جستجو
Close this search box.

قدرت طراحی اشتراکی در برنامه بازآفرینی شهری

کلمات بازآفرینی و احیاء برای توصیف روند نوسازی کالبدی و معنایی به کار می روند. این مطلب به بررسی پروژه ای که با همکاری مردم محلی اجرا شده، می پردازد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

بازآفرینی، نوزایی، احیاء؛ تمامی این کلمات برای توصیف روند نوسازی کالبدی و معنایی به کار می روند. این کلمات اغلب در حد تئوری باقی می مانند، اما گاهی اوقات افرادی درصدد تحقق آنها برمی آیند. این داستان، روایتگر دانش آموزانی است که با همکاری مردم محلی و همچنین صنعت، پروژه ای در زمینه معماری، طراحی و اجرا نمودند که نه تنها برای امور خیریه است بلکه ماهیت آموزشی نیز دارد. پروژه ای مبتنی بر برنامه یادگیری تجربی که از سویی منجر به توسعه شهری جامعه فقیر و دردمندِ شهر کلیفتونِ ویرجینیا شده بود و از سوی دیگر، این امکان را به دانش آموزان می داد که با ساخت پروژه ای با بالاترین کیفیت، از یک تجربه کاربردی بهره مند شوند.
تمامی آنچه گفته شد در قالب یک پروژه به اجرا درآمد و محوطه ای متروک را به یک پارک مهم عمومی تبدیل کرد و جانی دوباره به آمفی تئاتر Masonic و پل عابر پیاده رود اسمیت (Smith Creek) داد.

بازآفرینی شهری و فضای عمومی جذاب

به عنوان بخش اصلی پروژه، آمفی تئاتر Masonic، فضایی جهت اجرای نمایش و برنامه های مختلف ساکنان شهر کلیفتون فراهم می آورد، فضایی که به شدت موردنیاز ساکنان این شهر است. این طراحی تعاملی، با ظاهری جسورانه و خلاق به مثابه یک مکان گردهمایی ایفای نقش می کند. ایده اصلی طرح به این صورت است که عناصر معماری به نرمی و آرامی از دل محوطه بیرون آیند. برای رسیدن به این هدف، چوبهای بلوط سفید توسط بخار خمیده شدند تا دیواری دارای انحنا و سیال ساخته شود. با این اقدام، محوطه صحنه و مسیرهای دسترسی از محدوده خصوصی جدا می شود. به این ترتیب طرح آمفی تئاتر به محدوده های سبز چمن و مسیرهای نرم پیاده شباهت پیدا می کند که کلیت پارک را تعریف می کنند.
قدرت طراحی اشتراکی در برنامه بازآفرینی شهریتاسیسات آمفی تئاتر، صحنه ای با صفحات اکوستیکی، تراسی مشرف به رود اسمیت، مکانهایی با طراحی خوب و مناسب جهت نشستن و اتاقکی جهت کنترل نور و صدا را در بر می گیرد. تمامی این اقدامات، زمینه ای برای تماشاگران فراهم می کند تا شاهد تجربه ای لذت بخش از تعاملات اجتماعی باشند. طراحی نیمکتهای چوبی راحت، بازدیدکنندگان را به نشستن زیر سایه درختان سبز ترغیب می کند، نیمکتهای دیگری نیز در محوطه سرسبز چمن پیرامون آمفی تئاتر تعبیه شدند. دیوارها و سقف داخلی پوسته به نحوی طراحی شده اند که صدای پخش شده را به خوبی به تماشاچیان منتقل می کنند.

ارتقاء فرهنگ

کلیت طراحی حسی از بیکرانگی می دهد که اشاره به یک جامعه آینده نگر با آرمانها، امیدها و افقهای جدید دارد. با این حال ارزش این آمفی تئاتر، تنها به کیفیت و زیبایی فیزیکی و ظاهر آن نیست، بلکه ارزش پنهان آن در ماهیت نمادین آن نهفته است. در واقع این پروژه یک صحنه عمومی است که برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و سرگرمی در آن با هدف ارتقاء سطح تعاملات اجتماعی ساکنین برگزار می شود.

حضوری طبیعی و زیبا

فاز دوم این پروژه خارق العاده منجر به احدث پل عابر پیاده رود اسمیت شد که دسترسی به فضای پارکینگ عمومی و حاشیه رود را فراهم می سازد. باز هم ایده کلی طرح، هماهنگی و همخوانی عناصر معماری با منظر پارک و در نهایت یک تمامیت واحد است.
این پل یک سکوی مجهز به رمپ و پله است که انگیزه ای جهت پیاده روی و تأمل در طبیعت و مناظر اطراف را برای مردم فراهم می نماید. طول کلی پل به نحوی شیب بندی شده که با تغییرات اصلی در نمای سایت مطابقت داشته باشد. با این اقدام، سکو دارای کاراکتری آزاد و نامحدود شده است. عرشه و دسته های خوش تراش چوبی و ظرافت نصب اجزاء پل به حضور نامحسوس پل کمک کرده و آن را تبدیل به عنصری در تعامل با محیط کرده است. عنصر دیگر، پایه های نگهدارنده میانی پل است که همچون شاخه های یک درخت به صورت مورب از زمین بیرون آمده و علاوه بر نقش سازه ای همخوانی نسبی با محیط پیرامون برقرار کرده است.
علاوه بر ویژگیهای زیبایی شناختی پل، عملکرد اولیه آن، ایجاد ارتباط مستقیم بین مرکز شهر و آمفی تئاتر جدید است. همچنین پل عابر پیاده نمادی از بازپیوندی با شهر و الهام بخش حسی قوی از هویت جامعه است. مناظر نواحی اطراف، پارک را پر از احساس شادابی و نشاط می کند. خط چمن در امتداد رود، باغ پروانه همجوار، ساحل و زمینهای چمن در مرکز پارک، همه و همه منجر به بهبود نتیجه نهایی این پروژه و ایجاد محیطی مطبوع شده اند.

مسئولیت زیست محیطی

علاوه بر تمامی برتریهای این پروژه، یک کیفیت برتر دیگر نیز با عنوان توسعه پایدار در این مجموعه در نظر گرفته شده است. نقش اصلی در تحقق این کیفیت، فرآیند ساخت و تولید دیجیتالی است که از طریق به حداکثر رساندن بهره وری ساختاری و به حداقل رساندن ضایعات تحقق می یابد. علاوه بر این، ساختار دیواره های پوسته ای آمفی تئاتر از خرپاهای پیش ساخته چوبی تشکیل شده اند.
لابراتوار طراحی و اجرا، با هوشیاری و آگاهی نسبت به محیط زیست و پیشینه سایت، از فونداسیون یک انبار مخروبه به عنوان فونداسیون صحنه آمفی تئاتر استفاده کرده است. همچنین از دیگر مواد سالم باقی ماندهء انبار، یک پاویون در شهر مجاور ساخته شد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *