جستجو
Close this search box.

بازگرداندن طبیعت به شهرها با استفاده از فولاد سبز (بامبو)

غرفه نردبان سبز به ما نشان می‌دهد که بامبو به خاطر ارزان بودن و مقاومت کششی، یک مصالح ساختمانی فوق‌ العاده است. به همین دلیل به آن فولاد سبز می گویند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

فضاهای سبز همیشه نقش مهمی در محیط اطراف شهرهای ما دارند و در آینده اهمیت آنها حتی بیشتر نیز خواهد شد. اکثر مردم این فضاها را با مولفه ‌هایی چون تفریح و آرامش وابسته و مرتبط می‌دانند که این امری صحیح است. در واقع تفریح یکی از عملکردهای چنین فضاهایی است. علاوه بر تفریح و فراغت، فضاهای سبز، اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند که می‌توان آنها را به جنبه ‌های اکولوژیکی، زیست ‌محیطی و زیبایی شناسی تقسیم کرد.

بازگرداندن طبیعت به شهرها با استفاده از فولاد سبز (بامبو)

متاسفانه هنوز مکانهای زیادی هستند که مردم نقش برنامه ‌ریزی سبز در فضاهای شهری را نادیده می‌ گیرند. این مشکل توسط معمار  Vo Trong Nghiaکه پروژه نردبان سبز را درکشور استرالیا طراحی کرده، مورد توجه قرار گرفته است. این پروژه در انجمن معماری بنیاد هنر معاصر شرمن (SCAF) که سالیانه برگزار می‌گردد، ارائه شده است. معمار از طریق این پروژه در نظر داشته تا فرصتی برای بازگرداندن طبیعت به شهر را نشان دهد.

بازگرداندن طبیعت به شهرها با استفاده از فولاد سبز (بامبو)

بازگرداندن طبیعت

قبل از اینکه طرح در استرالیا ارائه شود، می ‌بایست یک مسیر طولانی از کشور ویتنام تا به اینجا را طی نماید. نام این پروژه تحت عنوان نردبان سبز از شیوه مرسوم نردبان سازی ویتنامی ‌ها الگوبرداری و مدل سازی شده ‌است. مصالح (بامبو) در ویتنام به دست آمده و در آنجا ترکیب شده و به مدول طراحی تبدیل شده ‌است.
کل فرآیند ایجاد و فرآوری عناصر چوب بامبو شامل خیساندن آنها در مسیر آبراهه ‌های طبیعی برای مدت 2 ماه و سپس دودی کردن چوب (برای حشره ‌زدایی و جلوگیری از پوسیدگی) نیز برای مدت 2 ماه طول می کشد. پروژه تکمیل شده در ابتدا در انجمن معماری آسیا – اقیانوسیه در ماه مارس 2016 که در شهر بریزبن استرالیا برگزار شد، به نمایش در آمد و پس از آن در نهایت به نمایشگاهSCAF  شهر سیدنی فرستاده شد.

بنیاد هنر معاصر شرمن

پروژه نردبان سبز در قسمت سازه ‌های موقت بنیاد SCAF که در تاریخ 10 دسامبر 2016 برگزار شد، به نمایش در آمد. این قسمت از نمایشگاه به صورت یک ‌سری غرفه ‌های نمایشگاهی موقت است که برای تحقیق، بررسی و آزمایش کانسپت های جدید به کار می رود. برای اولین بار است که Vo Trong Nghia پروژه‌ خود را در نمایشگاهی در استرالیا به نمایش می‌ گذارد. او در هفته اول نمایشگاه استرالیا سخنرانی کرد که او را قادر ساخت تا ایده پروژه خود را به حضار نشان بدهد.

شکل گیری پروژه

غرفه نردبان سبز طوری طراحی شده ‌است که تجلی از یک جنگل سبز متراکم را نشان دهد. این پروژه به ما نشان می‌دهد که بامبو یک مصالح ساختمانی فوق‌ العاده است، نه فقط به خاطر ارزان بودن آن، بلکه به خاطر مقاومت کششی آن و امکانات زیاد ساختاری و طراحی که فراهم می‌آورد. به همین دلیل است که آنرا “فولاد سبز” می ‌نامند و توانایی رقابت با فولاد عادی را دارد. معماران امیدوارند تا از این طریق بتوانند آگاهی و توجه مخاطبان را نسبت به نحوه‌ استفاده از بامبو بالا ببرند. این موضوع روشی است که معماران منظر می ‌توانند از آن برای افزایش استفاده از منابع طبیعی در طراحی فضاهای شهری استفاده نمایند.

بازگرداندن طبیعت به شهرها با استفاده از فولاد سبز (بامبو)

روش ساخت

چوب بامبو مولفه‌ اصلی در ساخت این غرفه‌ معمارانه به حساب می ‌آید. گیاه بامبو مانند چمن به طور گسترده در کشور ویتنام رشد می‌کند، به همین خاطر می ‌توان این مصالح را به سرعت و خیلی ارزان تامین نمود. با توجه به هزینه پایین کشت بامبو، می‌توان آنرا فقط به ازای مقداری کمی هزینه برای هر واحد نی (ساقه) خریداری کرد. در پروژه نردبان سبز، عناصر سازه توسط طناب به هم متصل شده ‌اند، این شکل در واقع یک مدول اصلی است که پس از تکرار و تکثیر آن، یک مجموعه سازه متخلخل را ایجاد می‌کند.

بازگرداندن طبیعت به شهرها با استفاده از فولاد سبز (بامبو)این سازه متخلخل از آن چیزی که به نظر می‌آید، پایدارتر است، چون این مجموعه یک قاب شبکه‌ مانند را تشکیل می‌دهد. گلدانهای گیاهان به عنوان عناصر تکمیلی در فضاهای خالی مابین نردبانها به کار رفته ‌اند. این گلدانها به شکل سبدهای بافته شده ‌ای هستند که دارای اشکال منظم و مستقیم (راست گوشه) هستند. گیاهان داخل گلدانها حس پویایی به کل مجموعه بخشیده ‌اند.
بخشی از غرفه طوری طراحی شده‌ است تا به کاربران اجازه بدهد که بتوانند زیر نردبانهای متصل قدم بزنند یا به شکل آرامی در میان سبدها حرکت کنند و سازه را از پایین نگاه کنند. لذا حس و ادراکی را در مخاطب به وجود می‌آورد که گویی در داخل پروژه و جزئی از آن است. در قسمت بالایی پروژه پانلهای پلاستیکی شفافی دیده می‌شود که سقف محافظ مجموعه را شکل داده‌ است.

پیوند مردم با طبیعت

این غرفه یک ارتباط میان مردم و طبیعت (منظر) را به وجود آورده‌ است. پروژه نردبان سبز چیزی فراتر از یک ساخت و ساز ساده برای جنبه‌ های زیبایی یا عملکردی است، در واقع همچون کاتالیزوری است برای تعامل هر چه بیشتر انسان و طبیعت (منظر). بکارگیری فولاد سبز – بامبو – در این پروژه ممکن است طراحان دیگر را به استفاده از طیف گسترده‌ای از سایر عناصر طبیعی در پروژه ‌های منظر شهری تشویق نماید. با استفاده از بامبو تحت عنوان “فولاد سبز”، معماران منظر می‌ توانند طرحهای جالبی را خلق کنند که همچون پناهگاه سبزی در میان جنگلهای بتنی شهر باشد.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *