جستجو
Close this search box.

نمونه هایی از طرحهای برتر منظر با رویکرد اکولوژیکی

در این مطلب تلاش شده است تا پروژه‌هایی معرفی شوند که به جنبه‌ هایی اکولوژیکی مانند حفاظت محیط ‌زیست و ایجاد ارتباط بین مردم و طبیعت توجه نموده اند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در این مطلب تلاش شده است تا پروژه‌هایی انتخاب شوند که به جنبه‌ هایی مانند ارتقای تنوع زیستی، حفاظت محیط ‌زیست، تغییر (پاکسازی) سایتهای آلوده، استفاده هوشمندانه از سیستمهای دفع فاضلاب، حمایت از ذخیره ‌سازی آب و ایجاد ارتباط بین مردم و طبیعت توجه نموده اند.
جنبه ‌های زیبایی‌ شناختی نیز می ‌بایست مورد توجه قرار گیرند. دخالت انسان در طبیعت همواره یک فاجعه نیست. زمانی که طراحان مهارت و نگرانی نسبت به طبیعت داشته باشند؛ پروژه‌ های بی ‌نظیری خلق می شود. یک رویکرد مناسب در فرآیند طراحی می‌تواند ایجاد ارتباط بین مردم و طبیعت، بدون مداخله ‌ای در آن باشد. در ادامه 10 نمونه از بهترین طراحیهای اکولوژیکی جهان معرفی می‌شود:

پل زمینی ونکوور

واشنگتن، آمریکا
پل زمینی ونکوور یک نوع گذرگاه حیات ‌وحش است که به حیوانات اجازه می‌دهد از یک طریق امن از موانع ساخت بشر عبور کنند. پل؛ رودخانه‌ کلمبیا را به فورت ونکوور با شیوه ‌ای طبیعی و با استفاده از اشکال نرم و منحنی مرتبط می کند.
تمامی این طراحی با تأکید بر راه‌ حلهای پایداری ساخته ‌شده است؛ به‌ عنوان‌ مثال ذخیره ‌سازی آب باران برای آبیاری بسیاری از گیاهان بومی و حمایت از این سیستم به ‌وسیله رودخانه در طول فصلهای خشک یکی از این اقدامات است.

نمونه هایی از طرحهای برتر منظر با رویکرد اکولوژیکی

پارک پرگولا

اوترخت، هلند
هر کسی که به دیوارهای سبز علاقه‌ مند باشد، می‌داند که آنها چه مزایایی را برای ما به ارمغان می‌آورند. طراحان West 8 پرگولایی شفاف و شبیه به کندوی عسل طراحی کردند که 3.5 کیلومتر طول و 6 متر ارتفاع دارد.
با مرور زمان و با رشد گیاهان بالارونده‌ آن و تبدیل شدنش به خانه‌ تعداد زیادی از حیوانات مانند جغدها، خفاشها و بسیاری دیگر، این دیواره بسیار قطور و بزرگتر نیز خواهد شد. این همان چیزی است که می‌تواند افزایش تنوع زیستی نام گیرد. طراحان به ‌خوبی نشان داده‌ اند که چگونه یک اکوسیستم مینیاتوری زیبا می‌توان ساخت.

نمونه هایی از طرحهای برتر منظر با رویکرد اکولوژیکی

پارک آتلانتیک

سانتاندر، اسپانیا
این پارک در فضایی که در نتیجه‌ توسعه شهر به وجود آمده، ساخته شده است. متأسفانه این منطقه‌ خاص تخریب ‌شده بود و درخطر از دست دادن تنوع زیستی بی ‌نظیر خود که شامل تمام گونه ‌های گیاه نی می ‌شد، بود. به سبب موقعیت قابل ‌توجه این مکان، تصمیم گرفته شد که این مکان به پارک آتلانتیک تبدیل شود. عملکردهای عمومی بایستی در تعادل با حفاظت از اکولوژی خاص این منطقه صورت می‌گرفت.
طراحان اینکار را با تقسیم پارک به سه بخش که بر اساس کاربری، شخصیت و طرح کاشت بر اساس توپوگرافی دسته‌بندی‌شده بود، انجام دادند. آنها همچنین بسیاری ویژگیهای دیگر مانند آمفی ‌تئاتر روباز، یک دریاچه‌ مصنوعی و باغهای گیاه ‌شناسی نیز طراحی کردند. این پروژه نشان می‌دهد که ساختن مکانی که هم برای افراد جامعه و هم برای محیط‌ زیست مناسب باشد، امکانپذیر است.

