تنوع روشها و مکانها، عنوان کارت ویزیت سزار پلی، معمار آمریکایی تبار و متولد آرژانتین است. موضوع متداول کار پلی یک حساسیت قوی به محل و محیط زیست است. او حرفه انفرادی خود را در سال ۱۹۷۵ با مرکز طراحی پاسیفیک (pacific design center) در لس آنجلس آغاز کرد و سپس در سال ۱۹۸۸ به مرکز مالی جهان Brookfield place در نیویورک و در سال ۱۹۹۶ به برجهای پتروناس در کوالالامپور مالزی نقل مکان کرد و در حال حاضر در پروژه ساخت مرکز ترانزیت ترنسبی (transbay) و برج سِیلسفُرس (salesforce) در سانفرانسیسکو مشغول است. هر پروژه یک تجربه منحصربفرد برای او به شمار می رود.
Cesar Pelliپلی می گوید: شهرها مهمترین مسئولیت ما هستند. آنها تمام آن چیزی هستند که ساختمانهای ما بخشی از آن محسوب می شوند. در ابتدا ساخت یک ساختمان و جایگاه آن هدف ثابت معماری در سراسر دورانها بوده است. تغییرات تکنولوژی و فرهنگی، این رابطه را تضعیف کرده اند و این مسئولیت هر یک از ما است که امروز این رابطه را در کارهایمان در نظر بگیریم.

Petronas Towers
برجهای پتروناس

سزار پلی در ایالت توکمان آرژانتین در ۱۲ اکتبر سال ۱۹۲۶ متولد شد. پدرش یک مستخدم دولتی شهرداری و مادرش معلم بود. پلی مطالعات کارشناسی خود را در دانشگاه ملی توکمان تکمیل کرد. در آرژانتین دانش آموزان، دبیرستان کامل می کنند و بلافاصله به دنبال علاقه حرفه ای خود می روند. او مطمئن نبود که قصد تحصیل در چه رشته ای را دارد. پلی تصادفی به یک برنامه تحصیلی معماری برخورد. او در طراحی، تاریخ، نقاشی، ریاضی، هنر و همه چیز خوب بود و به سرعت جذب این رشته خاص شد.

Transbay Transit Center
مرکز ترانزیت ترنسبی در سان فرانسیسکو

بعد از فارغ التحصیلی نیز سمتی در دانشگاه گرفت؛ پلی همچنین به سمت بخش طراحی یک سازمان دولتی رسید و در طراحی مسکن کم هزینه با فضای کافی در این دوران نیز موفق بود.

Adrienne Arsht Center
مرکر ارشت آدرین برای هنرهای نمایشی

پلی بعد از ازدواج به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. او مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه ایلینوی، دانشکده معماری در اوربانا شامپاین (urbana-chapaign) دریافت کرد. یکی از اساتیدش ترتیبی داد که پلی با ارو سارینن کار کند؛ همانجایی که قبلاً در آن روی پروژه های قابل توجهی مانند ترمینال خطوط هوایی جهانی ترنس در فرودگاه جان اف کندی در سال ۱۹۶۲ و در عِزرا استایلز (ezra stiles) و دانشکده های ساموئل مورس در سال ۱۹۶۲ که توسطKieran Timberlake  در سال ۲۰۱۱ بازسازی شد، در دانشگاه ییل کار می کرد. این طرحهای اولیه، او را به عنوان یک معمار علاقه مند به مردم سالاری مطرح کرد.

National Museum of Art
موزه بین المللی هنر در اُزاکا ژاپن

سپس به عنوان مدیر طراحی در دانیل مان جانسون مندنهال (DMJM) در لس آنجلس مشغول به کار شد، جایی که طراحی او برای پارک هسته شهری غروب کوهستان در سال ۱۹۶۵ که از بالای تپه مثل یک زیگورات کنده شده از زمین پدید آمده بود، شکل گرفت. در سال ۱۹۶۸ پلی به شرکت همکاران گروئن که در آنجا یک شریک بود، نقل مکان کرد. پیشرفت روشهای ساخت و ساز با فولاد ضد زنگ و شیشه در پروژه های قابل توجه گروئن شامل تالار شهر سن برناردینو (San Bernardino) در سال ۱۹۷۳ از افتخارات او در این دوره است.

Torre Cristal
برج کریستال در مادرید

پلی در آستانه راه اندازی شرکت خود به جای اینکه رئیس گروه معماری در  دانشگاه UCLA شود، در دانشگاه معماری ییل مشغول به کار شد، مقامی که در سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴ در نیوهیون (New Haven) در دست داشت.

Costanera Center
مرکز کستانرا در سانتیاگو شیلی

در سال ۱۹۹۵، پلی افتخار دریافت جایزه معتبر طلا توسط موسسه معماری آمریکا (AIA) را به دست آورد. او در سال ۲۰۰۴ جایزه معماری آقاخان را برای برجهای پتروناس و هماهنگی اش با فرهنگ اسلامی مالزی دریافت کرد. پلی همچنین افتخار دریافت جوایز زندگی cemex و جایزه کار در سال ۲۰۰۶ و سال ۲۰۱۲ و جایزه konex de brillante و نشان برتری بنیادkonex  برای مناسبترین شکل مربوطه در هنرهای تجسمی آرژانتین در دهه گذشته را کسب کرد.
پلی هر پروژه ای را به عنوان یک شرایط منحصربفرد که نیاز به یک عمل جداگانه و خلاقانه دارد، نگاه می کند. او اعتقاد دارد که این یک انطباق میان همه اطلاعاتی است که ما دریافت می کنیم و احساسات او در آن لحظه با هم عجین می شوند.
دو اصل فراگیر وجود دارد؛ “برآمدگی” برای ساختمانهایی که به صورت افقی هستند و عملکرد اجتماعی دارند و “مرکزیت” – یک ارتباط بین زمین و آسمان – برای ساختمانهایی که عمدتاً عمودی هستند.
امتیاز فضای باز و خارج از منزل، مثل باغ و فضای باز میدان مرکز مالی جهانی، یک احترام برای میراث معماری آرژانتین است و چنین فضاهایی اهمیت بیشتری در آمریکای لاتین دارد. در طول سال ۱۹۹۰، کار پلی با استفاده از شیشه، فلز و روکشهای نازک سنگی تکامل یافت که برخی به شکل چادر به ویژه در برجهای پتروناس دیده می شوند. آنها نیز به اشکال اسلامی جنوب شرق آسیا مرتبط هستند.

United States Embassy
سفارت ایالات متحده آمریکا در توکیو

پلی خودش را به گونه ای نمی بیند که امضا داشته باشد ولی ترجیحاتی در مصالح و رنگها دارد. طراحی برای او یک ایده انفرادی تنها که در ذهن شما کامل می شود، نیست بلکه بیشتر شبیه به یک گیاه است. ایده ای که مانند یک گیاه کوچک شروع می شود و او به آن اجازه می دهد که رشد کند.

منبع: +

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید