و حتی فضای اجتماعی باشند. این فضاها رایگان هستند، به راحتی قابل دسترس بوده و سرگرم کننده هستند. مناظر طراحی شده برای اهداف تفریحی نشان دهنده یک منطقه جالب و سالم هستند. ورزش در فضای باز، خستگی را کاهش می دهد و اگر واقعا خسته باشید، همیشه فضایی برای آرامش وجود دارد.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

تاثیر مثبت بر روان و روحیه افراد

اگر اوقات خود را در طبیعت صرف کنید، حتی فقط راه رفتن یا نشستن، بدون فعالیت و دویدن، می تواند خلق و خوی شما را تغییر دهد. طبیعت تأثیر زیادی بر سلامت جسم و روان ما دارد..

تاریخ معماری منظر تاثیر زیادی بر باغها و مناظر امروز دارد

معماری منظر مانند هر حرفه دیگری، افرادی را در تاریخ دارد که هرگز فراموش نمی شوند. آنها حرفه را حفظ کرده، شکل و توسعه داده اند به طوری که همیشه اسامی آنها و همچنین پروژه های آنها را می شناسیم. آنها عصر خود را با ایده ها و سبکهای جدید مشخص کرده اند، و بنابراین کار آنها می تواند منبع الهام بخش امروز ما باشد.

کارکردهای آموزشی با رویکرد گیاهشناسی

باغهای گیاهشناسی مکانهایی هستند که به جمع آوری، کشت و نمایش گیاهان اختصاص یافته است. با این حال، این باغها تنها مناطق ساده ای برای نشان دادن تنوع گیاهان نیستند بلکه مکانهایی هستند که مردم می توانند در حین لذت بردن از مناظر زیبا، یاد بگیرند.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

تشویق تعاملات اجتماعی

درست همانند آموزش، تعاملات اجتماعی همیشه یک عنصر حیاتی در زندگی مردم است. همه دوست دارند در خارج از منزل وقت خود را با کیفیت سپری کنند. می دانیم که معماری منظر حرفه ای است که فضاهای بیرونی لذتبخش و مناسبی در اختیار مردم قرار می دهد. معماران منظر، هر کجا که امکانپذیر باشند، بسته عناصر دعوت کننده منظر را برای جمع کردن افراد ارائه می دهند.

حرفه معماری منظر، مهمتر از آنچه فکر می کنید

حفظ میراث تاریخی

هنگامی که ما به گذشته نگاه می کنیم متوجه شویم که بسیاری از رویدادها، امروزه تاثیر زیادی بر مردم دارند. چه مربوط به قهرمانان مهم ملی، جنگ، انقلاب یا هر نوع دیگری از رویدادهای تاریخی باشند. برخی از آنها واقعاً غم انگیز هستند و باید به ما یادآوری کنند که چیزی شبیه آنها نباید دوباره اتفاق بیفتد.
ما امروز و همچینین در آینده می توانیم به معماری منظر تکیه کنیم. احترام به طبیعت، یک نیروی محرکه است که معماران منظر را هدایت می کند تا تمام چالشهایی که زندگی مدرن موجب ایجاد آن شده است را شکست دهند. علاوه بر ایجاد منظره های زیبا، ما به عنوان یک حرفه ای، تلاش می کنیم که متضمن زندگی بهتر و سالمتر نسلهای آینده باشیم.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *