• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
  • راهنما
    • اصول و قواعد ترجمه
    • اصول نقد اثر
  • همکاری با ما
  • درباره ما
  • تماس با ما
چهارشنبه 26 مرداد 1401
  • Login
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
No Result
View All Result
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
No Result
View All Result
معمارمنظر
No Result
View All Result
صفحه اصلی لینک خبر

قرارگیری مکانهای عمومی آینده در فضای بسته

محیا بهرامیbyمحیا بهرامی
دوشنبه 11 بهمن 1395
in لینک خبر
Reading Time: 1 min read
A A
0
12
بازدیدها
فیسبوکتوئیترتلگرامواتساپ

فضای عمومی به عنوان فضایی خارج ساختمان شناخته می شود. اما چه در ایالات متحده و چه در اروپا با نگرانیهای روزافزون موجود در مورد امنیت، به نظر می رسد تصمیمی برای خصوصی سازی هر چیزی که در فضاهای عمومی است گرفته خواهد شد. با وجود اینکه قصد طراحان در شهرها بهبود دسترسی به فضاهای عمومی باز و خارجی است، ولی در سیستمهای لایه ای شهرهای آینده، نیاز به تمرکز بر روی فضاهای عمومی که درون ساختمانها ایجاد می شوند و همچنین قابل دسترس ساختن آنها وجود دارد.
در سال 1748 گیام باتیستا نولی (Giambattista Nolli) نقشه خارق العاده ای از شهر رم را تنها با دو مشخصه فضاهای خصوصی و فضاهای عمومی کشید. در مورد فضاها، داخلی و خارجی بودن آنها یا اینکه جزئی از فضای باز کلیسا یا یک میدان شهری (پلازا) باشند، اهمیتی نداشت. نقشه، داستانی متفاوت از شهر را تعریف می کرد. مثالهایی از این فضاها، امروز هم وجود دارند؛ بام “خانه اپرای اسلو” در نگاه اول فضایی خارجی است اما برای عموم قابل دسترسی است. بازگشایی لوور و تلاش برای دادن اجازه به مردم که در 24 ساعت شبانه روز در آن راه بروند، راهی دیگر برای برداشتن مرز بین فضای عمومی داخلی و خارجی است.
اخذ تصمیمات مبتنی بر برنامه ریزی نوین برای طرح روشهای جدید توسعه و بهره برداری از بناهای معماری ضروری است و معماران قطعاً باید بر آنها تاثیر داشته باشند. در برخی موقعیتها، دسترسی به فضاهای عمومی داخلی یک بنا کفایت می کند و در برخی دیگر باید برنامه را برای فضاهای عمومی داخلی یا خارجی خاص به گونه ای جدید تعریف کرد تا بهره برداری مناسبی داشته باشد. به عنوان مثال سقف خانه اپرای اسلو، از ابتدا تنها برای راه رفتن روی آن به قصد گردش برنامه ریزی شده بود. اما در صورت لزوم می تواند برای برگزاری کنسرت در فضای باز برنامه ریزی شده یا توسط اسکیت بازان یا دوچرخه سواران، بر خلاف هدف اولیه اش مورد استفاده قرار گیرد.
قرارگیری مکانهای عمومی آینده در فضای بستهفضای بیرونی می تواند به شیوه ای که امکان وجود فضاهای عمومی در داخل بنا را محقق کند، برنامه ریزی شود. همیشه برنامه ریزی شهری تاثیر کمی بر طراحی فضاهای داخلی گذاشته و طراحی داخلی نیز بر فضای شهری تاثیر می گذارد. طراحان داخلی در حال حرفه ای کردن حوزه کاری خود به بهترین نحو هستند. آنها دیگر به عنوان دکوراتورهای فضای داخلی شناخته نمی شوند. این مطلب در مورد معماران منظر نیز صدق می کند و آنها نیز نباید فقط درگیر روشهای سنتی برخورد با فضای باز باشند.
آنچه کمبودش حس می شود، همکاری و تعامل بین افراد است. دلیلش این است که فرآیند طراحی در کارهای بزرگ به صورت “جابجایی” انجام می گیرد. یعنی کار در یک حوزه کامل شده و به حوزه بعدی فرستاده می شود. برای طراحی این فضاهای باز می بایست به شیوه ورکشاپهای خلاقانه، تخصص ها را مبادله کرد. تنها چیزی که می تواند ماهیت معماری را حفظ کند، همین مدل کار اشتراکی است.
با اتخاذ این مدل، هم در آموزش و هم در عمل، بهتر می توان به فهم کامل تاثیرات برنامه ریزی رسید. فهم این موضوع که گاهی تغییر شیوه استفاده ضروری است و اینکه نباید به انواع خاصی از برنامه ریزی اصرار بورزیم، سخت نیست. اما خود حرفه نیز باید شامل چنین دانشی باشد. به عبارت ساده ارتباط بین ساختمانها و مردم را وقتی می توان تغییر داد که خود طراح به طور مستقیم درگیر برنامه ریزی خودش شود.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

Tags: امنیتبرنامه ریزیتعاملفضای بستهمکان عمومی
Previous Post

از بین بردن یک رفتار اجتماعی در میدان مشتاقیه کرمان

Next Post

تاثیر قدمت تاریخی مدارس بر میزان پیاده رفتن دانش آموزان به مدرسه

محیا بهرامی

محیا بهرامی

دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری دانشگاه شهید بهشتی

مطالب مرتبط

بام سبز تالار شهر سیاتل

بام سبز تالار شهر سیاتل

چهارشنبه 28 مهر 1400
28
بازیابی ساختار بوم شناسی بوستون در پروژه بندر watermark

بازیابی ساختار بوم شناسی بوستون در پروژه بندر watermark

چهارشنبه 20 فروردین 1399
30
ساختمان سیبرائی در بونیتو

ساختمان سیبرائی در بونیتو

چهارشنبه 13 فروردین 1399
15

همه چیز زیر یک سقف

رونمایی از ایده بخش مسکونی دره سیلیکون جدید در مسکو

راینی 70؛ واحه ای برونگرا در آسمان شهر آستین

Next Post
تاثیر قدمت تاریخی مدارس بر میزان پیاده رفتن دانش آموزان به مدرسه

تاثیر قدمت تاریخی مدارس بر میزان پیاده رفتن دانش آموزان به مدرسه

بازی با مقیاسها در تعریف نظرگاه

بازی با مقیاسها در تعریف نظرگاه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما نزد معمارمنظر محفوظ بوده و در اختیار شخص دیگری قرار نخواهد گرفت. ممکن است ایمیل های خبرنامه در پوشه اسپم ایمیل شما قرار بگیرند.

مجوزها

logo-samandehi

پشتیبانی

پشتیبانی دامنه: طلاهاست

پشتیبانی هاست: سون هاست

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

No Result
View All Result
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In