بیوگرافی دکتر لادن اعتضادی
دکتر لادن اعتضادی عضو هیئت علمی گروه معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی هستند که تجربه دروس مرتبط با تاریخ و پیشینه این رشته مخصوصاً در مورد باغسازی را دارند. به همین جهت مصاحبه ای که در ادامه می خوانید، با ایشان انجام شده تا رویکرد موردنظر ایشان در مواجهه با اثار تاریخی و نحوه شناخت جوهره و اصالت موجود در سنت های پیشین در نگاه ایشان را بیشتر بشناسیم.
نگاه شما در تدوین سرفصل ها و تدریس درس تاریخ معماری منظر چیست؟
نحوه آموزش تاریخ معماری منظر که در سالهای اخیر در دانشکده معماری تدریس می شود، پشتوانه ای دراز مدت نزدیک به حدود 20 سال در خود دارد که متاثر از روش آموزش سایر درسهای تاریخ در گروههای معماری و شهرسازی است که مرتباً مورد بازنگری و تحقیق نیز بوده است.
در این درس دو مساله اساسی حائز اهمیت است:
- نوع نگاه و بینش نسبت به آثار ساخته شده پیشینیان در تمام حوزه های معمارانه بسیار مهم است. اگر طبق برخی روشهای آموزش تاریخ معماری در مطالعه آثار تنها به جنبه موزه ای و جلب گردشگری آنها توجه کنیم در واقع از ارزشهای بنیادی غافل مانده ایم.
- نوع ارتباط ما با آثار پیشینیان می بایست به مثابه ارتباط با موجوداتی زنده از زمانها و فرهنگهای خاص باشد؛ هر چند خود این ارتباط و ارزشهایی که منتقل می شوند، فرازمانی باشند. تنها در سایه چنین ارتباطی است که تداوم حضور و حیات آثار هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ عملی و حرفه ای میسر می شود.
به نظر شما ارتباط برقرار کردن با آثار گذشتگان چه سودی برای امروز دارد؟
هنگامی که دانش پژوهی بتواند زبان معمارانه مصادیق را کشف کند و نفس اثری را بشناسد، این ارتباط برقرار شده است و خطر کپی برداری و تقلید کورکورانه منتفی است. اگر شناخت به طور صحیحی انجام بگیرد، ارزشها در نفس طراحی های آینده اثر خواهد گذاشت و نه صرفاً در صورت طرح؛ که البته این مقوله خود بحث مفصلی دارد.

آیا با نوع نگاهی که به آثار پیشینیان به این طریق کسب شود می توان فرآیندها و جریانهای امروزه را نیز تفسیر کرد؟
نکته ای که اینجا وجود دارد این است که هر اثر بایستی در بعد زمان و مکان خود سنجیده شود؛ اما آثار دارای جنبه فرازمانی و فرامکانی نیز هستند. آنچه که از آثار تاریخی می بایست دریافت شود، برعکس دیدگاه رایج تاریخ گرایانه، صرفاً برآیند شرایط زمانی – مکانی آنها نیست بلکه این بخش فرازمانی – فرامکانی آنهاست که امروزه با ما دیالوگ برقرار می سازد و می توانیم از آن درس بگیریم و استفاده کنیم.
فرق تاریخ معماری منظر با تاریخ باغسازی در چیست؟
معماری منظر حرفه جدیدی است با تعریف خاص خود. اما درس تاریخ معماری منظر شامل سنتهای باغسازی و پارکسازی هم می شود. امروزه تعریف معماری منظر آنقدر گسترده است که باغسازی تاریخی، پارکسازی، طراحی منظر شهری و … هم در این مجموعه می گنجد. اگر صرفاً به دنبال تاریخچه معماری منظر یا Landscape Architecture باشیم تنها باید از زمان فردریک اولمستد به بعد را مورد مطالعه قرار دهیم.
سایر فعالیتهای شما در گروه چیست؟
همکاری در راهنمایی پایان نامه ها. در گروه معماری منظر شهید بهشتی. تأکید طرحهای نهایی دوره کارشناسی ارشد این است که طرح و مبانی نظری هر دو اهمیت دارد و طرحها می بایست بر پایه نظری قوی استوار باشد. بنابراین پتانسیل تحقیق بسیار بالاست و ارتباط با بحث تاریخ تنها به واحد درسی آن محدود نمی شود. حوزه های تحقیقی گسترده ای شامل مباحث فرهنگی، تاریخی، اجتماعی تاکنون از این دیدگاه هدایت شده است که برخی صرفاً نظری و برخی دیگر نیز همراه با طراحی بوده اند.
این مطلب قبلاً در “شماره ۱۰” نشریه اینترنتی منظرآنلاین در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۸۶ منتشر شده و به دلیل تغییر رویکرد وب سایت نشریه، در سایت معمارمنظر باز نشر می شود.