نمونه هایی از طرحهای برتر منظر با رویکرد اکولوژیکی

مجتمع مسکونی 23 درجه

تایلند
این طرح متناسب با منظر موجود که تحت خطر فرسایش به علت کوههای اطرافش قرار داشت، تهیه شد. طراحان تصمیم گرفتند تا این پروسه طبیعی را به ‌عنوان یک واقعیت در طرح بپذیرند. آنها مجبور بودند با کاشت علفها به ‌عنوان پوشش سطحی و تغییر مسیر آب موجود از دامنه‌های شیبدار محافظت کنند.
به کمک این موضوع، گیاهان از خاک دامنه ها محافظت می‌ کنند و برکه ‌ای بزرگ در پایین ‌دست به‌ عنوان ذخیره آبی به وجود می‌آید. نتیجه کار پروژه ای است که هم دوستدار محیط ‌زیست و هم پایدار است.

نمونه هایی از طرحهای برتر منظر با رویکرد اکولوژیکی

پارک اکولوژیکی سنت ژاک

برتاین، فرانسه
هدف مهم در این طراحی آشتی میان توسعه اقتصادی و نگهداری از طبیعت بود. مهمترین عنصر در این پارک آب است که توسط درختان بلوط حمایت می‌شود و بستر نی زار که موجب تصفیه روان آبها می‌ شود، به این امر کمک می‌ کند. عرشه‌ ها و پلها چرخش در این پارک را آسانتر و بدون مداخله در طبیعت میسر می‌کنند. گردش در این مکان حس حضور در یک مکان بکر طبیعی را القا کرده و مخاطب خود را در حال اکتشاف طبیعت می بیند. این پروژه اهمیت عدم آسیب ‌رسانی به طبیعت را به‌ طور واضح نشان می ‌دهد.

نمونه هایی از طرحهای برتر منظر با رویکرد اکولوژیکی

مسیر سبز Qian’an Sanlihe

استان هبی، چین
این پروژه از کشور چین نشان می‌دهد که چگونه یک اکوسیستم محلی می ‌تواند به یک فضای عملکردی تبدیل شود. طراحان می ‌بایست برای پاکسازی سایت از آلودگیهای فاضلاب و زباله، استراتژی و راه‌ حلی مناسب پیدا می کردند.
برای خلق تالابها و زیستگاه ‌های جدید و محافظت از درختان، کانال بتنی رودخانه باید تخریب می ‌شد. طراحان در این پروژه جنبه ‌های زیبایی‌ شناختی و عملکردی را از طریق افزایش دسترسی اجتماع محلی به این مکان و محافظت از محیط ‌زیست ادغام نمودند.

نمونه هایی از طرحهای برتر منظر با رویکرد اکولوژیکی

پارک المپیک ملکه الیزابت

لندن، انگلیس
ایده ‌ای که پشت این طراحی قرار دارد، نشان‌ دهنده‌ بسیاری از مسائل پیچیده در طراحی پایدار گیاهان است. طراحان برای جذب حیات ‌وحش، مراتع بسیاری را خلق کرده ‌اند تا تنوع زیستی را افزایش دهند و به منظر محیط، جلوه طبیعی بیشتری ببخشند. علاوه بر این طراحان، طرح کاشت گونه‌ های بومی از مناطق آب و هوایی متفاوتی را داشتند که همگی در فضایی به طول نیم مایل کاشته شده اند. تالابها عملکردهای اکولوژیکی زیادی ازجمله پاکسازی سموم و تغذیه آبهای زیرزمینی را ایفاء می‌کنند.

