

ردپای استعمار در زندگی امروزه مردم هند
دوره استعمار در هند را می توان جزئی از گذشته و تاریخچه آن به حساب آورد. هنوز می توان تاثیرات این دوره را در حوزه هایی همچون اقتصاد و سیاست مشاهده کرد.
دوره استعمار در هند را می توان جزئی از گذشته و تاریخچه آن به حساب آورد. هنوز می توان تاثیرات این دوره را در حوزه هایی همچون اقتصاد و سیاست مشاهده کرد.
با وجود ورود توریستها به کشور هند و دریافت نشانه های مدرنیته از ظاهر شهرها، هنوز انسان هندی در بطن خود، سنتی است و در مرحله پیشامدرن نیز قرار نگرفته است.
هندیها در برخورد با دنیای مدرن به نحوی رفتار کرده اند که دنیای سنت خود را فراموش نکنند و حتی آنرا به شکلی با دنیای مدرن تلفیق کنند تا دچار بحران هویت نشوند.
شادی در هند را می توان خفیف تعریف کرد. شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی، تلفات روحی و جسمی بدی، از جمله کاهش امید و شادی، بر روی مردم هند گذاشته است.
در هند صدای بوقهای ممتد و شدید به عنوان زبان مشترک برای تعامل در حین رانندگی استفاده می شود که نشات گرفته از لایه های منظر شهری در شهرهای هند هستند.
پروژه گروه معماری منظر ICN درکشور سنگاپور به ما نشان می دهد که می توان با طراحی منظر مناسب دو بنای تاریخی را یکپارچه ساخت و بین آنها وحدت ایجاد کرد. این پروژه در حوزه فرهنگی است که بین دو ساختمان نئوکلاسیک و ملی کشور سنگاپور طراحی شده است.
یکی از عوامل مهم و پررنگ که شاکله اصلی هنر بومی هر منطقه را شکل میدهد، تاثیرات فرهنگی محیط است. تداوم شیوه ای منحصربفرد و معین در نحوه تعامل انسانها با محیط پیرامونی، قادر به ایجاد الگوهای زیستی و نشانه های فرهنگی است.
آشنایی با نحوه نامگذاری در فرهنگهای متفاوت می تواند دریچه ای به شناخت زوایای پنهان و ناآشنای آن مردمان باشد، از این جهت که در جریان انتخاب اسم بخشی از تاریخ و ارزشهای قومی و ملی انتقال پیدا می کند؛ بخشی که از دید مردم و در روند ارزش گذاری همواره در اولویت بوده و جایگاه متفاوتی داشته است.
بررسی آیین و اساطیر بلوچستان، طرز فکر آنها را در گذر تاریخ نشان می دهد و این گستردگی آداب و رسوم پتانسیل مناسبی برای جذب توریست به منطقه است که تا به امروز نادیده گرفته شده است.
یادمانها، مکانهایی هستند که به عنوان یادبود یک رویداد خلق شده اند. معماران منظر تعدادی از یادمان ها را متمایز کرده اند که این مطلب نگاهی به آنها می اندازد.
در طراحی حافظیه به رویکرد یادمانی بودن فضا و حفظ ارتباط بصری، در سعدیه بر جنبه یادمانی بودن و در آرامگاه خواجوی کرمانی بیشتر به کتیبه گرایی پرداخته شده است.
بقایای موجود در پاسارگاد به عنوان باغشهر هخامنشی، علاوه بر درگیر کردن دید مخاطب، باعث درک هندسه آن ، محورها و سلسله مراتب موجود و تجسم فضایی می شود.
هدف این پروژه جالب توجه و معمارانه در کانادا، یک طراحی تعاملی است که زمینه های برجسته تاریخی و فعالیتهای وابسته به منظر تاریخی Batoche را در بر می گیرد.
میدان پاپی بخشی از توسعه مجدد مسیر یادبود است که به عنوان منظر یادبود شناخته می شود و هدف از ایجاد آن گرامیداشت مشارکت کانادا در جنگهای جهانی و حفظ صلح است.
سفر و کشف فضاهای جدید نه تنها تغییرات مکانی و نوع خاص تعاملات اجتماعی را به همراه دارد، بلکه هیجان کشف منظر فرهنگی و همرنگ شدن در محل را نیز ایجاد می کند.
عناصر سازنده هویت منظرین یک روستا، روابط موجود میان اهالی با خانه هایشان، چشم انداز و مبلمان مورد استفاده جهت رفع نیازها و درک طبیعت به عنوان یک مزیت است.
“یورد” محل سکونت مردمان ترکمن بوده که نه تنها متناسب با شیوه زندگی کوچ نشینی بلکه فضایی مناسب برای زندگی در شرایط مختلف آب و هوایی بوده است.
محافظت از نماها و حیاط تاریخی و مناظر، ترکیبشان با هم را در سبکی مدرن، دست یافتنی تر می کند. این اثرات در پروژه حیاط لِی تِرا به خوبی حاصل شده است.
کودکان این حق را دارند که در فضاهای اکوتوریستی و تاریخی فعالیت کنند و ادراکات خود را افزایش دهند. این فضاها نیز باید نسبت به حضور کودکان ارزش قائل شوند.
ساخت شهرهای متفاوت نتیجه بینش های متفاوت است. با انقلاب لنین در شوروی، فرهنگ سوسیالیستی با تکیه بر مالکیت دولتی و ثروت اشتراکی، ساختار شهرها را دگرگون کرد.
زبان و منظر شهری دو عنصر هویت بخش و مرتبط با تاریخ و فرهنگ روسیه هستند، بر خلاف زبان روسی که تلاش زیادی برای حفظ آن شده، منظر شهری در شرف خدشه دار شدن است.
بررسی سیمای گردشگری در ماسوله، پیامدهای منفی آنرا در جامعه روستا نشان می دهد اما در روستای بلبر به دلیل مداخله کمتر، هویت و فرهنگ بومی روستا حفظ شده است.
در فرآیند ادراک محیط، رابطه ای دو طرفه میان ویژگی محیط و درک حسی انسان وجود دارد. محیط کیفیات بصری، صوتی، لمسی و بویایی را در معرض حواس انسان قرار می دهد.
توسعه صنعت توریسم نیازمند فرهنگ سازی نظام مند برای گردشگران و ساکنان بومی منطقه است تا هر گروه نقش خود را در حفظ منظر این مناطق به درستی ایفا کنند.
انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانههای دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.