شهر اصفهان در دوره صفوی از ارتباط خیابان چهارباغ به عنوان محور مصنوع و زاینده رود به عنوان محور طبیعی توسط مادی ها در جهت طراحی پایدار فضای سبز بهره برده است.
رفتار اجتماعی به مجموعه اعمال متقابل اجتماعی گفته می شود که انسان در شبکه ‌ای از "همبستگی های متقابل اجتماعی" از خود بروز می دهد.
ایجاد هویت به منزله تداعی خاطرات شهر سنتی ایران در منظر شهر جدید، منحصر به سیمای شهر نیست و جنبه ‌های ساختاری و برنامه ‌ریزی شهر را نیز دگرگون می‌ کند.
نحوه حضور آب در باغهای ایرانی بر اساس مفاهیم خاص و توزیع آن پیرو قاعده‌ای است که هم به ویژگیهای فنی آبیاری و هم زیبایی شناسی و منظر‌ه سازی توجه کرده است.
پروژه استراحتگاه بین راهی کسارک، نزدیک شهر نیس در فرانسه، توسط برنارد لاسوس طراحی شده است که شامل نکات طراحی منحصربفرد همچون محور درختان و نظرگاه است.
منظر پایدار یعنی تعاملی معنی ‌دار بین محیط و مخاطب که بتواند تا آینده نامعلوم ادامه داشته باشد و برای حفظ آن ملزم به رعایت هر بعد موردنیاز از پایداری باشیم.
آنچه حساسیت معماران، معماران منظر و طراحان شهر را نسبت به جهانی سازی در سالهای اخیر برانگیخته است، یکپارچگی شهرها است.
سنت ژاپنی، پویش زیباشناختی خویش را در ارتباط با طبیعت، وسیله ای دنیوی برای رسیدن به تجربه ای اشراقی می داند و طبیعت آیه ای بر وجودی فراتر از دنیای مادی است.
روانشناسی محیطی در حقیقت در جهت خلق تئوری های تجربی است که حاصل مشاهدات رفتار محیطی انسان در محیط روزمره و بوم او است.
درختان یک فرصت برای خلق ترکیبات بدیع شهری با ترکیب هنر، مجسمه‌سازی و معماری در توازن و وحدت بصری شهری به دست می دهند.
مدرن تمایل دارد که در حل مشکلات بر راه حلهای فنی و اقتصادی تأکید کند؛ در حالی که پست مدرن بر افزودن مسائل زمینه ای و فرهنگی به طرح اصرار می ورزد.
معمار و هنرمند ایرانی به خوبی یک بهشت را بر روی زمین خلق کرده که پروردگارش آنرا در کتابش به زیبایی وصف نموده و به تصویر کشیده است.