جستجو
Close this search box.

معنای نهفته در نظرگاهی با پرسپکتیو پویا

در طراحی المان پرسپکتیو پویا از حلقه موبیوس الهام گرفته شده است. حلقه یا نوار موبیوس سطحی است که تنها یکرو دارد و فرد عابر پا به مسیری بی انتها می گذارد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در مطلب هنرهای محیطی برتر جهان، به پروژه ای در هلند اشاره شده بود که دارای ایده طراحی خاصی بود. این نماد و هنر محیطی به عنوان یک نظرگاه مورد استفاده مردم قرار می گیرد و بازدیدکنندگان می توانند علاوه بر دیدن، از آن بالا بروند و فضای مبتنی بر گردش نامتناهی را تجربه کنند. پرسپکتیو پویا، پروژه ای غنی در معنا، فرم، و تجربه؛ اکتشافی تقریباً کمیاب در کارنیسلند در حومه رتردام هلند است. پلکان دوار عظیمی که به عنوان نشانه ایستگاه تراموا عمل می کند، بازدیدکنندگان را تا ارتفاعی بالا می برد که بتوانند چشم انداز وسیعی از فضای اطراف از جمله خط آسمان رتردام را ببینند. رتردام دومین شهر بزرگ هلند است و کارنیسلند از این نظر دنباله روی شهر خود است. این رابطه جاذبه و دافعه بین این دو مکان متفاوت، الهام بخش گروه طراحان در طراحی پلکان شده است.

پرسپکتیو پویا

حلقه موبیوس الهام بخش فرم طراحی است. حلقه یا نوار موبیوس سطحی است که تنها یک رو دارد، و به وسیله آن، فرد عابر می تواند پا به مسیری بی انتها بگذارد و حرکتش هیچگاه به پایان نرسد. طرح نهایی، بر توهم فریبنده بالا و پایین رفتن روی سطحی واحد تاکید می کند که نوعی معنای پیوستگی در آن نهفته است. ایستگاه تراموا پایان سفر بین کارنیسلند و رتردام را نشان می دهد اما پلکان سه بعدی مسیری بی پایان را پیش رو می گذارد.

the-elastic-perspective-01

استفاده از فولاد کورتن

سازه دوار علاوه بر اینکه به صورت شناور در بالای زمین و اطراف تپه ای پوشیده از چمن به نظر می رسد، با کمک زیرساخت سنگین اطرافش از زمین بلند شده و بر روی آن نشسته است. این زیرساخت شامل جاده ای شش بانده، نقطه اتصال مسیرهای ماشین رو و یک گذرگاه است. استفاده معماران از فولاد کورتن به عنوان متریال اصلی پیاده راه پلکانی که به عنوان بخشی از یک پروژه هنری محلی خلق شده، بیانی روشن از این است که چگونه با تراموا کارنیسلند تنها یک دقیقه از رتردام دورتر است، اما ترافیک شلوغ، مانند مانعی در راه رسیدن به آن عمل می کند. استفاده از یک متریال همچنین باعث تاکید بر تداوم دوار طرح، بدون هر گونه پرت شدن حواس می شود. این فولاد زنگ زده لایه ای محافظ روی سطح خود تشیکل می دهد، بنابراین پوشش اضافه ای برای جلوگیری از خوردگی فلز نیاز نیست.
سفر رمزآلود یینگ و یانگ مانند برای بالا رفتن از پله های دوار، علاوه بر این که به شخص چشم اندازی خارق العاده از آنچه که چند کیلومتر آن طرف تر است یعنی شهر رتردام می دهد، تجربه ای نشاط بخش نیز هست. هر چند که پیاده راه یک حلقه خیالی است و شما قادر به کامل کردن حلقه نیستید. این سازه فولادی اکسیده شده دوار، نمونه اجرا شده بسیار خوبی از فرم، مقیاس و عملکرد است. سفر به بالا و پایین این پلکان که تپه پوشیده از چمن را زینت داده سفری است که نه تنها فیزیکی، بلکه ذهنی است. هر زاویه، تصویری جدیدی از سازه را نمایان می کند و پاسخی دقیق به طرح هنری محلی از پرسپکتیو پویا می دهد.

the-elastic-perspective-02

ساختار هنری و معنای آن

این پروژه در ظاهر، مجسمه ای هنری، فریبنده و تعامل برانگیز به نظر می رسد که شخص ممکن است آنرا برای دیدن بازتاب حقیقت یا فرار از آن انتخاب کند. اما پروژه همچنان ابهام فرم حلقه موبیوس را با ذهنیت ساکنین حومه شهر ارتباط می دهد؛ ساکنینی که ارتباط با شهر بزرگ را حس می کنند، اما در زندگی روزانه شان، از ارتباط با آن بی بهره اند. گروه طراحان مسیر این راه پله را اینگونه توضیح می دهند که با پلکان نوار موبیوس، نگاهی به خط آسمان رتردام را پیش روی مردم گذاشته اند اما برای ادامه سفر، آنها باید به عقب و رو به کارنیسلند برگردند و در نتیجه با بستر زندگی روزانه شان مواجه شوند.
به نظر می رسد همه می توانند با این پلکان و آنچه ارائه می کند، به شیوه خاص خود ارتباط برقرار کنند. مقاصد هیچگاه به اندازه سفر و مسیری که طی می کنید اهمیت ندارند. شاید این سازه مثالی قابل توجه از سفرهای متنوعی است که هر روزه اتفاق می افتند که گاهی به اندازه بازگشت به جایی که از آن آمده ایم سخت است و شاید گاهی به سادگی تحسین کردن چشم انداز قدیمی و خوبی است که درست در لحظه رسیدن به هدف در پشت سر قرار دارد. این پروژه به عنوان یک پروژه هنر محلی به تجربه ساکنین حومه شهر غنا می بخشد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *