آنچه حساسیت معماران، معماران منظر و طراحان شهر را نسبت به جهانی سازی در سالهای اخیر برانگیخته است، یکپارچگی شهرها است.
درختان یک فرصت برای خلق ترکیبات بدیع شهری با ترکیب هنر، مجسمه‌سازی و معماری در توازن و وحدت بصری شهری به دست می دهند.
مدرن تمایل دارد که در حل مشکلات بر راه حلهای فنی و اقتصادی تأکید کند؛ در حالی که پست مدرن بر افزودن مسائل زمینه ای و فرهنگی به طرح اصرار می ورزد.
معمار و هنرمند ایرانی به خوبی یک بهشت را بر روی زمین خلق کرده که پروردگارش آنرا در کتابش به زیبایی وصف نموده و به تصویر کشیده است.
جلوه پرچم های قرمز در ترکیه، تقابل میان رقیبی جوان است که به مصاف پیری با سابقه حضوری به قدمت کهن ترین مناره ها برای تصاحب منظر شهری می رود.
بلوکهای شهری اردبیل در مسیر نهرها مستقر شده اند تا امکان دسترسی به آب بیشتر باشد و از آنجا که مسیر نهرها، هندسه خاصی ندارد، بافت شهر ارگانیک شده است.
در طراحی منظر، باید تجربه به شکل رشته ای تسلسلی باشد تا در طول زمان کشف شده و فضاها می بایست مضمون کلی طرح را در برگرفته و کیفیت فضایی را القاء نمایند.
حافظ کلمه باغ را در پنج معنا به کار برده است: تشبیهی از جهان، بهشت، فضای تفکر و تعمق (باغ نظر)، فضای تفرج و گردش و تشبیهی از روی معشوق.
برنامه مداخله طرج جامع پاریس در بخشهای مرزی شهر، غالباً در رده تغییرات گسترده تر از مقیاس درون شهری جای گرفته و زمینهای همجوار را در بر می گیرد.
از ویژگیهای باغسازی باروک در این کاخهای این دوره تسلط خطوط هندسی است که قاطعیت خطوط هندسی نمایانگر قاطعیت حکومت و هندسه بوده است.
دکتر مجتبی انصاری دارای مدرک دکتری معماری از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس است که رساله دکتری وی با موضوع باغ ایرانی انجام شده است.
به منظور ارتقاء جاذبه بصری در منظر راه باید مطالعاتی از جنبه ناظر (راننده) به محیط پیرامون و تاثیرات محیطی ناشی از احداث بزرگراهها صورت پذیرد.