چنارهای خیابان ولی عصر با دو حلقه چاه آبیاری می شدند که هم اکنون دریچه آن در سه راه زعفرانیه بر زیر پای رهگذران، سال 1300 هجری شمسی را یادآوری می کند.
نظرگاهی به سمت رود دز، گنبد رک مقبره و وجود درختان کنار در محیط قبرستان رودبند دزفول، علی‌رغم وجود روحیه غم‌انگیز، آنرا تبدیل به فضایی باغ مانند کرده است.
عدم وجود مسیر تعریف شده در اطراف میدان مشتاقیه کرمان باعث تبدیل پیاده راه سرپوشیده به محل پارک موتورسیکلت شده که باعث تداخل حرکت افراد پیاده و سواره می شود.
در میدان کاخ سنت پترزبورگ، مقیاس عظیم فضای تهی، فضایی فراخ خلق کرده که در آن سهم عرش بیش از فرش گشته و سنگ فرش بی آلایش کف نیز آن را تشدید می کند.
تأسیسات موجود در محوطه کاخ کرملین درون محفظه‌ ای از جنس آینه قرار گرفته‌ اند تا ضمن جلوگیری از تخریب منظر، تصویری از بناها و محیط پیرامون را نمایش دهند.
مركز كسب و كار در مسكو، مجموعه ای از آسمانخراشها است كه در فواصلی نزديك بهم محصور هستند و برای درک آن بايد از اين محصوریت گریخت و از نظرگاهی به آنها نگریست.
کاربری های موجود در چهار گوشه میدان سرخ در شب به گونه ای متناسب نورپردازی شده بودند که هویت و کیفیت خود را در شب به قوت روز داشته باشند.
در انتخاب و طراحی مبلمان و نشانه های مسیر زر رود تا آبشار راین از همان عناصری استفاده شده است که در پارکها و خیابانهای همه شهرها به صورت یکسان می بینیم.
نورپردازی نما در ساختمان باید به‌ گونه‌ ای باشد که باعث خیرگی چشم انسان نشود و به روشن شدن و تأمین امنیت فضای شهری کمک کند.
پرندگان در پویایی منظر شهری نقش بسزايي دارند زیرا جذب مخاطب و تعامل بیشتر مردم با فضا از ارتباط تنگاتنگ محیط طبیعی و مصنوع (انسان ساخت) نشات مي گيرد.
وجود کاور در بناهای تاریخی در حال مرمت موجب می شود که بازدیدکننده با محیطی کارگاهی مواجه نشود و زیبایی و طرح واقعی بنا را به مخاطب نشان می دهد.
علائم راهنما برای یافتن مسیر در مترو ضروری هستند. متروی مسکو با هنرهای تزئینی روی سقف و دیوار به موزه‌ تبدیل‌ شده و از اینرو علائم بر روی کفسازی قرار دارند.