نمونه هایی از طرحهای برتر منظر با رویکرد اکولوژیکی

شهر خورشیدی

اتریش
این پروژه نشان می دهد که چگونه توسعه پایدار شهری را تمرین کنیم. به دلیل اینکه این سایت در منطقه حفاظت ‌شده‌ تالاب قرار داشت، طراحان باید مطمئن می ‌شدند که آسیبی به اکوسیستم محلی وارد نخواهد شد. اولین چالش مسئله حفاظت از آب بود، پاکسازی آبهای سطحی و تعریف سیستمی برای مدیریت آب باران. چالش بعدی فراهم نمودن نیازهای تفریحی برای 4000 نفر به گونه ای که آسیبی به طبیعت وارد نشود، بود. برکه‌ موجود تا 70 درصد گسترش پیدا کرد و پارکی طراحی شد تا به‌ عنوان یک فیلتر گذرگاهی ما بین بخش مسکونی و منظر طبیعی عمل نماید. شهر خورشیدی یک نمونه‌ عالی از طرح حفاظت اقلیمی با کیفیت بالا، سطح بالای رضایتمندی کاربران و مدیریت انرژی است.

نمونه هایی از طرحهای برتر منظر با رویکرد اکولوژیکی

باغ ملی گیاهشناسی کانبرا

کانبرا، استرالیا
کانبرا یک باغ گیاهشناسی با سرمایه ‌گذاری بسیار زیاد است. این باغ به لطف افزایش آگاهی نسبت به امکان انقراض بسیاری از گونه‌ های گیاهی ایجاد شده است و در فاصله 6 کیلومتری از مرکز شهر، با مساحت 250 هکتار قرار گرفته است. کل این طرح یک بانک عظیم ذخیره دانه‌ های گیاهی است که در برگیرنده در معرض خطرترین گونه ‌های درختی دنیا است.
پایداری در این پروژه در اولویت اول قرار دارد که شامل یک سیستم آبیاری است. اما ظاهر و چهره باغ نیز مهم بوده و به همین علت نیز یک مرکز بازدیدکنندگان، تراس نظرگاهی برای برگزاری رویدادها، یک زمین‌ بازی بسیار زیبا و … می‌توان در آن یافت.

نمونه هایی از طرحهای برتر منظر با رویکرد اکولوژیکی

چشمه آب گرم بنجرن

مالزی
این طرح به بهترین شکل نشان می ‌دهد چگونه از منابع طبیعی اطرافمان استفاده کنیم بدون آنکه مداخله بیش ‌از حدی در آن داشته باشیم. این مکان با جنگلهای حاره‌ ای ادغام‌ شده و محلی است که با پوشش گیاهی بومی مناسب کاشته شده و عموماً از مصالح طبیعی محلی در آن استفاده ‌شده است. همچنین محل ‌های نمایش آب، باغهای گیاهان دارویی، مخازن آب گرم ناشی از انرژی ‌گرمایشی زمین در این باغ وجود دارد. همه ‌چیز در آن در تعادل با طبیعت قرار گرفته است و از این پروژه یک شاهکار ساخته است.

نمونه هایی از طرحهای برتر منظر با رویکرد اکولوژیکی
طرحهای اکولوژیکی برجسته دیگری نیز وجود دارد؛ اما طرحهای معرفی شده به دلیل اینکه نمایانگر رویکرد طراحان نسبت به طراحی منظر با شیوه‌ای بودند که از طبیعت بیشترین محافظت را می‌کرد، انتخاب شده اند. امروزه توجه به مسائل زیست محیطی بسیار اهمیت پیدا کرده است و هر چه تعداد افراد آگاه نسبت به طراحی اکولوژیکی افزایش یابد، بهتر و مفیدتر خواهد بود.

منبع: +

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *