درک محور هدایت کننده از ورودی به سمت مقبره، اختلاف ارتفاع، پوشش گیاهی و تنوع رنگ گلها و ارتفاع درختان و نورپردازی شبانه در حافظیه حس بینایی را درگیر می کند.
ساختن قلعه در پهنه وسیعی از دشتهای هموار، ذهن را در پی کارکردهای قلعه دختر مانند آیینی یا نظامی و نحوه زندگی در زمان ساخت آن به کنکاش وا می دارد.
منار خشتی واقع در شهر گور یا اردشیر خوره با هر کاربری که پیش از این داشته، امروز حکم راهنمایی را دارد که مخاطب را مستقیم به میانه شهر گور می کشاند.
عظمت و مقیاس فرا انسانی کاخ اردشیر و وجود آبگیر رو به ایوان کاخ، صدای پرندگان، ایجاد حس خلوتگاه در کنار آب و ... نمونه هایی از درگیر شدن حواس مخاطب است.
ارتفاع شاخص بنای آرامگاه و درختان سرو، کیفیتهای فضایی در آرامگاه سعدی هستند که در مسیر ورودی به خوبی خودنمایی کرده و توجه بیننده را به خود جلب می کنند.
دروازه قرآن شیراز یک اثر تاریخی صرفاً مکانی برای بازدید گردشگران نیست و با وجود گسترش شهر شیراز همچنان در انتهای شهر به عنوان ورودی شهر عمل می کند.
قدمت تاریخی، قرارگرفتن در کنار کوه و تنگه، داشتن چشم اندازهای مختلف، نوع نظام توسعه شهر بیشاپور و سلسله مراتب فضایی در شکل گیری هویت آن موثر بوده است.
در معبد آناهیتا تقارن و تعادل وجود دارد که با تصور وجود آب در فضای خالص معبد کامل می شود و مخاطب را به خوبی با نیت و تفکر ساسانیان درباره آب آشنا می سازد.
تنگ چوگان تنگه ای در جوار شهری نظام مند است که رودی در میان داشته و بر کوههای اطراف خود، نقش برجسته هایی از پیروزی شاه ساسانی بر پادشاه رومی را نشان می دهد.
در بازار وکیل شیراز حداکثر حضور و تعامل مردم به دلیل پیوند محکمی که بین تمامی عوامل اقتصادی، ‌اجتماعی، تاریخی و فرهنگی در این فضا برقرار است، اتفاق می افتد.
مهمترین نکته در مورد فضای سرای مشیر این است که وجود فضای باز و نیمه باز در کنار فضای بسته بازار، محیطی منعطف و پویا به وجود آورده است.
در بلوار چمران شیراز ادراکات فرد از سایت وابسته به حواس پنجگانه است. موقعیت جغرافیایی، مقیاس انسانی و دسترسی مطلوب باعث حضور پذیری مخاطبین در آن شده است.